Odys i świnie, czyli opowieść mitomana

tekstAgata Duda-Gracz

napisy w języku angielskim napisy w języku ukraińskim Duża Scena 2 h 20 min. bez przerwy Data premiery 29/04/2022

Scena rodzajowa przy stole

To jest opowieść o podróży do domu – nawet jeśli nie do końca wiadomo, gdzie dokładnie się ten dom znajduje i co w nim zastaniemy. O tułaczce i spotkaniach, które chcemy pamiętać, ale i tych, które wolelibyśmy zapomnieć. O bagażu, który musimy nosić bez względu na to, czy mamy na to siłę. O podróży przez historię, a właściwie wiele różnych historii, które chyba nie do końca są rzeczywiste. Ale historia składa się przecież z opowieści…

Znacie losy Odysa, który błąkał się przez wiele lat, nie mogąc dotrzeć do ukochanej ojczyzny? Do żony? Do syna? Oczywiście, że znacie. Wszyscy znamy. Ktoś nam to przecież opowiedział. Ktoś, kogo tam nie było. Kto mógł nagiąć historię do swoich potrzeb – coś przemilczeć, coś ubarwić. Ale przecież my kochamy piękne opowieści i szczęśliwe zakończenia. Nawet jeśli wiemy, że rozmijają się z prawdą.

Spektakl dedykowany pamięci Wilmy Dudy-Gracz.

Spektakl wyłącznie dla widzów od 18. roku życia. Zawiera sceny nagości i przemocy.

Spektakl zakwalifikował się do 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Rok Jubileuszowy w Teatrze Śląskim został objęty patronatem honorowym przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego oraz Prezydenta Miasta Katowice Marcina Krupę.

RECENZJE

Zawiodą się ci, którzy pomyślą, że Duda-Gracz uraczy nas w Śląskim kolejną wersją losów bohaterów „Odysei” Homera. Nic bardziej mylnego. Dzieło greckiego wędrownego epika jest tylko pretekstem, kluczem do budowania ogromnej, wielowątkowej historii, skłaniającej widza, by z rzeczy zapamiętanych z lektury eposu, budować jakiś inny, odmienny kształt.
/ Wojciech Lipowski „Śląsk”

Wiele scen to majstersztyki zarówno pod względem treści, ładunku emocjonalnego, jak i warstwy wizualnej. Niektóre odbywają się wręcz bez słów lub z minimalną ich ilością, a te, które padają - są gorzkie jak piołun.
/ Marta Odziomek „Gazeta Wyborcza Katowice”

Agata Duda-Gracz łączy różne teksty kultury, miesza w olbrzymim rezerwuarze ludzkich postaw i poglądów, splatając sensy i wywracając ich znaczenie. Garściami czerpie z dziedzictwa minionych epok i twórczo je przetwarza. Stosuje też znany od wieków koncept polegający na mówieniu o współczesności pod maską historii, ale i ten zabieg traktuje z przymrużeniem oka. W swojej sztuce redefiniuje też pojęcie domu, pokazując zarazem, że każdy z nas może być takim współczesnym Odysem, tułającym się po świecie w poszukiwaniu miejsca swojego zakorzenienia.
/ Magdalena Mikrut-Majeranek teatrologia.info

Realizatorzy

tekst i reżyseria
Agata Duda-Gracz
scenografia i kostiumy
Agata Duda-Gracz
muzyka
Łukasz Wójcik-Zawierucha
choreografia
Ewelina Adamska-Porczyk
reżyseria światła
Katarzyna Łuszczyk
asystenci reżysera
Katarzyna Dudzic-Grabińska, Krzysztof Ciemierz, Emilia Kubiak
asystent scenografii
Jerzy Basiura
asystentka kompozytora
Marta Skowiera-Wantulok
dokumentacja fotograficzna
Przemysław Jendroska

Obsada

KASANDRA
Anna Lemieszek, Emilia Kubiak
OJBALOS, PRIAM, ŚWINIA IV, ZALOTNIK, WĘDROWIEC IV, LOTOFAG IV
Roman Michalski
POLYKASTE, SYRENA II, ŚWINIA X, WĘDROWIEC X, LOTOFAG CCLXIV
Ewa Leśniak
PENELOPA, ŚWINIA VIII, WĘDROWIEC VIII, LOTOFAG VIII, SYRENA V
Alina Chechelska
ALYSEUS, pierwszy MĄŻ KIRKE, ŚWINIA I, WĘDROWIEC I, ROBOTNIK I, LOTOFAG I, JEZUS
Marek Rachoń
LEUKADIOS, EUMAJOS, ŚWINIA VI, ZALOTNIK, WĘDROWIEC VI, ROBOTNIK II, LOTOFAG VI, SYRENA I
Zbigniew Wróbel
AUTOLYKOS, ŚWINIA III, WĘDROWIEC III, LOTOFAG X
Krzysztof Wrona
LAERTES, ŚWINIA V, WĘDROWIEC V, LOTOFAG V, KACZOR DONALD
Artur Święs
ANTIKLEA, ŚWINIA VII, WĘDROWIEC VII, LOTOFAG VII
Katarzyna Brzoska
KIRKE, KALIPSO WĘDROWIEC IX, LOTOFAG IX, SYRENA IV
Karina Grabowska

Repertuar

Przeczytaj