Przełamując fale

tekstLars von Trier

Scena Kameralna 1 h 20 min. bez przerwy Data premiery 21/04/2023

Mężczyzna i kobieta na tle kuli ziemskiej
Zdjęcie / Przemysław Jendroska

Ułóż się wygodnie i zamknij oczy. Opowiem ci o miłości. O potężnym uczuciu, które może dać siłę, ale potrafi też obnażyć nasze największe słabości. O tym, co połączyło Bess i Jana, choć nikt nie dawał temu związkowi szans. Opowiem ci o ludziach, których miłość została wystawiona na próbę. O wypadku, który odmienił ich życie w momencie, gdy wydawało się najbardziej szczęśliwe. Bo miłość to łzy radości, ale i cierpienia. Myślisz, że nie potrafi ranić? Zamknij oczy. Wzdłuż morskiego wybrzeża idzie kobieta... Widzisz to?

Jeden z najgłośniejszych filmów Larsa von Triera w scenicznej adaptacji na dwoje aktorów – z kultowym dziełem mierzą się Aleksandra Przybył i Dariusz Chojnacki. Co nam dotąd umykało, gdy oglądaliśmy historię Bess i Jana? O czym zapominaliśmy, skupiając się na opresji i przemocy? Justyna Łagowska, jedna z najciekawszych polskich reżyserek i scenografek, zaprasza nas do laboratorium miłości, związków i relacji, w którym nic nie jest takie, jakim wydawało się jeszcze przed chwilą. „Przełamując fale” to jej pierwsza realizacja w Teatrze Śląskim

Program spektaklu PRZEŁAMUJĄC FALE

Specjalne podziękowania dla Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika w Chorzowie za współpracę oraz gościnność.

Prawa autorskie do sztuki „Przełamując fale" reprezentuje Agencja ADiT Elżbieta Manthey.

RECENZJE

Wszystko opiera się tu tylko (lub AŻ) na dwójce aktorów – Aleksandrze Przybył (Bess) oraz Dariuszu Chojnackim (Jan, a także w kilku miejscach inne postaci – siostra Bess Dodo czy lekarz). Ale taka ilość osób na scenie tu wystarcza w zupełności.
/ Tomasz Sknadaj Teraz Teatr

Rzadko widuje się w teatrze sceny zbudowane tak prawdziwie i przekonująco na kruchym fundamencie subtelności, życia niby tu i teraz a jednocześnie w jakimś innym metafizycznym wymiarze.
/ Wojciech Lipowski „Śląsk”

O ile von Trier mówił o dobroci, to spektakl Łagowskiej wydaje się przede wszystkim o miłości. To półtoragodzinne teatralne produkowanie uczuć, nie dyskursów o wierze. Kogo miłość może ocalić? I jak może ocalać, kiedy wokół premiuje się obojętność?
/ Anna Pajęcka Dwutygodnik

Realizatorzy

reżyseria, scenografia, kostiumy i reżyseria świateł
Justyna Łagowska
adaptacja i dramaturgia
Miłosz Markiewicz
opracowanie sceniczne
Vivian Nielsen
muzyka
Hania Rani
muzyka i reżyseria dźwięku
Krzysztof Kurek
choreografia
Milena Czarnik
wideo
Tomek Michalczewski
przekład
Małgorzata Leyko
asystentka reżyserki
Aleksandra Przybył
inspicjentka, suflerka
Barbara Dudek
realizacja światła
Waldemar Janiszek
garderobiana, rekwizytorka
Aneta Oskard
kierownictwo produkcji
Małgorzata Długowska-Błach
asystentka pełnomocnika dyrektora ds. produkcji
Dorota Damec

Repertuar

Przeczytaj