Potop

tekstHenryk Sienkiewicz

napisy dla osób g/Głuchych i niedosłyszących Duża Scena 1 h 30 min. bez przerwy Data premiery 17/10/2020

Zakrwawiony mężczyzna na tle trzech trumien
Zdjęcie / Przemysław Jendroska

Sienkiewicz kochany i Sienkiewicz wyklęty. Tyle razy już zabijany, pozornie martwy, a przecież wciąż żywy. Największy – obok Jana Matejki – architekt naszej narodowej wyobraźni. Twórca najchętniej śledzonych polskich seriali XIX wieku. Kolejne wychodzące na łamach gazet rozdziały-odcinki imponowały wizją i rozmachem jak „Gra o tron”, emocjonowały jak swego czasu „Niewolnica Isaura”, bawiły i przerażały jak „The Walking Dead” i na zawsze ustawiły nam perspektywę patrzenia na wydarzenia historyczne z połowy XVII wieku (mniej ważne, czy zgodną z faktami). Twórca „Potopu”. Opowieści arcypolskiej, wdrukowanej w nasze serca i głowy, z pełnokrwistym, tak boleśnie nam bliskim głównym bohaterem. Opowieści pisanej – podobno – ku pokrzepieniu serc.

Jakub Roszkowski, reżyser spektaklu i autor adaptacji, postanowił przyjrzeć się Sienkiewiczowskiej opowieści przez pryzmat tego, co zakopaliśmy na cmentarzu historii i pamięci. Postaci z naszej zbiorowej świadomości, takie jak Andrzej Kmicic, Michał Wołodyjowski czy Jan Onufry Zagłoba zyskują nowe życie, by raz na zawsze rozprawić się z grubymi warstwami kurzu i lukru, które narosły wokół ich przygód. No i jest jeszcze Oleńka! Ciekawe, dlaczego o niej nikt nigdy nie pamięta?

Uwaga! W spektaklu wykorzystywane jest intensywnie pulsujące światło.

Spektakl brał udział w VI edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Realizatorzy

reżyseria, adaptacja, opracowanie muzyczne
Jakub Roszkowski
scenografia i kostiumy
Mirek Kaczmarek
muzyka
Dominik Strycharski
choreografia
Maćko Prusak
światło
Piotr Roszczenko, Mirek Kaczmarek
asystent reżysera
Mateusz Znaniecki
inspicjent i sufler
Anna Kandziora
realizacja światła i wideo
Bartłomiej Sowa, Szymon Suchoń
realizacja dźwięku
Jakub Domin, Marcin Łyczkowski
producent wykonawczy
Małgorzata Długowska-Błach
kierownik techniczny
Maciej Rokita
projekt plakatu
Piotr Perłowski
dokumentacja zdjęciowa
Przemysław Jendroska

Obsada

Andrzej Kmicic
Michał Rolnicki
Michał Wołodyjowski/Kuklinowski
Mateusz Znaniecki, Michał Piotrowski
Zagłoba/Roch Kowalski/przeor Kordecki
Marcin Gaweł
Janusz Radziwiłł/Ksiądz
Antoni Gryzik
Jan Skrzetuski/Bogusław Radziwiłł
Kamil Suszczyk
Kulwiecówna/Szwecja/Jan Kazimierz
Anna Kadulska

Kolejnym rozdziałom powieści towarzyszą współczesne przeboje: od Republiki, przez Paktofonikę, aż po zespół ABBA – w nieoczywistych aranżacjach Dominika Strycharskicgo. W tej makabrycznej scenerii siedmioro artystów odgrywa kolejno całą galerię Sienkiewiczowskich postaci – zręcznie, inteligentnie i z humorem. 

Michał Centkowski „Newsweek Polska”

Ten spektakl to bardzo atrakcyjny ciąg pędzących obrazów, grany w dobrym tempie, pośród świetnej, funkcjonalnej scenografii oraz imponujących kostiumów autorstwa Mirka Kaczmarka i mimo ewidentnych ukłonów w stronę publiczności, żartów, czasem wziętych w cudzysłów scen, przynosi fragmenty, których wymowa zachwyca, skłania do myślenia.

Wojciech Lipowski „Śląsk”

Warto pokazać „Potop” Roszkowskiego przede wszystkim młodzieży, jest to bowiem dowód na to, że ramota, którą z musu czyta się w szkole, może stać się atrakcyjna, interesująca i na wskroś współczesna.

Tomasz Domagała, członek Komisji Artystycznej VI Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”

Materiały

Repertuar

Przeczytaj

  • Przed nami 8. Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR!

    Logotyp 8. Międzynarodowego Festiwalu Open The Door, żółty napis w kształcie labiryntu na pomarańczowym tle

    Artykuł

    Zbliża się wyjątkowe wydarzenie, które celebruje teatr odważny, inkluzyjny i bezkompromisowy – przekraczający granice formy, języka i doświadczenia. 8. Międzynarodowy

    Czytaj o: Przed nami 8. Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR!
  • Za nami premiera spektaklu "Alicja w Krainie Czarów"

    Postać w przebraniu białego królika przebiegająca przez foyer Dużej Sceny, stojący tam widzowie patrzą na postać królika

    Artykuł

    Takiego herbacianego przyjęcia świat jeszcze nie widział! „Było smaszno, jaszmije smukwijne świdrokrętnie na zegwniku wężały…” Dziękujemy Widzom za gorące przyjęcie

    Czytaj o: Za nami premiera spektaklu "Alicja w Krainie Czarów"