Logo




T. VERMES
On wrócił


Premiera
29.11.2019

Scena w Galerii
-

Bilety normalne:
40 zł

Bilety ulgowe:
25 zł







REALIZATORZY

Robert Talarczyk reżyseria
Miłosz Markiewicz adaptacja
Katarzyna Borkowska scenografia, kostiumy, reżyseria światła
Cezary Duchnowski muzyka
Kamil Małecki, Mateusz Znaniecki wideo
Anna Kandziora / Marcin Całka inspicjent, sufler
Robert Ciupa konsultacje historyczne
Piotr Roszczenko, Krzysztof Woźniak światło i projekcje
Mikołaj Lichtański dźwięk
Małgorzata Długowska-Błach producent wykonawczy
Maciej Rokita kierownik techniczny
Johannes Wiebel plakat
Przemysław Jendroska zdjęcia
 



WIĘCEJ

MNIEJ



OBSADA

Artur Święs Führer
Zbigniew Wróbel Kioskarz / Dziennikarz 1
Wiesław Kupczak Sensenbrink / Szpasdemir / Dziennikarz 2
Dawid Ściupidro Sawatzki / Dziennikarz 3
Anna Kadulska Bellini / Dziennikarka 4
Anna Lemieszek Krömeier / Dziennikarka 5

 




WIĘCEJ

MNIEJ



PLAKAT / PROGRAM



ŚCIEŻKA SZTUKI

ON WRÓCIŁ

W związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2 przed zakupem biletu zapoznaj się z ZASADAMI BEZPIECZNEGO PRZEBYWANIA W TEATRZE ŚLĄSKIM. Wypełnij OŚWIADCZENIE i złóż przed wejściem na wydarzenie. Arkusze oświadczeń będą dostępne również przy kasie.


Wokół śmierci Adolfa Hitlera krążą rozmaite legendy. A co jeśli nie zginął w bunkrze w kwietniu 1945 roku? Jeśli zamiast tego pojawił się w Berlinie właśnie dziś? Führer budzi się pewnego ranka i ze zdziwieniem stwierdza, że nie jest już w miejscu, gdzie spędzał wczorajszy wieczór, że nie otacza go jego wierna świta, a mijający przechodnie nie witają go Niemieckim Pozdrowieniem. Próbując odnaleźć się w nowej rzeczywistości, trafia do… telewizyjnego programu. Jego płomienne występy, zdolność improwizacji oraz reagowania na sytuację społeczno-polityczną szybko zyskują mu rzeszę fanów i zwolenników. Jego słowa padają na podatny grunt i znajdują szerokie grono odbiorców, zwłaszcza dzięki wykorzystaniu siły mediów społecznościowych. W narodzie powoli budzi się duch…

 

Sceniczna adaptacja bestsellerowej powieści Timura Vermesa „On wrócił” w reż. Roberta Talarczyka to opowieść o  uwodzicielskiej sile charyzmatycznych przywódców, o mechanizmach władzy, kierowaniu społecznymi nastrojami i roli, jaką w polityce odgrywają media (zarówno tradycyjne, jak i nowe). To również wielki powrót Artura Święsa do zespołu Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.

Uwaga: w spektaklu używane są światła stroboskopowe.

 


Informacja dla widzów poruszających się na wózkach: ze względu na różny charakter przestrzeni gry prosimy przed rezerwacją/kupnem biletów o kontakt z osobami w Biurze Obsługi Widzów, by uzyskać informację o dostępności odpowiednich miejsc.


Sztuka Współczesna Bestseller



MEDIA O SPEKTAKLU

"On wrócił" warto obejrzeć przede wszystkim dla Artura Święsa, który daje aktorski popis na miarę Bruno Ganza. Jego Hitler jest znerwicowany, ale nie tylko w ten najbardziej znany, rozkrzyczany sposób. Raz drży mu ręka, innym razem szczerzy zęby, żądny rozlewu krwi. Więcej w nim wieloznaczności, niż szarży. Brzydzimy się go, boimy, ale ciągle jesteśmy ciekawi. Dla spektaklu to dobrze, dla przyszłości świata niekoniecznie.
Dawid Dudko, onet.pl

 

Ten temat łatwo jest przemienić w komedię – Hitler odkrywający internet, uczący się funkcjonowania w XXI wieku, smakujący fast foodów itp. Ale w katowickim spektaklu tego nie ma. To sztuka mroczna, a postaci stworzonej przez Święsa można się bać. Jest jak kameleon – w jednej chwili podniesionym głosem, który pamiętamy ze starych kronik wygłaszający swoje poglądy w programie telewizyjnym do którego się dostaje, bo szefowie stacji marzą o powiększeniu "oglądalności". Za chwilę, już na offie na zimno i cynicznie manipuluje swoimi rozmówcami.
Anna Ładuniuk naszemiasto.pl

 

Oszpecony na twarzy Artur Święs, zaskakująco podobny do führera w sylwetce, mimice i intonacji, magnetyzuje publiczność. Skupia uwagę siłą gestów, a zwłaszcza brzmieniem głosu, którym każdego na widowni może owinąć wokół palca. Wystarczy odpowiedni dobór argumentów i niezachwiana wiara w wyjątkowe posłannictwo, by zapanować nad otoczeniem. Kreują je precyzyjni w epizodach Zbigniew Wróbel (znakomity jako kioskarz przy bunkrze Hitlera) i Wiesław Kupczak (turecki impresario) oraz młodzi – Dawid Ściupidro i Anna Lemieszek, która intrygując swoją sceniczną energią już każe czekać na jej dalsze role.
Marek Kosma Cieśliński, Teatr dla Wszystkich

To przedstawienie jest mistrzowskim recitalem jednego aktora. Ciąg monologów, które tworzą oś narracyjną tej adaptacji, wygłaszanych przez Artura Święsa z niebywałą ekspresją, chwilami przejmującą precyzją stylizacji na autentyczne wystąpienia Hitlera, tworzy serię scen o różnym zabarwieniu: raz komicznych, innym razem pełnych sarkazmu, czasem ocierających się o surrealizm. Trzeba podkreślić, że Święs w sposób doskonały parodiuje frazę głównego bohatera, który w kulminacyjnym momencie staje się gwiazdą popularnych mediów. Gdy zjawiskowa, tajemnicza Anna Kadulska, zarządzająca tą machiną medialną, angażuje go do telewizyjnego show, nie przeczuwa jeszcze, jakie konsekwencje czekają na pomysłodawców tego przedsięwzięcia.
Wojciech Lipowski,  Miesięcznik Społeczno - Kulturalny ŚLĄSK




WIĘCEJ

MNIEJ



NAGRODY I WYRÓŻNIENIA



POKAZY



PATRONI I MECENASI PREMIERY

PARTNER PREMIERY

 

Fundatorem kwiatów dla premiery jest Kwiaciarnia & Pracownia Rękodzieła LILAJKA