Robert Talarczyk reżyseria
Małgorzata Bulanda scenografia i kostiumy
Klaudia Rabiega muzyka
Katarzyna Brzoska asystentka reżysera
Barbara Dudek inspicjent, sufler
Piotr Roszczenko reżyseria światła
Waldemar Janiszek realizacja światła
Marek Skutnik realizacja dźwięku
Małgorzata Długowska-Błach producent wykonawczy
Bogusław Jasiok producent Katowickiego Karnawału Komedii
Maciej Rokita kierownik techniczny
Jadwiga Lemańska projekt plakatu
Przemysław Jendroska dokumentacja zdjęciowa
Katarzyna Brzoska Anna
Mirosław Neinert Szczepan
Paweł Kruszelnicki / Michał Piotrowski Łukasz
Violetta Smolińska Bożena
|
W związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2 przed zakupem biletu zapoznaj się z ZASADAMI BEZPIECZNEGO PRZEBYWANIA W TEATRZE ŚLĄSKIM. Wypełnij OŚWIADCZENIE i złóż przed wejściem na wydarzenie. Arkusze oświadczeń będą dostępne również przy kasie.
Prapremiera najnowszej sztuki Marka Modzelewskiego, autora takich tekstów jak „Koronacja”, „All Inclusive” czy „Szwedzki stół”. Tym razem dramatopisarz bierze na warsztat mit współczesnej inteligencji, by zapytać, do czego może prowadzić okopywanie się w jedynie słusznym punkcie widzenia. Niczym w najlepszych tekstach Yasminy Rezy, kameralne rodzinne spotkanie ujawnia skrywane napięcia, a rozmowa okazuje się raczej pretekstem do budowania podziałów niż nawiązywania dialogu.
„Inteligenci” to czarna komedia o granicach wolności i tolerancji, o narastających społecznych oraz politycznych konfliktach, które przenoszą się do naszych domów, a także o związanej z nimi przemianie systemów wartości.
Koprodukcja z Teatrem Korez w ramach 12. Katowickiego Karnawału Komedii.
Informacja dla widzów poruszających się na wózkach: ze względu na różny charakter przestrzeni gry prosimy przed rezerwacją/kupnem biletów o kontakt z osobami w Biurze Obsługi Widzów, by uzyskać informację o dostępności odpowiednich miejsc.
Spektakl brał udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Pomimo, że całość prowadzona jest na granicy farsy, to postaci nie rzucają grubo ciosanymi żartami, nie zachowują się jak wyjęte z przeciętnego kabaretu. Mają w sobie dużo uroku i (auto)refleksji. Polubicie ich. Bez wstydu. [...] A aktorzy? Naprawdę dają radę. Dobrze wyreżyserowani, nie zagrywają się niepotrzebnie. Potrafią, jak Katarzyna Brzoska, wykorzystywać ryzykowne, farsowe tony, z wdziękiem. Grająca pierwsze skrzypce Brzoska jest gwiazdą spektaklu. […] Dobry jest też, najmłodszy z czwórki obsady, Paweł Kruszelnicki. Jego Łukasz z nacjonalistycznych skłonności czyni oręż przeciwko matce. Konfrontacja tej dwójki, najbardziej melodramatyczna i na serio w całym przedstawieniu, karze nam uderzyć się w piersi i pomyśleć, co w naszych domach nie zostało powiedziane, choć już dawno powinno.
Dawid Dudko, Onet.pl
Rozpina się ta historia od doświadczeń rodziny Dulskich po pomysły Yasminy Rezy, ale idzie dalej. Oferuje widzom raz publicystyczną wizję poglądów, raz - odwrócenie stereotypów, które weryfikuje świat wartości. I nawet nie przeszkadza korzystanie przez autora (Marek Modzelewski) z nader czytelnych schematów. Jest tu gorzka ironia i dramat. Wszystko przy akompaniamencie śmiechu i wrzasków. […] Na wysokich tonach i potężnych emocjach wygrywana jest ta opowieść, a napięcie ani na moment nie spada - dzięki dobremu rozłożeniu akcentów (brawa dla reżysera, Roberta Talarczyka).
Izabela Mikrut, teatrdlawszystkich.eu
Katarzyna Brzoska jako Anna jest świetna – nerwowa i wybuchowa, ale ostra jak brzytwa. Paweł Kruszelnicki w roli Łukasza to niewątpliwie materiał na charyzmatycznego aktora. Violetta Smolińska umiejętnie, lekko i dowcipnie kreuje dewotkowatą, zdystansowaną, choć przejmującą się całą sytuacją Bożenkę. Mirosław Neinert zaś jest wyciszony i wprowadza ze sobą pewne rozluźnienie, może nawet próbuje widza rozśmieszyć, bo atmosfera, jaka panuje na scenie, jest raczej gęsta. Jak coś śmieszy, to na chwilę – jakaś riposta, słowna reakcja, krótka sytuacja. Jest – owszem – dowcipnie, ale przede wszystkim poważnie. Inteligentnie. Polecam.
Marta Odziomek, Gazeta Wyborcza Katowice
„Inteligenci” to okraszony znakomitymi dialogami i zwrotami akcji, pełen humoru, ale i gorzkich refleksji komediodramat, ukazujący portret współczesnej polskiej rodziny inteligenckiej. […] Sztuka Marka Modzelewskiego pozwala na przyjrzenie się w kameralnym wymiarze takim pojęciom, jak np. tolerancja, homofobia, lewicowość, prawicowość, wychowanie, polityka, ateizm, wiara, rasizm, nacjonalizm, ksenofobia, wolność, system wartości. Moim zdaniem „Inteligentów” można odczytywać także jako trafny portret wojny polsko-polskiej w mikroskali, czyli w rodzinie.
Artur Stanek, e-teatr
|
PARTNER BIZNESOWY