Romeo i Julia

Charles Gounod

Spektakl gościnny Opera Śląska Muzyczny Duża Scena Data premiery 21/10/2017

Kobieta w oknie budynku, poniżej mężczyzna
Zdjęcie / Karol Fatyga

Szekspir na operowej scenie

Tragiczna historia kochanków z Werony pobudza wyobraźnię kolejnych pokoleń, w nowej odsłonie scenicznej zagościła na deskach Opery Śląskiej. Opowieść o zwaśnionych rodach Kapuletów i Montekich, którą  na język opery przełożył francuski kompozytor Charles Gounod,  na bytomską scenę wprowadził Michał Znaniecki – jeden z najwybitniejszych reżyserów teatralnych i operowych. Kierownikiem muzycznym premiery był Bassem Akiki - dyrygent goszczący na wiodących europejskich scenach muzycznych i Dyrektor Artystyczny Opery Śląskiej.

To historia o konflikcie, w którym niewinność jest uwikłana w rodzinne porachunki świata dorosłych. Stąd w spektaklu biorą też udział dzieci (mała Julia i mały Romeo). Dopóki nie są skażeni dorosłością, potrafią kochać i nie myślą o układach, wrogach, polityce. Ale życie jest inne. Zmusza nas do przejęcia ról społecznych; zemsty, lojalności, znaków rozpoznawczych tożsamości społecznej. – podkreśla reżyser, Michał Znaniecki.

Spektakl został nagrodzony trzema Złotymi Maskami - jako Przedstawienie Roku 2017, w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta za rolę Romeo i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert, za rolę Romeo, otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego”.

Bytomska inscenizacja została także doceniona przez publiczność i krytyków. Każdy detal podkreśla wymowę scen. Powoli, z każdą minutą , jest ukazana cała głębia, wymowa opery. (…) Wartość artystyczna - muzyka, kostiumy, gra aktorska, śpiew, nie mówiąc o plastycznej scenografii - trzyma tu dobry, bardzo dobry poziom (Dziennik Zachodni); Najcenniejsza w tym spektaklu jest warstwa teatralna. Michał Znaniecki nie uległ modnej dziś pokusie przeniesienia akcji w nasze czasy, lecz przywołał tradycję szekspirowską (Rzeczpospolita); Ten spektakl, sygnowany stemplem nowej jakości (…), jest naprawdę oszałamiający (Gazeta Wyborcza).

Libretto: Jules Barbier i Michel Carré na podstawie dramatu Williama Szekspira "Romeo i Julia"

Opera w pięciu aktach.

Akcja rozgrywa się w Weronie.

AKT I

Na urodzinowym balu Julii jest Romeo, syn wrogiego Kapuletom rodu Montekich. Smutny Romeo zwierza się przyjacielowi, że dręczą go złe sny. W odpowiedzi Mercutio śpiewa „Balladę o Królowej Mab”, która we śnie nawiedza nieszczęśliwie zakochanych. Stary Kapulet z dumą prezentuje córkę gościom. Gertruda przypomina, że nadchodzi czas małżeństwa, lecz Julia nie chce o tym słyszeć. Romeo zakochuje się w Julii, a ona w nim. Za późno dowiadują się, kim są. Nawet obecność na balu jest dla Romea niebezpieczna. Siostrzeniec Kapuleta, Tybalt, poznał go i Romeo musi uchodzić.

AKT II

Nocą Romeo idzie pod balkon Julii. Nastrojową scenę miłosną mąci tylko napaść służby Kapuletów na Stefana, pazia Montekich.

AKT III

Odsłona 1

Romeo i Julia wiedząc, że nie dostaną zgody na małżeństwo, udają się do sędziwego ojca Laurentego, by udzielił im ślubu. Zakonnik się wzdraga, lecz po namyśle wyraża zgodę, mając nadzieję, że ich ślub zakończy rodową waśń.

Odsłona 2

Paź Montekich, Stefano, zostaje napadnięty przez służbę Kapuletich. Mercutio broni chłopca, lecz chce uniknąć walki z Kapuletami. Sam wyzywa Tybalta na pojedynek i wkrótce ginie. Wówczas Romeo zabija Tybalta. Za to musi ponieść karę:wygnanie.

AKT IV

Odsłona 1

Zamiast opuścić miasto, Romeo spotyka się z Julią, by ją pożegnać. Pojawia się Kapulet i każe Julii poślubić hrabiego Parysa. Ojciec Laurenty chce pomóc Julii i daje jej narkotyk, sprowadzający sen podobny do śmierci.

Odsłona 2

W kulminacyjnej chwili ślubu Julia osuwa się na ziemię.

AKT V

Julię pochowano w rodzinnym grobowcu. Przybywa tu Romeo, który nie wie, że śmierć Julii jest tylko pozorna. Zrozpaczony zażywa truciznę. Julia budzi się. Kochankowie zamieniają najczulsze słowa i cieszą się spóźnioną chwilą szczęścia. Romeo umiera, Julia zaś przebija się sztyletem.

/Streszczenie libretta w oparciu o „Przewodnik operowy” Józefa Kańskiego/

Realizatorzy

libretto
Jules Barbier, Michel Carré wg tragedii Williama Szekspira
kierownictwo muzyczne
Bassem Akiki
inscenizacja, reżyseria, kostiumy
Michał Znaniecki
scenografia
Luigi Scoglio
choreografia
Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
reżyseria światła
Bogumił Palewicz
kierownik chóru
Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownik baletu
Grzegorz Pajdzik
asystent dyrygenta
Grzegorz Brajner
asystenci reżysera
Anna Zwiefka, Bernadeta Maćkowiak, Bogdan Desoń
asystentka kostiumografa
Joanna Medyńska
asystentka scenografa
Dagmara Walkowicz-Goleśny
korepetytorzy solistów
Alfredo Abbati, Larysa Czaban, Michał Kryworuczko

Repertuar

Przeczytaj

  • Zapraszamy na Sylwestra w Śląskim!

    Grafika: na czarnym tle złote i białe litery, w centrum napis 2024/2025 Sylwester w Śląskim, Boska, Lobotomia, Godej do mie, Sylwestrowa noc pełna wrażeń

    Artykuł

    Sylwester w Śląskim! Przed nami niezwykła noc: najlepsze spektakle Teatru Śląskiego, szampańska zabawa, wspólny toast i pyszny poczęstunek. Oferujemy wszystko

    Czytaj o: Zapraszamy na Sylwestra w Śląskim!
  • Noc Teatrów GZM za nami!

    Aktor Marek Rachoń w dżinsowych ogrodniczkach, zbliżenie, wokół niego widoczni uczestnicy warsztatów

    Artykuł

    14 września odbyła się 14. Noc Teatrów GZM. Oprowadzania, warsztaty aktorskie i plastyczne, spektakl „Korfanty. Rebelia!”, historyczny stand-up – z

    Czytaj o: Noc Teatrów GZM za nami!