Romeo i Julia
Charles Gounod
Spektakl gościnny Opera Śląska Muzyczny Duża Scena Data premiery 21/10/2017
Bilety
Bilety dostępne w kasie Teatru Śląskiego oraz na stronie internetowej Opery Śląskiej.
Ważne informacje
Informacja dla widzów poruszających się na wózkach:
- ze względu na różny charakter przestrzeni gry prosimy przed rezerwacją/kupnem biletów o kontakt z Biurem Obsługi Widzów, by uzyskać informację o dostępności odpowiednich miejsc.
Szekspir na operowej scenie
Tragiczna historia kochanków z Werony pobudza wyobraźnię kolejnych pokoleń, w nowej odsłonie scenicznej zagościła na deskach Opery Śląskiej. Opowieść o zwaśnionych rodach Kapuletów i Montekich, którą na język opery przełożył francuski kompozytor Charles Gounod, na bytomską scenę wprowadził Michał Znaniecki – jeden z najwybitniejszych reżyserów teatralnych i operowych. Kierownikiem muzycznym premiery był Bassem Akiki - dyrygent goszczący na wiodących europejskich scenach muzycznych i Dyrektor Artystyczny Opery Śląskiej.
To historia o konflikcie, w którym niewinność jest uwikłana w rodzinne porachunki świata dorosłych. Stąd w spektaklu biorą też udział dzieci (mała Julia i mały Romeo). Dopóki nie są skażeni dorosłością, potrafią kochać i nie myślą o układach, wrogach, polityce. Ale życie jest inne. Zmusza nas do przejęcia ról społecznych; zemsty, lojalności, znaków rozpoznawczych tożsamości społecznej. – podkreśla reżyser, Michał Znaniecki.
Spektakl został nagrodzony trzema Złotymi Maskami - jako Przedstawienie Roku 2017, w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta za rolę Romeo i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert, za rolę Romeo, otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego”.
Bytomska inscenizacja została także doceniona przez publiczność i krytyków. Każdy detal podkreśla wymowę scen. Powoli, z każdą minutą , jest ukazana cała głębia, wymowa opery. (…) Wartość artystyczna - muzyka, kostiumy, gra aktorska, śpiew, nie mówiąc o plastycznej scenografii - trzyma tu dobry, bardzo dobry poziom (Dziennik Zachodni); Najcenniejsza w tym spektaklu jest warstwa teatralna. Michał Znaniecki nie uległ modnej dziś pokusie przeniesienia akcji w nasze czasy, lecz przywołał tradycję szekspirowską (Rzeczpospolita); Ten spektakl, sygnowany stemplem nowej jakości (…), jest naprawdę oszałamiający (Gazeta Wyborcza).
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré na podstawie dramatu Williama Szekspira "Romeo i Julia"
Opera w pięciu aktach.
Akcja rozgrywa się w Weronie.
AKT I
Na urodzinowym balu Julii jest Romeo, syn wrogiego Kapuletom rodu Montekich. Smutny Romeo zwierza się przyjacielowi, że dręczą go złe sny. W odpowiedzi Mercutio śpiewa „Balladę o Królowej Mab”, która we śnie nawiedza nieszczęśliwie zakochanych. Stary Kapulet z dumą prezentuje córkę gościom. Gertruda przypomina, że nadchodzi czas małżeństwa, lecz Julia nie chce o tym słyszeć. Romeo zakochuje się w Julii, a ona w nim. Za późno dowiadują się, kim są. Nawet obecność na balu jest dla Romea niebezpieczna. Siostrzeniec Kapuleta, Tybalt, poznał go i Romeo musi uchodzić.
AKT II
Nocą Romeo idzie pod balkon Julii. Nastrojową scenę miłosną mąci tylko napaść służby Kapuletów na Stefana, pazia Montekich.
AKT III
Odsłona 1
Romeo i Julia wiedząc, że nie dostaną zgody na małżeństwo, udają się do sędziwego ojca Laurentego, by udzielił im ślubu. Zakonnik się wzdraga, lecz po namyśle wyraża zgodę, mając nadzieję, że ich ślub zakończy rodową waśń.
Odsłona 2
Paź Montekich, Stefano, zostaje napadnięty przez służbę Kapuletich. Mercutio broni chłopca, lecz chce uniknąć walki z Kapuletami. Sam wyzywa Tybalta na pojedynek i wkrótce ginie. Wówczas Romeo zabija Tybalta. Za to musi ponieść karę:wygnanie.
AKT IV
Odsłona 1
Zamiast opuścić miasto, Romeo spotyka się z Julią, by ją pożegnać. Pojawia się Kapulet i każe Julii poślubić hrabiego Parysa. Ojciec Laurenty chce pomóc Julii i daje jej narkotyk, sprowadzający sen podobny do śmierci.
Odsłona 2
W kulminacyjnej chwili ślubu Julia osuwa się na ziemię.
AKT V
Julię pochowano w rodzinnym grobowcu. Przybywa tu Romeo, który nie wie, że śmierć Julii jest tylko pozorna. Zrozpaczony zażywa truciznę. Julia budzi się. Kochankowie zamieniają najczulsze słowa i cieszą się spóźnioną chwilą szczęścia. Romeo umiera, Julia zaś przebija się sztyletem.
/Streszczenie libretta w oparciu o „Przewodnik operowy” Józefa Kańskiego/
Realizatorzy
- libretto
- Jules Barbier, Michel Carré wg tragedii Williama Szekspira
- kierownictwo muzyczne
- Bassem Akiki
- inscenizacja, reżyseria, kostiumy
- Michał Znaniecki
- scenografia
- Luigi Scoglio
- choreografia
- Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
- reżyseria światła
- Bogumił Palewicz
- kierownik chóru
- Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
- kierownik baletu
- Grzegorz Pajdzik
- asystent dyrygenta
- Grzegorz Brajner
- asystenci reżysera
- Anna Zwiefka, Bernadeta Maćkowiak, Bogdan Desoń
- asystentka kostiumografa
- Joanna Medyńska
- asystentka scenografa
- Dagmara Walkowicz-Goleśny
- korepetytorzy solistów
- Alfredo Abbati, Larysa Czaban, Michał Kryworuczko
Repertuar
-
-
Godej do mie
Premiera
-
KSIĄŻKA NA SCENĘ! Amerykańskie sny
-
Wojna i pokój
Premiera
według Lwa Tołstoja i Tukidydesa
-
NOWE KSIĄŻKI: "Kairos" Macieja Siembiedy
-
Nikaj
Zbigniew Rokita
Przeczytaj
-
Zapraszamy na Sylwestra w Śląskim!
Artykuł
Sylwester w Śląskim! Przed nami niezwykła noc: najlepsze spektakle Teatru Śląskiego, szampańska zabawa, wspólny toast i pyszny poczęstunek. Oferujemy wszystko
Czytaj o: Zapraszamy na Sylwestra w Śląskim! -
Noc Teatrów GZM za nami!
Artykuł
14 września odbyła się 14. Noc Teatrów GZM. Oprowadzania, warsztaty aktorskie i plastyczne, spektakl „Korfanty. Rebelia!”, historyczny stand-up – z
Czytaj o: Noc Teatrów GZM za nami!