Szkoła Pisania Sztuk

Szkoła Pisania Sztuk to cykliczne warsztaty dramatopisarskie organizowane w Teatrze Śląskim. Ich inicjator i prowadzący, Artur Pałyga, przez osiem miesięcy, od kwietnia do grudnia, co dwa tygodnie spotyka się z początkującymi dramatopisarkami i dramatopisarzami, którzy pod jego czujnym okiem piszą swoje teksty dramatyczne.

Zajęcia obejmują praktykę scenicznego pisania, pracę nad samodzielnie przygotowanymi tekstami, czytanie i dyskusję o kanonie dramatycznym oraz tekstach innych uczestników, spotkania z pracownikami i dyrekcją Teatru Śląskiego, rozmowy z innymi dramatopisarzami i reżyserami oraz uczestnictwo w wybranych próbach w naszym teatrze.

Wiele osób, które swoje pierwsze dramatopisarskie kroki stawiało właśnie na zajęciach w Teatrze Śląskim, dziś z sukcesem pisze dla teatru, współpracuje przy spektaklach w zawodzie dramaturga, wystawia swoje teksty na scenach zarówno Śląska, jak i całej Polski czy pracuje w szeroko pojętej branży teatralno-performatywnej. Do tego grona można zaliczyć m.in. Darię Sobik, Alinę Moś-Kerger, Annę Wieczorek, Katarzynę Prudło, Katarzynę Horą, Ewę Sułek, Annę Mleczko, Mariusza Gołosza, Dariusza Fodczuka czy Huberta Michalaka.

Do Szkoły Pisania Sztuk zgłosić może się każdy, niezależnie od doświadczeń i umiejętności. Po zakończeniu warsztatów i napisaniu sztuk, wszystkie teksty podlegają ocenie pracowników Działu Literackiego Teatru Śląskiego, którzy rekomendują autorów najlepszych czterech sztuk do udziału w finale WyspianKiss.

W 2024 roku odbyła się 7. edycja naszej Szkoły, a do 2. edycji WyspianKiss zakwalifikowani zostali:

  • Jagoda Plachetka

    Uczennica trzeciej klasy Liceum Ogólnokształcącego Cogito w Żywcu. Ofiara metod wychowawczych swojej matki lewaczki oraz eksperymentów pedagogicznych nauczycieli z pasją (serio, nieironicznie). Doskonała parzycielka kawy z cynamonem oraz lepicielka kotów z gliny. Wieloletnia widzka teatralna, za swoje pasje uznaje spanie i picie kawy. Fanka dobrych filmów dla dzieci, dzieł Tima Burtona, oraz literatury wszelakiej. Brak doświadczenia pisarskiego przykrywa urokiem osobistym i słabymi żartami.

    Czarno-białe zdjęcie portretowe Jagody Plachetki
  • Hanna Kopiec

    Studentka wiedzy o teatrze i sztuki pisania, częściowo studentka filozofii. Najchętniej zamieszkałaby w Skandynawii, w domku z kawy i zielonej herbaty. Amatorka robienia zdjęć analogowych. Entuzjastka gór i teatru, w obu przebywa z równie wielką przyjemnością. Jeśli wybiera kino, to zwykle klasycznego Tarantino. Uczestniczka XI Koła Naukowego Młodych Aktorów przy Teatrze Śląskim. Teksty pisze w towarzystwie muzyki klasycznej albo ciężkiego, odmóżdżającego rocka.

    Czarno-białe zdjęcie portretowe Hanny Kopiec

  • Dorota Bator

    Dramaturżka, reżyserka teatralna i filmowa. Absolwentka reżyserii teatru lalek na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu oraz kursu filmu dokumentalnego w Wajda School & Studio. Drugi rok z rzędu rozwija się w Szkole Pisania Sztuk Teatru Śląskiego, po raz drugi również zakwalifikowana do WyspianKiss. Podczas finału 1. edycji projektu otrzymała Nagrodę Specjalną Agencji Teatru i Dramatu ADiT za tekst „Wyszłam za mąż z grzeczności”. Działa w „Teatrze na faktach” w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. Interesuje się filmem animowanym i sztuką dokumentu.

    Czarno-białe zdjęcie portretowe Doroty Bator
  • Stefan Szulc

    Aktor w Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie. Ukończył studia doktoranckie na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Autor publikacji naukowych z dziedziny literaturoznawstwa, esejów, tomiku wierszy „Miasto”, opowiadań i tekstów piosenek. Otrzymał I Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Literackim im. Stanisława Grochowiaka w Lesznie w kategorii dramatu i słuchowiska radiowego. Jego teksty były realizowane m.in. przez Teatr Dormana w Będzinie i Teatr ES w Siedlcach oraz czytane performatywnie na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi oraz podczas pierwszej edycji WyspianKiss.

    Czarno-białe zdjęcie portretowe Stefana Szulca