Nagroda Teatru Śląskiego na Forum Młodej Reżyserii

Kraków i Katowice, Katowice i Kraków – dalekie sobie, a jednak blisko siebie położone miasta. Miasta te łączy nie tylko szybka kolej aglomeracyjna, lecz także wiele osób, które decydują się mieszkać w Małopolsce, aby pracować czy studiować na Śląsku – lub na odwrót. Łączą je także dwie niezwykle istotne instytucje artystyczne tych miast – Teatr Śląski i Akademia Sztuk Teatralnych – obie noszące imię Wyspiańskiego. Warto wspomnieć, że to jedyne dwie instytucje teatralne w Polsce noszące imię krakowskiego artysty. Wypadałoby więc nawiązać jakąś współpracę… i rzeczywiście wypadło nam tę współpracę nawiązać!

Pod wpływem rozmów Doroty Segdy, ówczesnej rektorki Akademii Sztuk Teatralnych, i Roberta Talarczyka, dyrektora Teatru Śląskiego, nasz teatr w 2023 roku rozpoczął tradycję wręczania nagrody podczas Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, które organizuje krakowska Akademia. Nagroda Teatru Śląskiego to zaproszenie najlepszych uczestników Forum do udziału w WyspianKiss i zrealizowanie szkiców scenicznych tekstów powstałych w Szkole Pisania Sztuk. Wyboru laureatów dokonuje Bartosz Cudak, kurator projektu, który bierze pod uwagę nie tylko spektakle konkursu głównego, lecz również prezentacje w ramach sekcji OFF oraz czytania performatywne organizowane w ramach bloku Pracowni Dramaturgicznej.

Laureaci

  • Krzysztof Zygucki

    Student III roku na Wydziale Reżyserii i Dramaturgii AST w Krakowie. Ukończył prawo na UJ oraz filozofię na UP. Asystent Michała Zadary przy spektaklu dyplomowym „Oresteia” w AST w Krakowie zrealizowanym metodą SCRUM. Członek kolektywu Synergie i Pracowni Dramaturgicznej AST. Współorganizował we współpracy z Instytutem Goethego wydarzenie „Kobiece teksty dla teatru” (AST, maj 2022) oraz panel czytań performatywnych Pracowni Dramaturgicznej przy 12. Forum Młodej Reżyserii.

    Czarno-białe zdjęcie portretowe Krzysztofa Zyguckiego
  • Piotr Mateusz Wach

    Student II r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST. Absolwent Wydziału Teatru Tańca AST w Bytomiu (2015) oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Sztuk Pięknych i Mediów w Wenecji (choreografia i performance – 2017). Pracował jako aktor, performer i choreograf w Polsce i za granicą. Współpracuje z Narodowym Starym Teatrem, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie i Teatrem Barakah. Laureat wielu nagród, m.in. Grand Prix 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku za „Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza” (2017) i Złotej Maski, nagrody teatralnej marszałka województwa śląskiego, za choreografię do spektaklu „Heimsuchung/Nawiedzenie” (2013).

    Czarno-białe zdjęcie portretowe Piotra Mateusza Wach

  • Eugenia Balakireva

    Studentka III roku Wydziału Reżyserii i Dramaturgii na AST na specjalizacji dramaturgia. Asystentka Michała Borczucha przy spektaklu dyplomowym AST „Anioły w Ameryce”. Reżyserka czytania performatywnego białoruskiego dramatu „Morze Kristiny” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Dostała nagrodę 2 stopnia za tekst „Bzdury, bzdury i żadnej nadziei na przyszłość” w konkursie magazynu „Kontakt” pt. „Pamiętniki Uchodźcze”.

    Czarno-białe zdjęcie portretowe Eugenii Balakirevej
  • Miłosz Mieszkalski

    Student reżyserii. Absolwent Wiedzy o Teatrze (UJ) i Policealnego Studium Animatorów Kultury w Kaliszu. Jego dramat ,,Zdjęcie rodzinne Zofii Szewczyk” dostał się do półfinału 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Prokrastynując, ogląda wideoeseje na YouTube.

    Czarno-białe zdjęcie portretowe Miłosza Mieszkalskiego