Już za tydzień PIĄTKI ZA PIĄTKI!

Artykuł
W tym miesiącu zapraszamy na „Wojnę i pokój” w reżyserii Janusza Opryńskiego.Reżyser w swojej interpretacji konfrontuje dzieło Tołstoja z dramatyczną
Czytaj o: Już za tydzień PIĄTKI ZA PIĄTKI!Artykuł
Sobota z festiwalem to m.in. nagradzany "Oniegin", performanse Teatru 21 i spotkanie przy stole z uchodźcami
Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Trwa międzynarodowy festiwal OPEN THE DOOR w Teatrze Śląskim, podczas którego zaplanowano 14 wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.
Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl. Międzynarodowy Festiwal potrwa do niedzieli 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Sponsorem festiwalu jest firma Gaz-System.(www.gaz-system.pl)otwiera się w nowej oknie
CO DZISIAJ? zaloguj się na openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie
26 czerwca (sobota) 3 nowe propozycje w programie:
KOOPERATYWA: FUNDACJA „KUCHNIA KONFLIKTU”, RESTAURACJA „AMFORA”, TEATR ŚLĄSKI (CZECZENIA, POLSKA) KUCHNIA KONFLIKTU Khedi Alieva, Katarzyna Rogowska Restauracja & Coctail Bar Amfora, Katowice, ul. Francuska 1a kultura kulinarna Czeczenii | 14.00–20.00
Po raz pierwszy na festiwalu zapraszamy na kulinarną kooperatywę i projekt odnoszący się z jednej strony wprost do problemu kryzysu migracyjnego w Europie, z drugiej promujący dziedzictwo kultury niematerialnej – kultury kulinarnej Czeczenii. Warszawska Kuchnia Konfliktu to znane zaangażowane społecznie bistro-sklep oraz przestrzeń do dialogu współtworzona przez uchodźców i uchodźczynie. To miejsce dające kluczowe wsparcie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa oraz szansę podzielenia się znakomitą wegetariańską kuchnią. To tu pracę znajdują uchodźcy i uchodźczynie, którzy uciekli do Polski przed wojną i konfliktami. Do Katowic przyjedzie związana z Kuchnią Konfliktu Khedi Alieva, która wraz z Katarzyną Rogowską będzie przygotowywała dania kuchni czeczeńskiej. Goście restauracji będą mogli spróbować m.in. placka hingalsz z farszem z batatami oraz kuli czeczeńskich z mąki kukurydzianej ze szczypiorkiem.
Khedi Alieva to członkini Rady Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku, pochodzi z Czeczenii, z wykształcenia pedagożka. Uczestniczyła w tworzeniu i wdrażaniu Modelu Integracji Imigrantów w Gdańsku. Absolwentka Szkoły Mentorów Międzykulturowych Fundacji Ocalenie, Szkoły Liderów Fundacji RCI, Programu „Draw the line” Fundacji Feminoteka oraz kursów rozwoju kompetencji międzykulturowych. Współautorka i realizatorka programów edukacyjnych dla szkół, badań i artykułów naukowych na temat integracji imigrantów i uchodźców. Prezeska zarządu Fundacji Kobiety Wędrowne. We wspólnym gotowaniu będzie towarzyszyła jej Katarzyna Rogowska, szefowa kuchni, która swoje doświadczenie i inspiracje czerpie z licznych miejsc pracy i podróży po Europie i Kaukazie. Z wykształcenia artystka, od 2015 r. z powodzeniem prowadzi autorską kuchnię w Katowicach, dla której zdobyła m.in. dwie czapki Gault&Milleau, odebrała też nagrodę dla najlepszej kobiety szef południa oraz najlepszej kobiety szef w Polsce.
TEATR 21 (POLSKA) CIAŁO W CIAŁO Z MARILYN dostępne od 17.00 26 czerwca do 17.00 28 czerwca link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania performansu: 1 h dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)
W wideoperformansie „Ciało w ciało z Marilyn” aktorki Teatru 21 Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek wcielają się w postać Marilyn Monroe. Gest sięgnięcia przez aktorki Teatru 21 po figurę słynnej amerykańskiej aktorki jest grą z wyobrażeniami i oczekiwaniami widzów związanymi z postrzeganiem kobiecości, aktorstwa i seksualności osób z niepełnosprawnościami. Lektura dzienników Monroe odkrywa obraz artystki bardzo świadomej, zgłębiającej techniki aktorskie, poetki i intelektualistki, co pozornie nie mieści się w wizerunku seksbomby. A czy w wizerunku tym jest miejsce na chorobę lub niepełnosprawność? Artystki Teatru 21 wchodzą w grę z postacią Monroe i badają, w jaki sposób postrzegane jest ciało niepełnosprawne w społeczeństwie. Jakie są granice między normą i nienormatywnością, ludzkim i nie-ludzkim, męskością i kobiecością?
Teatr 21, tegoroczny laureat Paszportu „POLITYKI”, brawurowo przełamał stereotypy dotyczące pracy teatralnej z osobami niepełnosprawnymi. W zespole aktorami są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i spektrum autyzmu, które stały się pełnoprawnymi uczestnikami scenicznego życia. Performans „Ciało w ciało z Marilyn” został zamówiony przez Sašę Asentića w ramach projektu „DIS- is not included”. Wydarzenie ufundowano ze środków Departamentu Kultury i Europy Senatu Miasta Berlina. Miało ono swoją premierę w lutym 2021 r. w Sophiensæle w Berlinie.
PAŃSTWOWY AKADEMICKI TEATR DRAMATYCZNY „CZERWONA POCHODNIA” (ROSJA) ONIEGIN dostępne od 19.00 26 czerwca do 19.00 28 czerwca link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania spektaklu: 2 h 45’ spektakl grany w języku rosyjskim z polskimi napisami dostępność: język migowy (PJM)
Głośny „Oniegin”, nagrodzony aż w dwóch kategoriach najbardziej prestiżową rosyjską nagrodą teatralną, Złotą Maską, zachwyca nawet najwierniejszych miłośników znanego na całym świecie poematu Puszkina. Inscenizacja Kuliabina zanurzona jest w wewnętrznych myślach bohaterów, w ich nadziejach, rozpaczach, namiętnościach i rozczarowaniach. Jego adaptacja koncentruje się na przeżyciach czwórki głównych postaci: Oniegina, Tatiany, Olgi i Leńskiego. Nie oglądamy wielkich balów, tłumów i wszystkiego, co składa się na puszkinowski obraz rosyjskiego życia. Zostajemy natomiast z intymną historią miłosną, która doskonale pokazuje, że „Eugeniusz Oniegin” to wciąż arcydzieło, które może idealnie rezonować z naszą współczesną rzeczywistością XXI wieku.
Pozostałe dostępne tytuły:
ROSYJSKI PAŃSTWOWY TEATR „SATYRYKON” im. ARKADIUSZA RAJKINA (ROSJA) MEWA dostęp do 27 czerwca do godz. 18.00 link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania spektaklu: 3 h 45’ spektakl grany po rosyjsku z napisami w języku polskim dostępność: język migowy (PJM)
Moskiewski „Times” po premierze „Mewy” opublikował recenzję określającą spektakl jako niezwykły. Brytyjscy recenzenci chwalili, że tylko Rosjanie mają odwagę zagrać intymną, pełną ciszy sztukę Czechowa z takim teatralnym rozmachem. Bo teatr, artyści i sztuka są głównym motywem w spektaklu Teatru „Satyrykon”. Reżyser przed premierą podkreślał, że jego bohaterowie żyją w fikcyjnym świecie, który determinuje sztuka i teatralność. Teatr jest dla nich ważniejszy niż życie czy miłość, jest substytutem wszystkiego. Przynosi im jednak ból i czechowowską samotność. Szalony spektakl Butusova obfituje w niesamowite zwroty akcji i sceniczne obrazy prezentujące wir twórczości artystycznej i udrękę artysty, który usiłuje znaleźć własny artystyczny język. W obsadzie gwiazdy rosyjskiej sceny: Timofiej Tribuncew czy Agrippina Stieklowa.
DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA) ENTER ACHILLES dostępne do 26 czerwca godz. 19.00 openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania filmu: 48' | rekomendowany wiek widzów 16+ film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja
Tuż po wyprzedanej trasie po Europie spektakl „Enter Achilles” (1995) został także zrealizowany w formie filmowej (1996). Lloyd Newson we współpracy z wykonawcami podjął temat stereotypów związanych z męskością. Opierając się na obserwacjach i doświadczeniach, stworzył choreografię, w której klasyczna męska mowa ciała, zachowania i gesty przeradzają się w niemal hipnotyczny taniec. Obserwujemy „zwyczajną sytuację”: kilku mężczyzn w pubie, słuchają hitów z szafy grającej, oglądają mecz, żartują z kuflami w rękach. Ich głupie zabawy podszyte są jednak sporą dawką brutalności oraz przemocy i z każdą minutą bohaterowie ujawniają coraz bardziej mroczne strony męskiej psychiki. DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA) DEAD DREAMS OF MONOCHROME dostępne do 26 czerwca godz. 20.00 openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania filmu: 50' | rekomendowany wiek widzów 16+ film bez słów dostępność: audiodeskrypcja
„Dead Dreams of Monochrome Men” to pierwsze tak obsypane nagrodami przedstawienie budzącej kontrowersje w świecie teatru tańca formacji DV8 Physical Theatre. Punktem wyjścia dla twórców stała się historia Dennisa Nilsena, seryjnego mordercy młodych mężczyzn. U podstaw pracy nad spektaklem leżało również przekonanie, że społeczna homofobia musi pociągać za sobą tragiczne konsekwencje. DV8 wiele swoich spektakli przygotowuje zarówno w wersji scenicznej, jak i filmowej, dlatego też podczas tegorocznej edycji festiwalu zobaczymy dwie spośród ich produkcji przeniesionych na ekran.
TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA) ALICJA 0700 21–27 czerwca | dostęp do interaktywnego słuchowiska online: www.alicja.sos.plotwiera się w nowej oknie
Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.
Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.
Artykuł
W tym miesiącu zapraszamy na „Wojnę i pokój” w reżyserii Janusza Opryńskiego.Reżyser w swojej interpretacji konfrontuje dzieło Tołstoja z dramatyczną
Czytaj o: Już za tydzień PIĄTKI ZA PIĄTKI!Artykuł
Przed nami wspólne wydarzenia artystyczne i edukacyjne, asystentury reżyserskie i dramaturgiczne oraz spotkania z pracownikami naszego teatru.
Czytaj o: Wypadło nam się zatrzymać w Krakowie i podpisać list intencyjny o współpracy z AST!Artykuł
W związku z ogłoszoną żałobą narodową prapremiera odbędzie się w niedzielę, 27 kwietnia o godz. 17.00.
Czytaj o: Prapremiera spektaklu „Matki śnieżne” zostaje przełożona!Artykuł
Za nami próba medialna spektaklu „Matki śnieżne”! „Matki śnieżne” Katarzyny Błaszczyńskiej w reżyserii Kariny Grabowskiej to opowieść o macierzyństwie utkanym
Czytaj o: Konferencja prasowa zapowiadająca "Matki śnieżne"Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas poruszania się po witrynie. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i rozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Masz również możliwość rezygnacji z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na wygodę przeglądania.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |