|
Współczesna interpretacja kanonicznego tekstu literackiego i teatralnego. Spektakl ma swój początek w przytułku dla ludzi odrzuconych, tych, którym w życiu nie wyszło, którzy odpadli z tzw. wyścigu szczurów, znaleźli się na marginesie społecznym, dla „umarłych za życia”. Wśród nich znajduje się Guślarz, niegdyś artysta-malarz, marzyciel, który pewnego jesiennego wieczoru urządza w przytułku seans spirytystyczny. Podczas owej „nocy Dziadów” pojawiają się wszystkie mickiewiczowskie duchy.
Z jednym z najbardziej obrosłych legendą tekstów dramatycznych mierzą się coraz odważniej młodzi twórcy (Radosław Rychcik czy Michał Zadara). W katowickiej interpretacji Krzysztof Babicki świadomie nakłada historię narodu na los nie młodego, a dojrzałego mężczyzny po przejściach, który rozlicza się z kolejnymi lękami na granicy szaleństwa. W przejmującej roli wystąpił Grzegorz Przybył jako Gustaw-Konrad.
W Gustawie-Konradzie granym przez Grzegorza Przybyła znaleźliby z pewnością bratnią duszę ci, którzy nie potrafili zaistnieć np. w polityce, bo nie zgadzali się na kompromisy, nie akceptowali drogi na skróty lub nie chcieli uczestniczyć w wyścigu szczurów. Mówiąc Wielką Improwizację, nie wadzi się z Bogiem. Wypomina mu straconą młodość. Grzegorz Przybył wypowiada tekst bez patosu. Z rozgoryczeniem. Słowa o samotności są dla niego szczególnie bolesne.
„Rzeczpospolita”
Kreacja Przybyła zdecydowanie wyróżnia się z tkanki całego spektaklu. Nie chodzi tu jedynie o znacznie głównego bohatera, ale o sposób prezentacji postaci. Grzegorz Przybył gra współczesnego steranego życiem człowieka na planie historycznych scen, gdzie pozostali bohaterowie stanowią jedynie tło. Mała Improwizacja, Wielka Improwizacja, w końcu egzorcyzmy - to kolejne popisy aktorskiego kunsztu i talentu.
„Nowa Siła Krytyczna”
Na pochwałę zasługuje w tym spektaklu wszystko, ale największą wartością jest wprost wciskająca w fotel gra aktorów. Grzegorz Przybył jako Gustaw/Konrad jest hipnotyzujący, podobnie jak Violetta Smolińska w roli pani Rollison.
„Dziennik Zachodni”
|
> Nominacja do Złotej Maski 2012 za najlepszą aktorską rolę dla Grzegorza Przybyła
> Nominacja do Złotej Maski 2012 za najlepszą aktorską rolę dla Wiesława Sławika
> XIV Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”
> Rejestracja telewizyjna i pokaz na antenie Telewizji Polonia
> Gościnne występy w Teatrze Opery i Baletu we Lwowie