Logo





BĄDŹ NA BIEŻĄCO



Czytaj co ważnego dzieje się w naszym teatrze.








Projekt


data publikacji: 2021.07.15

"Pokora" ze specjalnym udziałem Szczepana Twardocha na scenie

6 i 8 sierpnia autor zamieni się gościnnie w aktora śląskiej sceny

WIĘCEJ

Ostatnia współpraca Szczepana Twardocha z Teatrem Śląskim była naznaczona wieloma nowymi doświadczeniami. Po pierwsze uznany autor po raz pierwszy zdecydował się na napisanie adaptacji scenicznej własnej powieści. Po drugie po raz pierwszy był zaangażowany w proces powstawania spektaklu i uczestniczył intensywnie w próbach „Pokory” aż do dnia premiery. Co więcej, autor zdecydował się na kolejny krok i jeszcze w sierpniu wystąpi gościnnie w jednej z ról i stanie u boku aktorów Teatru Śląskiego oraz Henryka Simona, odtwórcy głównej roli spektaklu w reżyserii Roberta Talarczyka. 
Zapraszamy 6 (piątek) i 8 sierpnia (niedziela) na spektakle ze specjalnym udziałem Szczepana Twardocha.

fot. Przemysław Jendroska


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.07.10

Recenzenci o "Pokorze" Sz. Twardocha w reż. R. Talarczyka

Warto? Przeczytajcie, poznajcie opienie dziennikarzy i spotkajmy się na widowni. Zostały ostatnie miejsca na pokazy 5-8 sierpnia

WIĘCEJ

Na widowni na pierwsze 5 pokazów "Pokory" cztery zakończyły się długą owacją na stojąco. A jak reagują recenzenci? Poczytajcie i przyjdźcie do teatru na Dużą Scenę i dajcie nam znać, jakie są wasze opinie. Czekamy na was już w sierpniu grając 5, 6, 7 i 8 dnia miesiąca. Bilety dostępne online.

"Sezon, który wydawał się dla teatru stracony, ratują premiery ostatnich dni, takie jak „Pokora” Roberta Talarczyka według powieści Szczepana Twardocha w Teatrze Śląskim im. Wyspiańskiego w Katowicach. Dzięki świetnym scenom zbiorowym oglądanie tego spektaklu sprawia autentyczną przyjemność". [Mariusz Cieślik, RZECZPOSPOLITA], całość tutaj

"Dostaliśmy rzecz efektowną, piękną teatralnie, pulsującą emocjami. Czasem musiałem się domyślać, czego one dotyczą, ale bez wątpienia one były. Talarczyk świetnie aranżuje sceny zbiorowe wywołując wrażenie operowania ludzkimi masami. Od znęcania się nad Aloisem przez kolegów w szkole, poprzez wojenne przemarsze, po powojenne zderzenia samotnego bohatera z kolejnymi tłumami. To robi wrażenie dotykania pulsu historii. W tle sugestywne, wzmagające owo poczucie „historyczności” dekoracje Katarzyny Borkowskiej. Rytm nadaje spektaklowi muzyka rapera Miuosha." [Piotr Zaremba, POLSKA TIMES] Całość tutaj.

"Pokora" to też spektakl, który brzmi, pulsuje, żyje. Tu trans, tam rytm. Niepokój i uwodzenie. Łagodność i nerwowość. Piękno i groza. Autorskie kompozycje Miuosha są koniecznym, niezbędnym uzupełnieniem strony wizualnej, wzmagającym ponurość całego tego przedsięwzięcia. I dekadenckość. Bo "Pokora" to spektakl wyzbyty z nadziej. O człowieku przegranym i walce, której nie zwyciężył. Ponurość towarzyszy nam od pierwszej do ostatniej sceny. Światło, którego tak wiele używa się tu do wydobycia piękna z twarzy i ciał aktorów oraz wspaniale (nie)udekorowanej sceny, nie towarzyszy Aloisowi, nie oświetla mu jego drogi. Światła - czyli nadziei - tu absolutnie brak. Wszystko dla takich jak on zawsze będzie tak jak było. [Marta Odziomek, GAZETA WYBORCZA], całość tutaj.

"Nie zawodzi za to aktorstwo, przede wszystkim Henryka Simona w roli Aloisa. Skupiony na bólu, wiecznie pochylony, krzyżujący ramiona w odruchu obronnym, budzi jednocześnie współczucie i rodzaj irytacji, trudno bowiem przejść do porządku nad jego bezwolnym poddaniem się życiu i lękiem przed uczynieniem kroku w nieznane, jakiekolwiek by ono było. Aktor wspaniale też mówi po śląsku, co naprawdę nadaje postaci tragiczny, nieomal antyczny, a jednocześnie jakoś bliski, wymiar." [H. Wach-Malicka, DZIENNIK ZACHODNI Całość tutaj.

Zrealizowana z rozmachem i za pomocą mocnych środków adaptacja najnowszej powieści Twardocha, o człowieku, który nigdzie nie należy i nie ma właściwości. To opowieść o tym, jak łatwo zmieniać maski i wcielenia oraz o poszukiwaniu tożsamości, zanurzona w lokalnej, śląskiej tematyce i w scenograficznym brudzie, który zostawia ślady jak węgiel. [ P. Gulda]

fot. Przemysław Jendroska


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.06.28

Wakacje? Tak, ale pamiętajcie, że bilety CAŁY CZAS dostępne są online

Przerwa w działaniu Kasy Biletowej i powrót do grania spektakli już 5 sierpnia!

WIĘCEJ

Drodzy Widzowie!
Zakończyliśmy sezon, ale nie będziemy tęsknić długo, bo wracamy do Was już w sierpniu! Na czas wakacji jak zawsze ograniczamy funkcjonowanie kasy biletowej. Wygląda to tak:

  • Bilety online - dostępne są przez cały czas i możecie kupować bilety przez naszą stronę internetową
  • Od 28 czerwca do 25 lipca kasa biletowa będzie nieczynna. Jeśli w tym czasie będziecie mieli jakieś pytania odpowie na nie Biuro Obsługi Widza.
  • Od 26 do 8 sierpnia kasa będzie czynna (z wyjątkiem 31 lipca i 1 sierpnia). Będziecie mogli kupić na miejscu bilety na nadchodzące spektakle 
  • od 9 do 15 sierpnia kasa nieczynna – łapiemy drugi wakacyjny oddech…
  • od 16 sierpnia wracamy do Was i kasa znów czynna jak w sezonie

 

 


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.06.28

Festiwalowe LAST MINUTE!

Choć oficjalnie wczoraj zakończliśmy festiwal OPEN THE DOOR, kilka tytułów wciąż dostępnych jest dzisiaj.

WIĘCEJ

To jeszcze nie koniec, no chyba, że "Koniec z Eddym", bo choć oficjalnie wczoraj zakończyliśmy 4. Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR to kilka tytułów wciąż pozostaje dostępnych dla Was w poniedziałek!
BEZ BILETÓW / BEZ OPŁAT. Do oglądania tutaj: https://openthedoor.teatrslaski.art.pl/

Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Sponsorem festiwalu jest firma Gaz-System.(www.gaz-system.pl)

CO DZISIAJ? zaloguj się na openthedoor.teatrslaski.art.pl

28 czerwca (poniedziałek)
wciąż do oglądania:

STUDIO teatrgaleria (POLSKA)
KONIEC Z EDDYM

dostępne do godz. 12.00 28 czerwca
link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 2 h 20’ | dostępność: język migowy (PJM)

Spektakl Anny Smolar zainspirowany autobiograficzną, debiutancką powieścią „Koniec z Eddym” Édouarda Louisa przygląda się doświadczeniu systemowego ucisku i stawia pytanie o lojalność wobec korzeni i klasy społecznej. Pojawiają się wątpliwości: Czy masz prawo opuścić swoją rodzinę? Czy masz prawo uciec z miejsca, w którym się wychowałeś? Czy masz prawo porzucić siebie? W świecie opisanym przez Louisa nie ma jednak ani miejsca na inność, ani na okazywanie słabości. Każdy objaw delikatności, ambicji czy marzeń o czymś więcej i byciu kimś innym znika pod ciężarem zmordowanych ciał i czerwonych cegieł, które razem tworzą scenerię małego miasteczka. Powrót Édouarda do historii dorastającego w biednej, robotniczej rodzinie Eddy’ego jest gestem emancypacyjnym. Służy wymazaniu tej osoby, która doświadczyła prześladowania i braku akceptacji ze strony otoczenia. Édouard dokonuje wymazania, aby móc napisać swoją opowieść od nowa. 

BATSHEVA DANCE COMPANY (IZRAEL)
YAG (wersja filmowa)

dostępne do godz. 17.00 28 czerwca

link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 46’ | dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM) | uwaga: w spektaklu pojawia się nagość

W „YAG” Ohada Naharina, pierwszej produkcji Batshevy zaadaptowanej specjalnie na potrzeby dużego ekranu, Naharin używa języka filmowego, by przekazać swoją pracę zarówno jako reżysera, jak i choreografa. Brak tradycyjnej sceny, zastąpionej teraz przez filmowe kadry, stwarza nowy rodzaj dialogu między tancerzami a oglądającymi. Produkcja „YAG” miała swoją sceniczną premierę ponad 20 lat temu i wróciła ponownie na afisz w 2016. Realizacja filmowej wersji z 2020 roku była możliwa dzięki pandemicznemu projektowi „Batsheva Extension”, którego celem było poszerzenie repertuarowej działalności zespołu o formułę online. Produkcję filmową wraz z Naharinem współtworzyła Roee Shalti, która regularnie filmuje i dokumentuje pracę Batsheva Dance Company. Prezentowane na festiwalu „YAG” można uznać za taneczne studium o rodzinie traktowanej jako swoisty system, w którym każda z jednostek wpływa na wszystkich pozostałych członków, a zmiana w jednym elemencie misternej międzyludzkiej układanki powoduje zawsze zmianę i konsekwencje dla wszystkich.

YAG - teksty wypowiadane podczas spektaklu:

  • Mam na imię Adi. Mam brata i siostrę. Moja siostra ma na imię Nitzan. Mój brat ma na imię Billy. Moja matka nie żyje. Mój ojciec również nie żyje. Nie znałem swojego dziadka. Kiedyś moja rodzina naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę kochała tańczyć.
  • Mam na imię Or. Mam troje wnucząt: Billy, Nitzan i Adi.
  • Mam również córkę, ma na imię Rachel.
  • Kiedyś moja rodzina naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę kochała tańczyć.
  • Mam na imię Ian. Mam troje dzieci: Nitzan, Billy i Adi.
  • Mam żonę. Ma na imię Rachel.
  • Kiedyś moja rodzina naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę kochała tańczyć.
  • Mam na imię Nitzan. Mam brata i siostrę. Moja matka, mój ojciec, mój dziadek nie żyją. Kiedyś moja rodzina naprawdę naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę kochała tańczyć.
  • Mam na imię Billy. Mam dwie siostry: Nitzan i Adi. Moja matka to Rachel, mój ojciec to Ian, mój dziadek – Or. Kiedyś moja rodzina naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę kochała tańczyć.
  • Mój mąż nie żyje. Mam na imię Rachel. Mam troje dzieci, to: Nitzan, Adi i Billy.
  • Kiedyś moja rodzina naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę, naprawdę kochała tańczyć.

THALIA THEATER (NIEMCY)
BOKSER (DER BOXER)

dostęp do godz. 19.00 28 czerwca
link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania: 2 h | spektakl grany w języku niemieckim z polskimi napisami
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)

„Bokser” – pod takim tytułem na niemieckim rynku ukazał się bestseller Szczepana Twardocha (w Polsce „Król”) i pod takim szyldem powieść trafiła na scenę w Hamburgu, na której spektakl wyreżyserowała Ewelina Marciniak. To kolejna inscenizacja prozy Twardocha przygotowana przez reżyserkę – zaczynała tę sceniczną przygodę od głośnej prapremiery „Morfiny” w Teatrze Śląskim granej w przestrzeni Szybu Wilson. Adaptacja Jarosława Murawskiego przy współudziale reżyserki „Boksera” odbiega od oryginału powieści. „Sięgnęłam po powieść Twardocha, aby opowiedzieć o warunkach, w których wybucha zło, rodzące poczucie przewagi nad ofiarami. Przemoc nie jest przypisana do żadnej nacji, nie jest cechą jedynie niektórych narodów, a więc w tym sensie ta historia nie jest ani polska, ani żydowska czy niemiecka, lecz uniwersalna" – wyjaśniała Marciniak. W spektaklu nie sposób oderwać oczu od charyzmatycznego żydowskiego boksera Jakuba Szapiro w doskonałej kreacji Sebastiana Zimmlera, jednocześnie Marciniak zadbała o równowagę między męskimi postaciami a kobietami, które w kreowanym przez nią teatralnym świecie mają potężną moc sprawczą.

TEATR 21 (POLSKA)
CIAŁO W CIAŁO Z MARILYN

dostępne do poniedziałku do godz. 17.00
link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania performansu: 1 h
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)

W wideoperformansie „Ciało w ciało z Marilyn” aktorki Teatru 21 Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek wcielają się w postać Marilyn Monroe. Gest sięgnięcia przez aktorki Teatru 21 po figurę słynnej amerykańskiej aktorki jest grą z wyobrażeniami i oczekiwaniami widzów związanymi z postrzeganiem kobiecości, aktorstwa i seksualności osób z niepełnosprawnościami. Lektura dzienników Monroe odkrywa obraz artystki bardzo świadomej, zgłębiającej techniki aktorskie, poetki i intelektualistki, co pozornie nie mieści się w wizerunku seksbomby. A czy w wizerunku tym jest miejsce na chorobę lub niepełnosprawność? Artystki Teatru 21 wchodzą w grę z postacią Monroe i badają, w jaki sposób postrzegane jest ciało niepełnosprawne w społeczeństwie. Jakie są granice między normą i nienormatywnością, ludzkim i nie-ludzkim, męskością i kobiecością?

Teatr 21, tegoroczny laureat Paszportu „POLITYKI”, brawurowo przełamał stereotypy dotyczące pracy teatralnej z osobami niepełnosprawnymi. W zespole aktorami są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i spektrum autyzmu, które stały się pełnoprawnymi uczestnikami scenicznego życia. Performans „Ciało w ciało z Marilyn” został zamówiony przez Sašę Asentića w ramach projektu „DIS- is not included”. Wydarzenie ufundowano ze środków Departamentu Kultury i Europy Senatu Miasta Berlina. Miało ono swoją premierę w lutym 2021 r. w Sophiensæle w Berlinie.

PAŃSTWOWY AKADEMICKI TEATR DRAMATYCZNY „CZERWONA POCHODNIA” (ROSJA)
ONIEGIN

dostępne do poniedziałku do godz. 19.00
link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 2 h 45’
spektakl grany w języku rosyjskim z polskimi napisami
dostępność: język migowy (PJM)

Głośny „Oniegin”, nagrodzony aż w dwóch kategoriach najbardziej prestiżową rosyjską nagrodą teatralną, Złotą Maską, zachwyca nawet najwierniejszych miłośników znanego na całym świecie poematu Puszkina. Inscenizacja Kuliabina zanurzona jest w wewnętrznych myślach bohaterów, w ich nadziejach, rozpaczach, namiętnościach i rozczarowaniach. Jego adaptacja koncentruje się na przeżyciach czwórki głównych postaci: Oniegina, Tatiany, Olgi i Leńskiego. Nie oglądamy wielkich balów, tłumów i wszystkiego, co składa się na puszkinowski obraz rosyjskiego życia. Zostajemy natomiast z intymną historią miłosną, która doskonale pokazuje, że „Eugeniusz Oniegin” to wciąż arcydzieło, które może idealnie rezonować z naszą współczesną rzeczywistością XXI wieku.


MNIEJ