Logo





BĄDŹ NA BIEŻĄCO



Czytaj co ważnego dzieje się w naszym teatrze.








Projekt


data publikacji: 2020.01.25

Za nami prapremiera spektaklu „Czy pan się uważa za artystę?”

WIĘCEJ

Za nami prapremiera spektaklu „Czy pan się uważa za artystę?” według tekstu Artura Pałygi, w reżyserii Anny Augustynowicz. Na scenie, w scenografii Marka Brauna, wystąpili: Alina Chechelska, Ewa Kutynia, Wiesław Sławik, Marcin Szaforz, Zbigniew Szymczyk (który opracował też ruch sceniczny przedstawienia), Andrzej Warcaba oraz Marcin Całka. Muzykę do spektaklu skomponował Jacek Wierzchowski, a za reżyserię świateł odpowiada Maria Machowska. Premiera jest koprodukcją naszego teatru z Muzeum Śląskim w Katowicach, które z okazji obchodów swojego 90-lecia postanowiło przypomnieć katowickiej publiczności postać wybitnego scenografa, Wiesława Lange.

Fot. P. Jendroska

 

 


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2020.01.25

Kto za tym stoi? | Anna Augustynowicz

Prezentujemy sylwetki twórców spektaklu "Czy pan się uważa za artystę?" (prapremiera 25 stycznia, Scena w Malarni)

WIĘCEJ

Dziś prapremiera spektaklu „Czy pan się uważa za artystę?” według tekstu Artura Pałygi. Tekst jest twórczością Wiesława Lange. Był on prekursorem surrealizmu w polskiej scenografii i przez 36 lat głównym scenografem Teatru Śląskiego. Spektakl wyreżyserowała Anna Augustynowicz.

Anna Augustynowicz | reżyseria

Fot. P. Jendroska

Polska reżyser teatralna, od 1992 roku dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. Absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Wydziału Reżyserii w krakowskiej PWST. W latach 90. jako pierwsza w Polsce wprowadzała na scenę nową europejską dramaturgię. Pierwsza kobieta w historii uhonorowana Nagrodą im. Konrada Swinarskiego. Za jej sprawą w Szczecinie miały miejsce polskie prapremiery dramatów młodych autorów: „Naczelny” (1993, realizacja Teatru Telewizji 1999), „Siostry i bracia” (1995) oraz „Powrót skazańca” (1998) Stiga Larssona, „Bez czułości” Clare McIntyre (1995), „Moja wątroba jest bez sensu, albo zagłada ludu” Wernera Schwaba (1997) czy „Polaroidy” Marka Ravenhilla (2002). Zdobyła kilkadziesiąt nagród teatralnych, m.in. na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska w 1996 roku artystka otrzymała nagrodę za reżyserię „Iwony, księżniczki Burgunda” Witolda Gombrowicza. Za inscenizację „Wesela” (2007) otrzymała szereg nagród (w tym na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów BOSKA KOMEDIA czy na Ogólnopolskim Konkursie na Inscenizację Utworów Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie). Zdobyła również nagrodę im. Konrada Swinarskiego za najlepszą inscenizację w sezonie 2016/2017 za reżyserię "Ślubu" Witolda Gombrowicza.

Anna Augustynowicz jest też laureatką Paszportu Polityki z 1997 roku. Nagrodę, jak podano w uzasadnieniu, przyznano „za przedstawienia odważne, mądre, dotykające bolesnych miejsc naszej epoki oraz za kształt artystyczny szczecińskiego Teatru Współczesnego”.

Jest to pierwsza realizacja tej wybitnej reżyserki w naszym teatrze.

Dostępne są jeszcze ostatnie bilety na pokaz spektaklu 30 stycznia! Dostępne TUTAJ.


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2020.01.25

Kto za tym stoi? | Artur Pałyga

Prezentujemy sylwetki twórców spektaklu "Czy pan się uważa za artystę?" (prapremiera 25 stycznia, Scena w Malarni)

WIĘCEJ

Nasycony literackimi tropami i rytmami, przewrotny, dowcipny i wzruszający tekst do spektaklu Anny Augustynowicz napisał Artur Pałyga.

Artur Pałyga | tekst

Fot. P. Jendroska

Scenarzysta teatralny i dramaturg Teatru Śląskiego. Jest autorem kilkudziesięciu sztuk wystawianych w kraju i na świecie. Jest w czołówce najczęściej wystawianych polskich współczesnych dramaturgów. Dziennikarz, autor licznych reportaży publikowanych m.in. w „Rzeczypospolitej”, „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, „Odrze” i w wielu gazetach lokalnych. Jeden z reportaży o sex chatach z „Dużego Formatu” znalazł się w antologii „20 lat nowej Polski w reportażach według Mariusza Szczygła” (Wołowiec 2010). Jego sztuki dwukrotnie zdobyły grand prix festiwalu R@Port w Gdyni („Żyd” w reż. Roberta Talarczyka w 2008 r., „Wszystkie rodzaje śmierci” w reż. Pawła Passiniego w 2009 r.). W 2013 r. zdobył Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za sztukę „W środku słońca gromadzi się popiół”. W 2015 roku otrzymał nagrodę na XVII Festiwal Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" za dramat "Tato". Laureat Lauru Dembowskiego. W 2018 roku otrzymał nagrodę Miesięcznika Teatr dla najlepszego polskiego dramatu sezonu za spektakl "Rewizor. Będzie wojna!".


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2020.01.24

Kto za tym stoi? | Jacek Wierzchowski

Prezentujemy sylwetki twórców spektaklu „Czy pan się uważa za artystę?" (prapremiera 25 stycznia, Scena w Malarni)

WIĘCEJ

Grany przez Marcina Szaforza główny bohater dramatu Artura Pałygi, pyta: Czy istnieje coś, co się ujawnia, gdy osłabić myśl? Rytm. I brzemię brzmienia. Za brzmienie spektaklu Anny Augustynowicz „Czy pan się uważa za artystę?” odpowiada Jacek Wierzchowski.

Jacek Wierzchowski | muzyka

Fot. P. Jendroska

Muzyk Filharmonii Szczecińskiej, kompozytor, pedagog. Dla teatru komponuje od roku 1990, tworzy muzykę do spektakli m.in. Bogusława Kierca, Ewy Wycichowskiej, Zbigniewa Niecikowskiego. Z Anną Augustynowicz po raz pierwszy spotkał się przy spektaklu "Pożarcie królewny Bluetki" (1992), na stałe wszedł do grona współpracujących z nią realizatorów, komponując muzykę do "Moralności pani Dulskiej" (2000). Został kilkakrotnie nagrodzony za muzykę do jej przedstawień: „Wesele” na Ogólnopolskim Konkursie na Inscenizację Utworów Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, „Sędziowie” na 31. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych czy „Akropolis” nagroda główna pierwszej edycji konkursu Klasyka Żywa.


MNIEJ