Łucja z Lammermoor

Scena Kameralna
bilety w cenie 5zł
dostępne w KASIE BILETOWEJ oraz ONLINE
od poniedziałku do soboty: godz. 12:00-19:00
(przerwa 15:45-16:00)
niedziele i święta: 2 h przed wydarzeniem
tel. +48 32 259 93 60
Rezerwacje w Biurze Obsługi Widzów (tel. +48 32 258 89 67)
Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu NOWE KSIĄŻKI, którego bohaterem w grudniu będzie profesor Dariusz Kosiński. Jego najnowsza publikacja „Teatr, który nadchodzi?” to zbiór artykułów i esejów poświęconych najnowszej historii teatru w Polsce. Autor – jako performatyk – po raz kolejny opisuje przedstawienia i zjawiska teatralne w kontekście wydarzeń społecznych i politycznych w naszym kraju. Pokazuje, że teatr – czasem nawet niezauważalnie – wpływa na naszą rzeczywistość, a niejednokrotnie nawet ją konstruuje. Książka ta jest więc emocjonalną i angażującą opowieścią – nie tylko o teatrze, ale o najważniejszych dziś sprawach, z którymi mierzy lub powinien mierzyć się każdy.
Wspólnie z autorem i zaproszonymi gośćmi zastanowimy się, jaki sens ma tworzenie teatru dzisiaj, w czasach kryzysów: uchodźczego, ekonomicznego czy politycznego, które podały w wątpliwość nasz dotychczasowy komfort i bezpieczeństwo. Spróbujemy także zapytać, czy dzisiejszy teatr znajduje się w stanie rozpadu, (nie)pozornej stabilności, czy może dopiero stopniowo wyłania się z ruin jak Feniks z popiołów? Zadamy także pytanie o problemy, z jakimi zmaga się instytucja teatralna, a także o to, jaki teatr może wykształcić się na kanwie dzisiejszej niepewnej i pluralistycznej rzeczywistości.
W dyskusji udział wezmą:
Dariusz Kosiński – badacz teatralny, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Główny nurt jego badań stanowi polska tradycja teatralna i performatywna, którą łączy z analizami współczesnych przedstawień i dramatów społecznych, m.in. związanych z katastrofą smoleńską. Był współzałożycielem i przez kilkanaście lat pracownikiem Katedry Performatyki na Wydziale Polonistyki UJ. W latach 2010–2013 był dyrektorem programowym Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. W latach 2014–2018 był zastępcą dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Od roku 2016 współpracuje jako krytyk teatralny z „Tygodnikiem Powszechnym”. W roku 2020 założył z Katarzyną Woźniak „żywosłowie.wydawnictwo”. Jest jego dyrektorem programowym i redaktorem. Najważniejsze publikacje: „Polski teatr przemiany” (2007), „Teatra polskie. Historie” (2010; przekłady: niemiecki, chiński, rosyjski, angielski), „Teatra polskie. Rok katastrofy” (2012), „Teatr, który nadchodzi?” (2023).
Mira Mańka – reżyserka i dramaturżka, tegoroczna absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Zajmuje się badaniem technik twórczego feedbacku. Stypendystka European Theatre Convention na rok 2023, uczestniczka wielu rezydencji artystycznych, m.in. Młodzi w Starym (Kraków, 2019), Młodzi i Nowy (Łódź, 2021 i 2022), Sopot NonFiction (Sopot, 2021), Sceny Nowej Dramaturgii (Rzeszów, 2022) czy Nowy Yorick (Gdańsk, 2023). Swoje spektakle realizowała m.in. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie („Czartoryska. Artefakty”,2019), Teatrze Współczesnym w Szczecinie („Piknik pod wiszącą skałą”, 2020), Teatrze Nowym w Łodzi („Moim babkom rewolucjonistkom”, 2021) czy Teatrze im. Jana
Kochanowskiego w Opolu („Kamizelka”, 2022 oraz „Sztuka kochania”, 2023). Laureatka wielu nagród, m.in. Grand Prix dla najlepszego młodego reżysera Festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych „m-teatr” za spektakl „Piknik pod wiszącą skałą”.
Piotr Dobrowolski – literaturoznawca, teatrolog, teoretyk sztuki; profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza, zatrudniony na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej. Krytyk teatralny i literacki, komentator życia artystycznego, tłumacz, eseista. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, redaktor kwartalnika „Czas Kultury” i dwutygodnika internetowego „czaskultury.pl”, członek Kapituły Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Współorganizator Ośrodka Badań nad Dramaturgią, zainicjowanego przez Uniwersytet Jagielloński i UAM. Autor i redaktor książek oraz tekstów naukowych, popularyzatorskich i krytycznych z zakresu literatury, teatru, widowisk, sztuk wizualnych i socjologii kultury.
Aneta Głowacka – doktorka nauk humanistycznych, profesorka Uniwersytetu Śląskiego, związana z Instytutem Nauk o Kulturze UŚ. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na estetycznych przemianach w teatrze i dramacie XX i XXI wieku, instytucjonalnych podstawach działalności teatralnej, związkach teatru i polityki, a także na relacjach teatru z kulturami lokalnymi i rdzennymi. Od 2022 roku kieruje grantem NCN „Procesy demokratyzacyjne w teatrach instytucjonalnych w Polsce. Procedury, mechanizmy i relacje władzy”. Członkini zespołu badawczego realizującego na UJ grant „Przemoc w teatrze”.
Spotkanie poprowadzi Magdalena Rewerenda – doktorka nauk o sztuce, teatrolożka i adiunktka w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Recenzentka współpracująca między innymi z dwutygodnikiem „CzasKultury.pl”. Członkini komisji artystycznej 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Autorka książki „Performatywne archiwum teatru. Konsekwencje »Nie-Boskiej komedii. Szczątków«” Olivera Frljicia (2020). Zajmuje się teatrem i dramatem współczesnym oraz zwrotem pamięciowym i archiwalnym w humanistyce.
Koordynator cyklu: Bartosz Cudak
Michael Rubenfeld, Marcin Wierzchowski
Artur Pałyga
Premiera
Premiera
Tomasz Grządziela (SPELL)
Artykuł
Dziś wieczorem scena Teatru Śląskiego w Katowicach stanie się centrum śląskiego świata teatralnego! O 18.00 startuje uroczysta gala wręczenia prestiżowych
Czytaj o: Złote Maski 2024 – już dziś w Teatrze Śląskim gala wręczenia nagród!Artykuł
Od 27 do 30 marca bilety na spektakl „Wojna i pokój” w reż. Janusza Opryńskiego są dostępne w kasie Teatru
Czytaj o: Zapraszamy Was do wspólnego świętowania!Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas poruszania się po witrynie. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i rozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Masz również możliwość rezygnacji z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na wygodę przeglądania.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |