Jama, czyli safe space

Bartosz Cudak

Teatr 2.1 Scena w Malarni Data premiery 08/12/2025

Zdjęcie  z spektaklu Jama, czyli safe space

JAMA, CZYLI SAFE SPACE

NA MOTYWACH OPOWIADANIA FRANZA KAFKI

Jedną z najważniejszych ludzkich potrzeb jest poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Potrzeba zbudowania swojego miejsca – domu, oazy, schronienia, bunkra, azylu, jamy. Przestrzeni z własnymi zasadami, prawami i wolnością. Bezpiecznej safe space, w której można śmiać się i płakać, kochać i nienawidzić, marzyć i tęsknić. Po swojemu. W zgodzie ze sobą. Bezpiecznie. Tak niewiele, a czasem na wagę złota.

Ale co, jeśli ten nasz dom nie jest idealny? Jeśli pojawiają się w nim pęknięcia, rysy na szkle, pierwsze red flagi? Co, jeśli jama nie jest wystarczająco wolna, komfortowa, naprawdę nasza? A może nawet bywa przerażająca? Może czają się w niej inne niebezpieczeństwa – te, które rodzą się z naszych lęków, niespełnionych marzeń i zwyczajnych ludzkich słabości?

Uczniowie X LO w Katowicach biorą na warsztat motywy z „Jam y” Franza Kafki, by opowiedzieć o tym, jak widzą współczesny świat – z czym się w nim nie zgadzają i o jakim świecie marzą. Dzielą się z nami swoją niezgodą na brak tolerancji, rozszały kapitalizm, kryzys klimatyczny, wojny i społeczną obojętność. Pokazują, jakie mają wartości, co im w duszach gra i czym dla nich jest dziś safe space.

To nie będzie kafkowska opowieść, lecz historia młodych ludzi. Nie utopia, bo utopie nie istnieją. To raczej próba: młodzież buduje swoją współczesną jamę i mierzy się z konsekwencjami własnych wyborów. Bo w końcu najważniejszym celem tego projektu jest pokazanie, że młodość rządzi się swoimi prawami. A metoda prób i błędów to jedno z nich!

KLASA TEATRALNA

Zanim rozlegną się premierowe oklaski, a młodzi artyści po raz pierwszy poczują na własnej skórze, czym jest trema, warto przypomnieć o tygodniach intensywnej pracy – ale też zabawy, prób, żartów i odkrywania prawdziwego teatru od kulis. Na tym właśnie nam zależało: by po raz kolejny połączyć światy szkolnej klasy i profesjonalnej sceny.

Po sukcesach wcześniejszych realizacji – „Lisa Witalisa” (2019), „Marysiynch gąsecek” (2020), „Ziółka” (2021), „Nowej Zabawki” (2022), „Lepiej” (2023) oraz „Bajki o rybaku i złotej rybce” (2024) – nabraliśmy apetytu na kolejne wyzwania. Wierząc, że teatr powinien być głosem każdego, również młodego twórcy i widza, w tym roku postanowiliśmy oddać głos młodzieży nie tylko na scenie, lecz także przy wyborze materiału literackiego do adaptacji.

Podczas intensywnych warsztatów uczniowie dzielili się z twórcami spektaklu swoimi zainteresowaniami, marzeniami i problemami. Wspólnie wybieraliśmy tekst, który najlepiej oddaje ich nastroje i wrażliwość – „Jamę” Franza Kafki, monolog zwierzęcia, które w poszukiwaniu bezpieczeństwa buduje swój schron. Ta przypowieść, jak większość utworów Kafki, ma wymiar symboliczny. Opowiada o egzystencjalnym lęku, pragnieniu bezpieczeństwa i potrzebie izolacji – uczuciach, które w niezwykle trafny sposób odzwierciedlają emocje dzisiejszej młodzieży.

Młodzi ludzie marzą dziś bowiem o złożonej z dobrych relacji, zdrowym, bezpiecznym, pełnym tolerancji i akceptacji, o świecie pokoju i zrozumienia. Marzą – niczym kafkowskie zwierzę – o własnej jamie, w której można poczuć się sobą. Tym marzeniom towarzyszy jednak strach przed światem zewnętrznym, przed odrzuceniem, a także potrzeba obrony i schronienia. Dlatego gdy współczesnym światem na nowo odkrywa dzieła Franza Kafki, Agnieszka Holland w „Zielonej granicy” przywołuje bohaterkę zmagającą się z jego biografii i twórczości, my również sięgamy po klasykę. Przepisujemy „Jamę” Kafki, by za jej pomocą opowiedzieć o młodzieńczych lękach, niepokojach i marzeniach oraz budowaniu własnej safe space.

Dla profesjonalnego teatru tworzenie premier to codzienność, ale dla szkół – organizowanie spektakli także. My jednak po raz kolejny odważamy się połączyć te dwa światy, wykorzystując międzypokoleniową energię dorosłych i młodzieży.

Projekt Teatr 2.1 to przede wszystkim twórcza współpraca pedagogów i ekspertów ze świata kultury z amatorami – dziećmi i młodzieżą. Tym razem grupą młodych uczniów z X LO w Katowicach przez wiele miesięcy rozwijali swoje umiejętności aktorskie w ramach zajęć pozalekcyjnych pod okiem reżysera Piotra Janiszewskiego. Regularne warsztaty otworzyły przed nimi przestrzeń do pracy nad tekstem, tworzenia roli, ruchu scenicznego, zepołowaniem, mimiką, dykcją, ekspresją artystyczną i animacji przedmiotem. Było często wytężoną pracą, ale szkołą życia – weryfikuja, że w każdym młodym człowieku drzemie potencjał, który trzeba tylko odpowiednio wydobyć. Odważaliśmy sceny zarówno młodym twórcom, jak i profesjonalistom, by wspólnie dzielili się wiedzą i doświadczeniem.

Finałem tej twórczej przygody jest premiera spektaklu „Jama, czyli safe space”, która odbędzie się 8 grudnia na Scenie w Malarni.

Koproducenci projektu i premiery:
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
X Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Jana Paderewskiego Akademickie w Katowicach

reżyseria i opracowanie muzyczne
Piotr Janiszewski
muzyka na żywo
Kamil Krawiec
multimedia oraz projekt graficzny plakatu i programu teatralnego
Monika Karczmarczuk
realizacja światła
Waldemar Janiszek
realizacja dźwięku
Mirosław Witek
realizacja multimediów
Piotr Trzęsowski
inspicjent
Barbara Dudek
korekta programu teatralnego
Julia Korus
koordynatorka projektu ze strony Teatru Śląskiego
Renata Goliasz-Janiszewska
opiekun grupy i koordynator projektu ze strony X LO im. I.J. Paderewskiego Akademickiego w Katowicach
IWONA TABOR-KOWALSKA

Obsada:

Marietta Biel
Hanna Klimczyk
Karolina Galicka
Amelia Gajda
Natalia Kuczyńska
Małgorzata Mańka
Nadia Ochman
Martyna Wróbel

Repertuar

Przeczytaj