BYK

tekstSzczepan Twardoch

PRZYSTANEK ŚLĄSK 1 h 30 min. bez przerwy Data premiery 19/03/2022

Zrozpaczony mężczyzna ze szklanką w ręku, zasłaniający twarz.

Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dej licko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy! Panie Robercie, czy to pan jest na tych zdjęciach? Czy pan jest pod wpływem narkotyków? A teraz przed państwem Robert Mamok, skandalista i prowokator! Panie Robercie, może pan coś powie po śląsku…? Robert, musisz mówić o swoich emocjach. Nie możesz się bać swoich emocji, Robert. Tato, jesteś tam? Tato! Robert, skurwysynu, jak mogłeś mi to zrobić? Robert, myślisz, że oni nas widzieli razem? Taki stary, a taki głupi. Tak bardzo się na panu zawiedliśmy, panie Robercie.

„Byk” to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie: mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.

Premiera 19 marca 2022 | WARSZAWA / Teatr Studio

Premiera śląska 26, 27 marca 2022 | KATOWICE / Teatr Korez

GŁÓWNY PRODUCENT:

STUDIO teatrgaleria

KOPRODUCENCI:

Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański”

Teatr Łaźnia Nowa

Instytut im. Jerzego Grotowskiego

PARTNER:

Teatr Korez

Rok Jubileuszowy w Teatrze Śląskim został objęty patronatem honorowym przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego oraz Prezydenta Miasta Katowice Marcina Krupę.

Logo Miasta Katowic, Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Katowic

Realizatorzy

tekst
Szczepan Twardoch
reżyseria
Szczepan Twardoch, Robert Talarczyk
scenografia
Marcel Sławiński
muzyka
Aleksander Nowak
asystentka produkcji (Teatr Studio)
Katarzyna Pawlonka
współpraca produkcyjna
Małgorzata Długowska-Błach
asystentka reżysera
Dorota Damec
koordynacja (Teatr Łaźnia Nowa)
Małgorzata Rapacz
producentka (Instytut Grotowskiego)
Dominika Nestorowska
współpraca produkcyjna (Studio)
Dorota Chałaczkiewicz

Obsada

Robert Mamok
Robert Talarczyk

Zważywszy na emancypacyjny wymiar dzisiejszej śląskości, ten spektakl to manifest o niemal rewolucyjnym potencjale. Takiej mocnej deklaracji swej odmiennej tożsamości Śląsk nie miał w Warszawie pewnie od premier filmów Kazimierza Kutza, a może wręcz
nigdy wcześniej.

Przemek Gulda, wp.pl

Wielką siłą tego spektaklu, rozgrywanego w niemal malowniczej z dzisiejszego punktu widzenia, przedwojenno-PRL-owskiej, realistycznej scenografii Marcela Sławińskiego, jest gra Roberta Talarczyka. Jest brawurowa i żywiołowa, pełna energii i czujności. Ten doświadczony aktor pokazuje w swym nowym monodramie mistrzowskie wyczucie, kiedy trzeba przycisnąć, a kiedy lekko się wycofać i przejść od krzyku do szeptu.

Przemek Gulda, wp.pl

Wnikliwy, odważny, zaprawiony humorem tekst Szczepana Twardocha to połowa sukcesu „Byka” (…), drugą połowę sukcesu generuje Robert Talarczyk, jego aktorstwo, sposób podejścia do tej niełatwej, skomplikowanej roli.

Marta Odziomek, Gazeta Wyborcza Katowice

Co jednak najważniejsze – Byk jest popisem aktorstwa Roberta Talarczyka, w którego grze był talent i warsztat, był jakiś atawizm i była śląskość. To jedna z najlepszych ról tego sezonu; jestem pewien, że nie-Ślązak nie mógłby w tym spektaklu zagrać, choćby perfekcyjnie nauczył się godoć.

Rafał Turowski, rafalturow.ski

(…) „Byk” broni się sam. Trzeba ten spektakl zobaczyć.

Magda Kuydowicz, Teatr dla Wszystkich

Słucha się tego jak jakiegoś niesamowitego wielogłosu, a bycza energia, którą kipią te frazy, każe patrzeć na cały popis teatralnego rzemiosła z niesłabnącym
zainteresowaniem.

Jacek Sieradzki, członek Komisji Artystycznej 28. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Talarczyk zagrał gorycz, smutek, wściekłość, strach, rozpacz, cwaniactwo, pajacowanie, zadęcie, chełpliwość, zaplątanie i luz, dowcip i bunt, także bezradność i pokorę. Na
końcu odwagę. Talarczyk potrafił publiczność wzruszyć, przerazić i rozśmieszyć.

Marta Fox, martafox.pl

Świetna robota literacka, precyzyjna dramaturgia, majsterska robota aktorska. Teatr jednego aktora, który długo będzie się pamiętać – jak cięcie skalpelem w najbardziej palący wrzód w niewymownym miejscu.

Tomasz Miłkowski, Przegląd

Repertuar

Przeczytaj