Portret Wioletty Smolińskiej

Violetta Smolińska

Aktorka

Dyplom szkoły teatralnej otrzymała w 1990 r. W trakcie sezonów 1990/91 i 1991/92 zatrudniona była w Teatrze Polskim w Szczecinie pod dyrekcją Z. Wilkońskiego. Od 1992 r. pracuje w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, gdzie stworzyła takie kreacje jak m.in. Klara w „Ślubach panieńskich” A. Fredry (reż. A. Polony, 1994), Anita w „Antygonie w Nowym Jorku” J. Głowackiego (reż. B. Tosza, 1995), Sonia w „Życie: trzy wersje” Y. Rezy (reż. M. Rosa, 2003), Evre w „Beztlenowcach” I. Villqista (reż. I. Villqist, 2003), Eleonora w „Tangu” S. Mrożka (reż. F. Bajon, 2004), Pani Rollison w „Dziadach” A. Mickiewicza (reż. K. Babicki, 2011), Matka, Czesławowa Peszkowska, Łubieńska w „Morfinie” (reż. Ewelina Marciniak, 2014), nagrodzona Złotą Maską rola w spektaklu „Chłopiec z łabędziem” I. Villqista (reż. I. Villqist, 2015) czy Bożena w „Inteligentach” M. Modzelewskiego (reż. R. Talarczyk, 2019).

Można ją również zobaczyć w takich realizacjach filmowych jak „Ostatni prom” (reż. W. Krzystek),„Śmierć jak kromka chleba” (reż. K. Kutz), „Człowiek Magnes” (reż. M. Wrona), „Telefoniczny poród” (reż. M. Pieprzyca) czy produkcjach Teatru Telewizji: „Meeting” (reż. B. Tosza), „Grająca bombka” (reż. L. Ptaszyński). 

Jest laureatką wyróżnienia dla młodej aktorki na Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska” (1991), nagrody Wojewody Śląskiego dla Młodych Twórców (1995), nagród aktorskich na II (2002) i V (2005) Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona”. W 2004 roku otrzymała też Złotą Maskę za rolę Kristy w spektaklu „Wszystkie dni i wszystkie noce” M. Garpe (reż. A. Dopierała, Teatr Bez Sceny) oraz za rolę Evre w „Beztlenowcach” Villqista (reż. I. Villqist).