Anna Maria Karczmarska

scenografka, kostiumografka

Artystka wizualna, kuratorka sztuki, scenografka, kostiumografka, wykładowczyni akademicka. Ukończyła studia na ASP w Krakowie (2005, tytuł magistra sztuki, Wydział Malarstwa, 2017, tytuł doktora sztuki, Wydział Malarstwa, 2025, tytuł doktora habilitowanego Akademia Sztuki w Szczecinie). Jest laureatką nagród: Samsung Art Master, CSW (2006) oraz dwóch edycji festiwalu Boska Komedia w Krakowie – najlepsza scenografia (kostiumy) w spektaklu „Odyseja” (2010) oraz najlepsza scenografia (kostiumy) w spektaklu „Hymn do miłości” (2017), w 2015 otrzymała nagrodę im. Leona Schillera w dziedzinie scenografii. Od 2005 roku związana z teatrem, autorka licznych scenografii, kostiumów, plastyki sceny. Jako scenografka i kostiumografka współpracowała m.in. z reżyserami: Michałem Borczuchem (m.in. „Lulu”, „Portret Doriana Graya” i „Metafizyka Dwugłowego cielęcia” ), Krzysztofem Garbaczewskim (m.in. „Opętani”, „Odyseja”), Cezarym Tomaszewskim (m.in. „Wesele Figara” , „Orfeusz i Eurydyka”), Radosławem Rychcikiem (m.in. „Dwunastu gniewnych ludzi” , „Dziady” i “Kartoteka”), Marcinem Wierzchowskim (“Nadchodzi chłopiec”, “Solaris”). Od 2017 roku pracuje także w kolektywie scenograficznym z Mikołajem Małkiem, razem zrealizowali m.in. „Duchologię polską”, “27 grudnia” oraz “Gargantua i Pantagruel” w reż. Jakuba Skrzywanka, „Przemianę” i „Frankensteina” w reż. Grzegorza Jaremko oraz „Marzenia polskie”, „Chłopki” i „Złe wychowanie” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego. W latach 2021-2023 współprowadziła w Warszawie o/b/c/y artist-run-space, obecnie współtworzy galerię Obcy język w Szczecinie. Wystawiała m.in w CSW w Warszawie, Kuenstlerhaus w Dortmundzie, Muzeum Czartoryskich w Krakowie, Mica Moca w Berlinie. Żyje i pracuje w Szczecinie i innych miastach.