SPARATKUS | PREMIERA BALETOWA OPERY ŚLĄSKIEJ W BYTOMIU

LibrettoNikołaj Wołkow

Duża Scena Opera Śląska

Grafika: z prawej strony stojący bokiem wojownik Sparty z uniesionym nad głową mieczem, na głowie ma metalowy, ozdobny hełm; tło za mężczyzną przypomina unoszący się w oddali ogień, pozostałe tło jest czarne

Balet „Spartakus” oparty jest na prawdziwych wydarzeniach – powstaniu gladiatorów przeciwko Rzymowi, któremu przewodził tracki jeniec Spartakus.

Libretto powstało na podstawie dzieł Plutarcha i Juwenala oraz badań historyków. Wśród postaci znajdują się autentyczni Spartakus, Frygia i Krassus, a także fikcyjni Egina i Harmodius, wprowadzeni jako kontrast wobec odwagi i determinacji powstańców.

Głównym przesłaniem baletu jest walka o wolność, a bunt gladiatorów staje się jej symbolem. „Spartakus” to dzieło wielowątkowe, łączące epickie, tragiczne i liryczne sceny, pełne dramatycznych napięć.

Muzyka ilustruje akcję, nadając bohaterom i środowiskom charakterystyczne motywy. Temat Spartakusa składa się z dwóch motywów – bohaterskiego i emocjonalnego. Towarzyszą mu liryczny temat Frygii oraz kontrastujące ze sobą tematy środowiskowe: patrycjuszowski i plebejski. Oprócz rytmów tanecznych i elementów folkloru (m.in. armeńskiego), w muzyce dominują marsze, motywy wojenne i pogrzebowe.

Balet „Spartakus" to opowieść o odwadze, poświęceniu i dążeniu do wolności, ukazana w widowiskowej formie pełnej emocji i ekspresji.

Warto podkreślić, że twórcą choreografii w spektaklu jest Robert Balogh, który współpracował już z Operą Śląską.

Swoją karierę rozpoczął w Teatrze Oldřicha Stibora w Ołomuńcu, gdzie w latach 1985–1988 pracował jako solista i choreograf. Następnie, w latach 1989–1994, stworzył kilka spektakli dla Teatru Narodowego w Bratysławie („Lux et Requiem”) oraz Teatru Narodowego w Pradze („Catulli Carmina”, „Ekstaza ducha”, „Dama z kameliami”). W latach 1994–1997 pełnił funkcję choreografa i kierownika baletu w Teatrze Josefa Kajetána Tyla w Pilźnie. W krótkim czasie udało mu się stworzyć znakomity zespół, który szybko zdobył uznanie również za granicą. Z tego okresu pochodzą jego udane balety, takie jak „Casanova”, „Carmen”, „Romeo i Julia” oraz „Puszkin”.

Balogh był także dyrektorem artystycznym zespołu baletowego Teatru Morawskiego w Ołomuńcu. Dzięki przemyślanemu doborowi repertuaru oraz angażowaniu utalentowanych tancerzy z całego świata stworzył zespół na międzynarodowym poziomie. Każdego roku grupa występuje gościnnie w Niemczech, Polsce i na Słowacji. Po raz pierwszy w historii Teatru Morawskiego jego baletowy zespół wystąpił na scenach Teatrów Narodowych w Pradze i Bratysławie.

Libretto
Nikołaj Wołkow
Muzyka
Aram Chaczaturian
Kierownictwo muzyczne
Piotr Mazurek
Choreograf
Robert Balogh
Asystentka choreografa
Dita Otevřelovà
Kostiumy
Roman Šolc
Projekcje
Eduard Prikryl

Repertuar

Przeczytaj