POPIOŁY. MILENIUM

Misza Czorny

Spektakl Szkoły Aktorskiej Scena w Malarni

Biały napis na czerwonym tle: Misza Czorny Popioły. Milenium premiera 14 grudnia 2024 Scena w Malarni

Ta opowieść jest kłamstwem, ale też najszczerszą prawdą. Bo to opowieść o groteskowym, niemym grymasie, który rozdziera twarz, zanim wybrzmi krzyk bezsilności. To opowieść o wspólnym malowaniu ścian, zakładaniu krawatów, strojeniu choinki i splataniu się ze sobą w ten wyjątkowy sposób. Ale też o wyczynach na kanapie i o kanapie pustej. Bo to opowieść o osobliwej umiejętności słyszenia  każdej sytuacji, choć wielu z nich nie sposób zrozumieć. To wreszcie opowieść o melancholii i anhedonii po stracie, które nie muszą trwać wiecznie. Trzeba podjąć próbę przetrwania, a pomóc w tym może taniec, muzyka, baśniowość... o tym też będzie ta opowieść!

Sztuka „Popioły. Milenium” porusza tematykę osamotnienia, wyobcowania i próby odnalezienia się po stracie. Przedstawia dwie przeplatające się historie, których bohaterowie mierzą się z procesem żałoby, poszukując drogi do spokoju i równowagi. To przedstawiciele pokolenia Y, czyli tzw. milenialsów, pierwszej generacji dorastającej w demokratycznej Polsce, ale wychowanej na bajkach Disneya i marzącej o księciu na białym koniu. Tytułowe popioły symbolizują więc proces odchodzenia i domykania kolejnych życiowych rozdziałów u dorosłych młodych Polaków. Czy bohaterowie odrodzą się jak Feniks z popiołów?

W „Feniksach. Antologii tekstów Szkoły Pisania Sztuk 2023” Bartosz Cudak, kurator projektu WyspianKiss pisze:

Popioły. Milenium Miszy Czornego ujęły mnie strumieniem świadomości, który jest niejako wpisany w formę tego utworu. Jest to, w moim odczuciu, przelany na papier głos pokoleniowy, który krzyczy do czytelnika, domaga się uznania jego doświadczeń bólu i straty. Głos rozszczepiony, poszatkowany na kawałki, a jednocześnie zapętlony, niczym tiktokowy trend. Strumień świadomości jako narzędzie dramatopisania”.

Projekt zrealizowany w ramach programu Tyskie Inicjatywy Kulturalne we współpracy z Teatrem Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach oraz Stowarzyszeniem Anatomia Rocka.

Scenariusz powstał podczas 6. edycji Szkoły Pisania Sztuk w Teatrze Śląskim im. St Wyspiańskiego w Katowicach prowadzonej przez Artura Pałygę.

Sztuka otrzymała Nagrodę Główną Agencji Teatru i Dramatu ADiT podczas 1. edycji projektu WyspianKiss.

Uwaga! Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia. W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe, częściowa nagość, wulgarny język oraz treści dotyczące depresji, alkoholizmu i samobójstwa.

Realizatorzy

Tekst, reżyseria i choreografia
Misza Czorny
Muzyka
Michał Sosna (z wykorzystaniem utworów Antonio Vivaldiego)
Projekcje, plakat, grafiki
Marek Bula
Reżyseria światła
Agata Toporek

Obsada

Klaudia Jagiełło (Szkoła Aktorska Teatru Śląskiego)
Mikołaj Dumanowski (Szkoła Aktorska Teatru Śląskiego)
Dawid Sozański (Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie)
Alex Spisak (Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie)

Repertuar

Przeczytaj