Rozpoczęliśmy cykl warsztatów „Pokaż się” w Teatrze Śląskim

Artykuł

„Pokaż się” – taki tytuł nosi cykl warsztatów queerowych prowadzonych przez kolektyw Śląsk Przegięty, który rozpoczął się 17 lipca w Teatrze Śląskim. W ramach cyklu zaplanowano sześć spotkań, których celem jest udostępnienie sceny queerowej osobom z niepełnosprawnością wzroku.

– W trakcie warsztatów dostarczymy osobom z niepełnosprawnością wzroku podstawowych narzędzi teatralnych dostosowanych do ich potrzeb, by na koniec chętni mogli wystąpić na eventach Śląska Przegiętego – mówił Paweł Świerczek z kolektywu.

Pierwszy warsztat „Jak performować płeć bez wzroku?” odbył się w minioną środę, a poprowadziła go Weronika Kułacz z Laboratorium Medycyny Narracyjnej. Osoby uczestniczące próbowały zmierzyć się z tematem audiodeskrypcji i z różnymi do niej podejściami. Spotkanie podzielone było na część dyskusyjną oraz ćwiczeniową i sceniczną.

– Chciałabym zaprosić grupę do zastanowienia się nad tym, jak możemy otwierać drag dla osób niewidomych i z niepełnosprawnościami wzroku. Jak możemy rozkładać tę formę artystyczną na części pierwsze i udostępniać ją osobom z alternatywnymi kondycjami – opowiadała o warsztatach Kułacz.

Szczegółowy plan warsztatów:

🟥17 lipca – Jak performować płeć bez wzroku? | prowadzenie: Weronika Kułacz

🟧24 lipca – Podstawowe narzędzia teatralne | prowadzenie: Paweł Ziegler aka Madka

🟨31 lipca – Głos i śpiew | prowadzenie: Valyen Songbird

🟩7 sierpnia – Konferansjerka i stand-up | prowadzenie: Arnika Kluska aka Ciotka Rajcula

🟦14 sierpnia – Ruch i burleska | prowadzenie: Lady AnnMart

🟪21 sierpnia – Jak przygotować numer na scenę | prowadzenie: Paweł Świerczek aka Hajer

 

Śląsk Przegięty to działający od 2018 roku interdyscyplinarny projekt i kolektyw poświęcony queerowaniu śląskich tradycji, tworzeniu bezpieczniejszych przestrzeni dla lokalnej społeczności LGBT+, rozwojowi śląskiej sceny queer oraz badaniom i upowszechnianiu wiedzy na temat queerowej przeszłości Gōrnego Ślōnska.

Projekt „Pokaż się” powstaje dzięki wsparciu ILGA-Europe oraz Teatru Śląskiego w Katowicach.

Fot. Jeremi Astaszow

 

Przeczytaj