Śląski (i zagłębiowski) teatr jako Instytut Pamięci Regionalnej

Artykuł

Zdjęcie dla artykułu Śląski (i zagłębiowski) teatr jako Instytut Pamięci Regionalnej
Takim nieco prowokacyjnym tytułem chcemy zachęcić Państwa do udziału w rozmowie o kulturotwórczej roli teatru na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim, a także o znaczeniu literatury odnoszącej się do historii obu regionów.
 
Chcemy wspólnie z ludźmi teatru oraz pisarzami i tłumaczami porównać pomysły na lokalność i regionalność jako fenomeny stawiające opór próbom ujednolicania i podporządkowywania śląskiej i zagłębiowskiej specyfiki modelom narodowym. Sztuki takie jak „Cholonek”, „Mianujom mie Hanka” czy „Wujek.81. Czarna ballada” pokazują górnośląską przeszłość z lokalnej perspektywy – językiem, jakiego nie używa się nigdzie indziej w Polsce. „Korzeniec” (zarówno jako powieść, jak i inscenizacja teatralna) czerpie z niepowtarzalnej sosnowieckiej aury miasta przygranicznego, tygla kulturowego, w którym to, co regionalne, nieustannie ściera się z tym, co narodowe. Jak siłę oddziaływania dzieł wpisanych w przeszłość regionu (regionów) widzą ludzie je tworzący?
 
Jak kultura regionalna kształtuje naszą świadomość odmiennej, własnej historii, niekoniecznie podporządkowanej dyskursom historii narodowej? Czy istnieje coś takiego jak polityka regionalna odpowiedzialna za lokalną pamięć kulturową? Kto w teatrze tej regionalnej pamięci odgrywa role pierwszoplanowe, a kto drugoplanowe? I gdzie rodzą się pomysły na scenariusze?
 
To tylko kilka przykładowych pytań, na które wspólnie spróbujemy odpowiedzieć 30 czerwca o godz. 17.00.
 
Bilety w cenie 5 zł do nabycia w kasie teatru oraz online: https://teatrslaski.art.pl/.../slaski-i-zaglebiowski.../otwiera się w nowej oknie

Przeczytaj