Program Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Po Wyspiańskim?”

Artykuł

1–2 grudnia 2022 r., Scena Kameralna, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

Zdjęcie dla artykułu Program Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Po Wyspiańskim?”

PROGRAM

1 grudnia 2022 r.

10.00 uroczyste otwarcie konferencji

10.15 –11.15 wykład inauguracyjny prof. Dariusza Kosińskiego I po Wyspiańskim? Przeciwko polskiemu teatrowi zaniechania

11.15 –11.30 przerwa

11.30 –13.00 I panel: Globalne/lokalne

  • Artur Duda (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu): Perspektywa transnarodowa w teatrze i badaniach nad teatrem i performansem
  • Janusz Legoń (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego): „Z naszej wioski” – teatr historii lokalnych i Wyspiański
  • Aneta Głowacka (Uniwersytet Śląski w Katowicach): Centrum kontra peryferie. Nowe śląskie narracje

13.00 –14.00 przerwa

14.00 –16.30 II panel: Współczesne zaangażowanie

  • Magdalena Rewerenda (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu): „Jesteśmy wnuczkami czarownic, których nie zdołaliście spalić”. Nowe podmioty mówiące w polskim teatrze politycznym
  • Magdalena Figzał-Janikowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach): „We’re here, we’re queer” – współczesny performans muzyczny a polityka płci
  • Bartosz Cudak (Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach): Nie dla nas dziady. Feministyczna rewolucja a zmierzch dziadocenu na przykładzie analizy spektaklu/performansu „Dziady na Mickiewicza”
  • Marzenna Wiśniewska (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu): Wyzwoleni w teatrze, wyzwalający teatr: Teatr 21
  • Paweł Stangret (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie): Natura jako wyzwanie

16.30 – 17.00 przerwa

17.00 –19.00 panel artystyczny „Teatr mój widzę…” – debata o wyzwaniach i nadziejach polskiego teatru z udziałem Mai Kleczewskiej, Marty Miłoszewskiej, Anny Smolar, Roberta Talarczyka i Wojtka Ziemilskiego. Prowadzenie: Marta Perchuć-Burzyńska

2 grudnia 2022 r.

9.30 –11.00 III panel: Strategie dramatopisarskie i reżyserskie

  • Ewa Dąbek-Derda (Uniwersytet Śląski): Dziadocen trzyma się mocno – Słobodziankowe mitologizowanie
  • Beata Popczyk-Szczęsna (Uniwersytet Śląski): Biograf Lupa – autorska poetyka działania (z) biografią
  • Carlos Dimeo (Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej): Autoreferencyjność, autofikcyjność, autoteatralność w reżyserii scenicznej Katarzyny Kalwat

11.00 –11.15 przerwa

11.15 –12.45 IV panel: Spuścizna Wyspiańskiego

  • Diana Poskuta-Włodek (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie): Wyspiański – pamięć miejsca
  • Dorota Jarząbek (Uniwersytet Jagielloński): Sto dwadzieścia lat później. Spojrzenie na archiwum pomysłów scenicznych Wyspiańskiego
  • Włodzimierz Szturc (Uniwersytet Jagielloński): Czy współcześni nam aktorzy i performerzy mogą uczyć się zawodu, analizując teksty Wyspiańskiego?

12.45 –13.00 przerwa

13.00 –14.00 V panel: Nowe scenografie

  • Joanna Tarasińska (Uniwersytet Jagielloński): Motywy roślinne w teatrze. Od Wyspiańskiego do dzisiaj
  • Dominika Łarionow (Uniwersytet Łódzki): Stanisław Wyspiański wobec nowych technologii, czyli o tradycji, nowoczesności i ponowoczesności w teatrze XXI wieku [online]

14.00 –15.00 przerwa 

15.00 –16.30 VI panel: W kręgu przedstawień

  • Witold Mrozek (Uniwersytet Warszawski): Co po chrzcie. „Żyd z »Wesela«” i teatr jako medium (samo)krytyki
  • Józef Legierski (Uniwersytet Jagielloński): Pamięć agonistyczna jako metoda badań teatrologicznych na przykładzie analizy spektaklu „Pod presją” Mai Kleczewskiej
  • Katarzyna Flader-Rzeszowska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie): Krwawa kraina pieczonych gołąbków, czyli polski kolonializm w dramacie „Grupa krwi” Anny Wakulik

16.30–16.45 przerwa

16.45–18.15 VII panel: Praktyki instytucjonalne

  • Mira Mańka (Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie): O czym mówię, kiedy mówię o feedbacku? Potencjał informacji zwrotnej w edukacji i praktyce teatralnej
  • Ula Kijak (Gildia Polskich Reżyserek i Reżyserów): Nowa reżyseria w twórczości bez przemocy
  • Miłosz Markiewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu): Topografia przemocy strukturalnej. Architektura teatralna jako narzędzie opresji

18.15 przerwa

19.00 spektakl „Łaskawe” w reżyserii Mai Kleczewskiej (Duża Scena Teatru Śląskiego)

Po spektaklu spotkanie z zespołem i twórcami spektaklu. Prowadzenie: Magdalena Rewerend

Przeczytaj

  • Plakat: 1.12 - 2.12.2022 Po Wyspiańskim? Ogólnopolska Konferencja Naukowo, tło utrzymane w kolorze czerwonym - osoby siedzące na widowni

    Artykuł

    PROGRAM 1 grudnia 2022 r. 10.00 uroczyste otwarcie konferencji 10.15 –11.15 wykład inauguracyjny prof. Dariusza Kosińskiego I po Wyspiańskim? Przeciwko

    Czytaj o: