Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Po Wyspiańskim?”

Artykuł

Zdjęcie dla artykułu Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Po Wyspiańskim?”

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach obchodzi w tym roku jubileusz 115-lecia swojego istnienia oraz 100-lecie działania sceny polskiej. Patronem tej sceny od 1936 roku jest Stanisław Wyspiański, wybitny inscenizator, dramatopisarz, scenograf, uznawany za twórcę nowoczesnego polskiego teatru. Rok jubileuszowy wydaje się doskonałą okazją do zastanowienia się nad tym, co nam zostało ze spuścizny Wyspiańskiego. Rozpatrywana dziś po wielu latach – parafrazując słowa artysty – wydaje się być inspiracją do zastanowienia, co jest dzisiaj do myślenia w polskim teatrze. Na ile, w jakich obszarach spełnia on kryterium sztuki żywej, rezonującej z otaczającą rzeczywistością, ale też niezwykle czułej na mity wytwarzające zbiorowe tożsamości i kształtujące zbiorową wyobraźnię. Biorąc pod uwagę różne typy aktywności Wyspiańskiego, jednego z najważniejszych wizjonerów polskiego teatru, proponujemy przyjrzenie się współczesnemu teatrowi z różnych perspektyw, również w kontekście przemian zachodzących w teatrze światowym. Zapraszamy zatem do udziału w organizowanej przez Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego i Uniwersytet Śląski w Katowicach konferencji naukowej, która odbędzie się w dniach: 30 listopada – 2 grudnia 2022 roku w Teatrze Śląskim. Zachęcamy do nadsyłania propozycji wystąpień, które będą prezentowane w trzech blokach tematycznych:

Co jest dzisiaj do myślenia w Polsce?

  1. obszary zaangażowania współczesnego teatru: tematy, problemy, punkty zapalne;
  2. wobec globalnych kryzysów: politycznego, ekologicznego, ekonomicznego;
  3. nowe utopie, wizje i dyskursy o przyszłości;
  4. zmiany form zaangażowania, przesunięcie akcentów; skuteczność oddziaływania sztuki teatru na różne rzeczywistości nieartystyczne; wyczerpanie i odnowienie współczesnych formuł zaangażowania i polityczności;

Nowe języki w teatrze

  1. nowe autorskie poetyki; przemiany w zakresie plastyki teatralnej, wykorzystania muzyki i warstwy fonicznej, intermedialności;
  2. burzenie, negocjowanie i projektowanie nowych dyskursów teatralnych – współczesne teatralne laboratoria;
  3. eksperymenty teatralne a społeczna nośność obiektów artystycznych;
  4. metateatralność i autotematyzm współczesnego teatru; teatralne remiksy i nawiązania do tradycji;

Współczesne sposoby wytwarzania sztuki

  1. nowe i stare sposoby wytwarzania sztuki, zmiany porządku, renegocjowanie relacji władzy; artystyczne działania kolektywne i ich wpływ na instytucjonalne ramy wytwarzania sztuki; zaangażowane instytucje kultury – ich rola i funkcje;
  2. idea niezależności teatru a jego ekonomiczne, instytucjonalne i polityczne uwikłanie; wiarygodność własnej krytyczności w kontekście zależności politycznej i/lub ekonomicznej; współczesne formy cenzury i autocenzury;
  3. wartościowanie w polu sztuki zaangażowanej (kryteria, hierarchie, zmiana perspektywy); współczesne formy angażowania widzów;
  4. relacje między teatrem jako instytucją, społeczeństwem i polityką w perspektywie historycznej.

Na zgłoszenia tematów i krótkich abstraktów (do 1500 znaków) czekamy do 20 października 2022 roku. Prosimy je kierować na adres: konferencja.wyspianski@gmail.com.

O przyjęciu referatu poinformujemy Państwa do 31 października 2022.

Konferencja odbywać się będzie w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.

Organizatorzy przewidują opłatę konferencyjną w wysokości 400 złotych (na pokrycie kosztów obiadów, przerw kawowych i wydanie tomu pokonferencyjnego/ publikacji artykułów w punktowanym czasopiśmie naukowym). Służymy również pomocą w wyborze miejsc noclegowych.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Komitet naukowy i organizacyjny konferencji:

Prof. dr hab. Ewa Wąchocka (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

Dr hab. Dorota Fox, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

Dr hab. Ewa Dąbek-Derda, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

Dr hab. Beata Popczyk-Szczęsna, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

Dr hab. Carlos Dimeo-Álvarez, prof. ATH (Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej)

Dr Magdalena Figzał-Janikowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

Dr Aneta Głowacka (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

Dr Miłosz Markiewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Mgr Bartosz Cudak (Uniwersytet Jagielloński) 

 

Przeczytaj