Komunikat nt. sprzedaży biletów
Artykuł
Drodzy Widzowie, informujemy, że bilety na spektakle Teatru Śląskiego dostępne są wyłącznie w kasie teatru oraz za pośrednictwem naszej oficjalnej
Czytaj o: Komunikat nt. sprzedaży biletówArtykuł
Sprawdż, co w piątkowym programie festiwalu - 6 propozycji do wyboru, w tym dyskusja i mistrzowski pokaz "Mewy" Czechowa
Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Trwa międzynarodowy festiwal OPEN THE DOOR w Teatrze Śląskim, podczas którego zaplanowano 14 wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.
Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl. Międzynarodowy Festiwal potrwa do 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Sponsorem festiwalu jest firma Gaz-System.(www.gaz-system.pl)otwiera się w nowej oknie
CO DZISIAJ? zaloguj się na openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie
25 czerwca (piątek) 2 nowe propozycje w programie:
CENTRUM REZYDENCJI TEATRALNEJ SCENA ROBOCZA (POLSKA) DZIECI SATURNA Agata Baumgart, Aleksandra Matlingiewicz. Lucyna Kicińska 16.30 - spotkanie, które będzie transmitowane na kanale Facebook Teatru Śląskiego otwiera się w nowej oknie hipertekst oraz link do słuchowiska ASMR: dziecisaturna.plotwiera się w nowej oknie
Zachęcamy do eksploracji hipertekstu umieszczonego w sieci, odtworzenia słuchowiska "Dzieci Saturna" oraz zapraszamy na dyskusję online 25 czerwca o godz. 16.30. Udział w niej wezmą twórczynie projektu oraz Lucyna Kicińska – pedagożka i trenerka, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Tematem będą kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz samobójstwa, które nasiliły się w czasie pandemii.
Tygodniowo dwoje lub nawet troje nastolatków i młodych dorosłych ginie w wyniku podjętej, skutecznej próby samobójczej. „Dzieci Saturna” to artystyczny projekt dokumentalny o zaostrzającym się kryzysie zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. Celem było zrozumienie, co ich pcha w otchłań, z której – jak im się zdaje – jedynym ratunkiem jest rezygnacja z życia. Inspiracją dla projektu jest figura Saturna – w zachodniej astrologii utożsamiana z melancholią i stanami depresyjnymi, w mitologii Saturn jest natomiast patronem cierpiących na utratę chęci do życia. Dzisiejsza rzeczywistość, którą współtworzymy, niczym Saturn pożera własne dzieci. Jak możemy je uratować?
Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza to internetowy hipertekst umożliwiający podróżowanie szlakiem prawdziwych historii bohaterek i bohaterów opowiadających o własnych doświadczeniach. Druga część to słuchowisko ASMR. ASMR (ang. autonomous sensory meridian response) to zjawisko przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi i w innych obszarach ludzkiego ciała. Twórcom zależało na odczarowaniu mrocznej figury Saturna, stąd zaproponowali dla przeciwwagi relaksującą ASMR-ową podróż. W słuchowisku wykorzystany został fragment książki „Odyseja kosmiczna” Arthura C. Clarke’a.
ROSYJSKI PAŃSTWOWY TEATR „SATYRYKON” im. ARKADIUSZA RAJKINA (ROSJA) MEWA dostęp od 18.00 25 czerwca do 27 czerwca do godz. 18.00 link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania spektaklu: 3 h 45’ spektakl grany po rosyjsku z napisami w języku polskim dostępność: język migowy (PJM)
Moskiewski „Times” po premierze „Mewy” opublikował recenzję określającą spektakl jako niezwykły. Brytyjscy recenzenci chwalili, że tylko Rosjanie mają odwagę zagrać intymną, pełną ciszy sztukę Czechowa z takim teatralnym rozmachem. Bo teatr, artyści i sztuka są głównym motywem w spektaklu Teatru „Satyrykon”. Reżyser przed premierą podkreślał, że jego bohaterowie żyją w fikcyjnym świecie, który determinuje sztuka i teatralność. Teatr jest dla nich ważniejszy niż życie czy miłość, jest substytutem wszystkiego. Przynosi im jednak ból i czechowowską samotność. Szalony spektakl Butusova obfituje w niesamowite zwroty akcji i sceniczne obrazy prezentujące wir twórczości artystycznej i udrękę artysty, który usiłuje znaleźć własny artystyczny język. W obsadzie gwiazdy rosyjskiej sceny: Timofiej Tribuncew czy Agrippina Stieklowa.
Pozostałe dostępne tytuły:
DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA) ENTER ACHILLES dostępne do 26 czerwca godz. 19.00 openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania filmu: 48' | rekomendowany wiek widzów 16+ film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja
Tuż po wyprzedanej trasie po Europie spektakl „Enter Achilles” (1995) został także zrealizowany w formie filmowej (1996). Lloyd Newson we współpracy z wykonawcami podjął temat stereotypów związanych z męskością. Opierając się na obserwacjach i doświadczeniach, stworzył choreografię, w której klasyczna męska mowa ciała, zachowania i gesty przeradzają się w niemal hipnotyczny taniec. Obserwujemy „zwyczajną sytuację”: kilku mężczyzn w pubie, słuchają hitów z szafy grającej, oglądają mecz, żartują z kuflami w rękach. Ich głupie zabawy podszyte są jednak sporą dawką brutalności oraz przemocy i z każdą minutą bohaterowie ujawniają coraz bardziej mroczne strony męskiej psychiki. DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA) DEAD DREAMS OF MONOCHROME dostępne do 26 czerwca godz. 20.00 openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania filmu: 50' | rekomendowany wiek widzów 16+ film bez słów dostępność: audiodeskrypcja
„Dead Dreams of Monochrome Men” to pierwsze tak obsypane nagrodami przedstawienie budzącej kontrowersje w świecie teatru tańca formacji DV8 Physical Theatre. Punktem wyjścia dla twórców stała się historia Dennisa Nilsena, seryjnego mordercy młodych mężczyzn. U podstaw pracy nad spektaklem leżało również przekonanie, że społeczna homofobia musi pociągać za sobą tragiczne konsekwencje. DV8 wiele swoich spektakli przygotowuje zarówno w wersji scenicznej, jak i filmowej, dlatego też podczas tegorocznej edycji festiwalu zobaczymy dwie spośród ich produkcji przeniesionych na ekran.
COMPAGNIA PIPPO DELBONO (WŁOCHY) TEN OKRUTNY MROK (QUESTO BUIO FEROCE) dostępne do 25 czerwca do godz.19.00 openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania spektaklu: 1 h 15' spektakl w języku włoskim z napisami w języku polskim dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)
Spektakle spod reżyserskiego szyldu Pippo Delbono to gwarancja nie tylko doskonałego teatru od strony artystycznej, ale to przede wszystkim przedstawienia, które budzą niezwykłe emocje. Włoski wizjoner należy do grona najważniejszych teatralnych reżyserów światowych scen. Niegdyś współpracował z Piną Bausch, dziś znany jest przede wszystkim z autorskich spektakli z własnym zespołem. Do współpracy często zaprasza ludzi wykluczonych i bez profesjonalnego aktorskiego przygotowania. Najważniejszym z nich był m.in. głuchoniemy i chory na mikrocefalię Bobo, który spędził wiele lat zamknięty w szpitalu psychiatrycznym (aktor zmarł w 2019 r.). Inspiracją do prezentowanego podczas festiwalu spektaklu była przeczytana przez reżysera autobiografia umierającego na AIDS amerykańskiego pisarza Harolda Brodkaya. Autor opisuje ostatnie lata swojego życia, od momentu poznania diagnozy aż po śmierć. Delbono dzięki tej lekturze postanowił nie tyle zrobić spektakl o śmierci, co o umieraniu – o odważnym, świadomym odchodzeniu w kierunku ostateczności. Jego przedstawienie paradoksalnie jest jednak także niezwykłym hymnem na cześć życia.
TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA) ALICJA 0700 21–27 czerwca | dostęp do interaktywnego słuchowiska online: www.alicja.sos.plotwiera się w nowej oknie
Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.
Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.
Artykuł
Drodzy Widzowie, informujemy, że bilety na spektakle Teatru Śląskiego dostępne są wyłącznie w kasie teatru oraz za pośrednictwem naszej oficjalnej
Czytaj o: Komunikat nt. sprzedaży biletówArtykuł
Sylwester w Śląskim! Przed nami niezwykła noc: najlepsze spektakle Teatru Śląskiego, szampańska zabawa, wspólny toast i pyszny poczęstunek. Oferujemy wszystko
Czytaj o: Zapraszamy na Sylwestra w Śląskim!Artykuł
14 września odbyła się 14. Noc Teatrów GZM. Oprowadzania, warsztaty aktorskie i plastyczne, spektakl „Korfanty. Rebelia!”, historyczny stand-up – z
Czytaj o: Noc Teatrów GZM za nami!Artykuł
Drodzy Widzowie, z przykrością informujemy, że plenerowy spektakl „S I E D E M”, który mieliśmy pokazać w sobotę, 14
Czytaj o: Spektakl "S I E D E M" odwołanyTa strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas poruszania się po witrynie. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i rozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Masz również możliwość rezygnacji z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na wygodę przeglądania.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |