Logo


Cienie. Eurydyka mówi:


INNE

PROJEKT MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL OPEN THE DOOR

Cienie. Eurydyka mówi:
Poza siedzibą

[CZ]    24.09   |  06.00
Bilety:
-
-

Wstęp wolny








UDZIAŁ BIORĄ

Elfriede Jelinek autor
Karolina Bikont tłumacz
Katarzyna Borkowska autorka instalacji
Kamilla Baar Eurydyka / ona sama


VIDEO:

Kamilla Baar główna rola

Kasia Borkowska koncept, reżyseria, kostiumy

Błażej Baar / HIGHNOON.PL producent, montaż offline

Igor Połaniewicz / GIFTED operator

Michał Kowalski / HIGHNOON.PL kolor-korekcja


podziękowania:

UCHOSTUDIO

FASTMEDIA

Julita Michalak

Franciszek Kozłowski

Michał Cieplucha

Maciej Cioch

HIGHNOON.PL

NOON.PICTURES

 

 





ŚCIEŻKA SZTUKI



CIENIE. EURYDYKA MÓWI:

3. Międzynarodowy Festiwal Open The Door
„Cienie. Eurydyka mówi:” | autorka instalacji: Katarzyna Borkowska (prapremiera, Polska, 2020) | Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański" oraz artystyczny kolektyw w składzie: Teatr Śląski, Teatr Mały w Tychach, Galeria Katowicka
Czas trwania: 24 godziny (od godz. 6.00, 24 września, do godz. 6.00 25 września)
Miejsce instalacji: Plac Teatralny na Rynku w Katowicach


Trwająca 24h instalacja Katarzyny Borkowskiej z udziałem Kamilli Baar, inspirowana mitem o Orfeuszu i Eurydyce oraz książką "Cienie. Eurydyka mówi:" Elfride Jelinek . Studium kobiety będącej pod nieustanną presją i kontrolą, zniewolonej oceniającym spojrzeniem. Zamknięta w szklanej klatce ze strzegącym jej ale jednocześnie zagrażającym jej wężem, przez dobę będzie poddawana ciągłej obserwacji przypadkowej publiczności. Projekt artystek przesycony jest różnorodną symboliką, a odosobnienie i kontrola, której podda się aktorka, budzi mocne skojarzenia z czasami powszechnej izolacji. Jest to jednak przede wszystkim głos kobiety, artystki, aktorki. Eurydyki, która decyduje się zostać w Hadesie, aby wreszcie zostać wysłuchaną.


Mit o Orfeuszu i Eurydyce.

Dzień i noc. Teraźniejszość. Przemoc, niewola, kontrola, ofiara. Ofiara z samej siebie. Bezpieczna szyba. Publiczność ulicy. Wąż jako napastnik, jako strażnik. Uwięziona przez samą siebie forma, ciało, kobieta, aktorka, artystka, Kamilla Baar, Eurydyka.

Orfeusz już nie mówi…

Teraz Jelinek daje głos Eurydyce, nieprzypadkowo w momencie kiedy milknie. Potrzeba odwrócenia się Orfeusza to chęć zatrzymania jej jako przedmiotu materialnego dla siebie. Dopiero jako byt bezcielesny może wyrazić swoją wolę. Nieobciążona ciałem jako rolą, może powiedzieć: JESTEM. Eurydyka współczesna. Może każda z nas, która w końcu jest słuchana. Obłaskawia samą siebie. Akwarium/klatka to jej osobisty Hades. Przemierza go przechodząc wewnętrzne metamorfozy i rozliczenia. Rodzi w cierpieniu i dziękczynieniu dialog ze sobą. Gorzka wiwisekcja czyni ją świadomą. Decyduje tam zostać. Role się odwracają…Orfeusz odejdzie bez niej…

Jelinek szepcze do nas, Eurydyk, głosem Eckharta Tolle: „Cierpienie zostaje zniszczone w chwili uwolnienia się od namiętności, chęci posiadania, eskalacji pragnień”.

Być może po jej śladach pójdziemy wszystkie… Obłaskawimy same siebie.

Katarzyna Borkowska


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


ORGANIZATOR


SPONSOR


PARTNERZY


WSPÓŁPRACA

 


 

PATRONAT MEDIALNY