Logo


Moc przeznaczenia


MUZYCZNE

CYKL OPERA ŚLĄSKA

Moc przeznaczenia
Duża Scena

[PO]    18.03   |  18.00
Bilety:
45 zł - 60 zł
35 zł - 50 zł








UDZIAŁ BIORĄ

Jakub Kontz kierownictwo muzyczne
Tomasz Konina reżyseria i scenografia
Joanna Jaśko-Sroka kostiumy
Monika Myśliwiec choreografia
Dariusz Pawelec światła
Zosia Dowjat współpraca reżyserska
Krystyna Krzyżanowska-Łoboda kierownictwo chóru
Aleksandra Kozimala-Kliś kierownictwo baletu
Mieczysław Unger asystent dyrygenta
Bernadeta Maćkowiak, Bogdan Desoń asystenci reżysera
Dagmara Walkowicz-Goleśny asystentka scenografa

 

OBSADA:

Bogdan Kurowski, Grzegorz Szostak, Aleksander Teliga Markiz Calatrava/Ojciec Gwardian
Ewa Biegas, Anna Wiśniewska-Schoppa, Karina Skrzeszewska Leonora
Mariusz Godlewski, Adam Woźniak Don Carlos
Rafael Alvarez, Maciej Komandera, Sylwester Kostecki Don Alvaro 
Anna Borucka, Roksana Wardenga Curra/Preziosilla 
Włodzimierz Skalski, Kamil Zdebel Brat Melitone
Juliusz Ursyn-Niemcewicz Trabucco
Cezary Biesiadecki, Kamil Zdebel Burmistrz 
Cezary Biesiadecki, Bogdan Kurowski Chirurg
Wioleta Haszczyc, Dominika Koj, Aleksandra Piotrowska-Zaręba Tancerki 





ŚCIEŻKA SZTUKI



MOC PRZEZNACZENIA

Libretto: Francesco Maria Piave
Spektakl w oryginalnej wersji językowej

CZĘŚĆ I
Markiz Calatrava przed pójściem na spoczynek żegna się z córką i radzi jej unikać człowieka starającego się o jej rękę, który nie jest odpowiednim kandydatem na męża. Leonora zamierza opuścić dom rodzinny i zbiec z Alvarem. Przez chwilę waha się… Pokojówka tłumaczy jej, że gdyby markiz dowiedział się o tym, z pewnością zabiłby Alvara. Leonora postanawia zrealizować plan ucieczki. Nadchodzi Alvaro. Zakochani już mają uciekać, gdy niespodziewanie wchodzi markiz i poleca służbie pochwycić Alvara. Ten przysięga, że uszanował niewinność Leonory i odrzuca pistolet, który wypala, raniąc śmiertelnie markiza. Umierający markiz przeklina córkę.
Carlos w przebraniu studenta szuka siostry i uwodziciela.
Cyganka Preziosilla oznajmia, że wybuchła wojna. Na pytanie Burmistrza kim jest, Carlos podaje się za studenta Peredę – i opowiada przejścia swego rzekomego przyjaciela, które tak naprawdę są historią Carlosa.
Leonora szuka schronienia w klasztorze. Okazuje się, że uciekając tragicznej nocy, Alvaro i Leonora poszli w różnych kierunkach. Alvaro pojechał jakoby do Ameryki. Leonora przekonana, że Alvaro przestał ją kochać modli się do Madonny o przebaczenie i pragnie odbyć pokutę. Dzwoni do furty klasztoru i po rozmowie z przeorem idzie do pustelni.

CZĘŚĆ II
Alvaro awansował na kapitana grenadierów. Z rozpamiętywań Alvara dowiadujemy się o utracie ukochanej oraz o fakcie, że jest potomkiem króla Inków, wychował się na wygnaniu, a rodzice jego zginęli z ręki katów. Nagle słychać wołanie o pomoc. Alvaro wybiega i po chwili powraca z oficerem, któremu uratował życie. Oficerem jest Carlos, który przedstawia się Alvarowi pod fałszywym nazwiskiem. Obaj przysięgają sobie przyjaźń. Głos trąbki wzywa do walki.
Carlos ratuje rannego Alvara. Za męstwo obiecuje Carlos Alvarowi order Calatravy. Na dźwięk tego nazwiska Alvaro zrywa się i prosi Carlosa, aby wyjął zapieczętowany pakiecik z listami i spalił go, gdy umrze. Chirurg i żołnierze wynoszą rannego. Carlos znajduje zapieczętowany pakiecik i portret Leonory. Postanawia zabić uwodziciela siostry.
Cyganka wróży żołnierzom. Markietanki tańczą z żołnierzami, Trabuco handluje. Wchodzi zakonnik Melitone, wygłasza „kazanie”, by uspokoić zebranych, ale żołnierze przepędzają go.
Carlos spotyka Alvara, któremu mówi kim jest, opowiadając o Leonorze. Alvaro uradowany wiadomością usiłuje wytłumaczyć Carlosowi, że jako potomek królewskiego rodu jest godny ręki jego siostry. Carlos słyszeć o tym nie chce i przysięga Alvarowi i Leonorze śmierć.
Tłum ludzi czeka na rozdanie jałmużny. Brat Melitone sprzecza się z żebrakami i przepędza ich. Przychodzi Carlos i chce zobaczyć się z bratem Rafałem. Batem Rafałem jest Alvaro. Carlos oświadcza mu, że go szuka od kilku lat by dokończyć przerwany pojedynek. Alvaro usiłuje go przekonać o swojej i Leonory niewinności. Carlos wymierza mu policzek, wówczas Alvaro chwyta za broń.
Leonorę gnębi tęsknota za Alvarem, błaga niebiosa o śmierć. Słysząc zbliżające się kroki, zamyka się w grocie. Za sceną słychać szczęk krzyżujących się szpad i głos Carlosa: „Umieram… chcę spowiedzi”! Wchodzi Alvaro ze szpadą splamioną krwią Vargasa. Puka do drzwi pustelni, prosząc o udzielenie pomocy umierającemu. Z pustelni wychodzi Leonora i poznaje Alvara, które wskazuje jej leżącego we krwi brata. Leonora spieszy bratu z pomocą, ale ten zadaje jej śmiertelny cios. Alvaro rozpacza. Przeor stara się go uspokoić. Umierająca Leonora pociesza ukochanego, że połączą się w niebiosach.

Wydawca: G. Ricordi & CO. Bühnen- und Musikverlag G.m.B.H, Monachium.

 



Opera









Z ARCHIWUM CYKLU OPERA ŚLĄSKA


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Don Kichot


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Moc przeznaczenia


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Straszny dwór


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Cyganeria




Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Don Desiderio


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Szeherezada/Medea


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Rzekoma ogrodniczka – La Finta Giardiniera


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Tosca




Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Romeo i Julia


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Madama Butterfly


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
My Fair Lady


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Księżniczka czardasza




Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Dziadek do orzechów


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Romeo i Julia


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Nabucco


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Aida




Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Wesoła wdówka


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Moc przeznaczenia


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Ubu król


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Baron cygański




Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
My Fair Lady


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
My Fair Lady


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Madama Butterfly


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
Carmen




Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
J. Strauss „Zemsta nietoperza”


Wydarzenie
OPERA ŚLĄSKA
K. PENDERECKI „Ubu Król”