Jan Chęciński libretto
Wiesław Ochman reżyseria i inscenizacja
Tadeusz Kozłowski opracowanie muzyczne, dyrygent
Tadeusz Serafin kierownictwo muzyczne premiery
Jan Polewka scenografia i kostiumy
Jarosław Świtała choreografia
Anna Tarnowska kierownictwo chóru
Piotr Warzecha współpraca muzyczna
Maciej Komandera, Jarosław Świtała asystenci reżysera
Olga Kozimala-Kliś kierownictwo baletu
Bernadeta Maćkowiak asystentka choreografa
Arcydzieło gatunku jedyne w swoim rodzaju. Opera stanowiąca niepowtarzalny stop wielu tonacji, a przy tym stylistycznie jednorodna. Skonstruowana świetnie z dramaturgicznym polotem, z nośną arcyzabawną intrygą opartą na podwójnych „ślubach kawalerskich”. Żywa akcja, wdzięk kameralnych scen i obrazów zbiorowych o walorach soczystych malowideł. I ta zmienność nastrojów – humor, dowcip, pastelowy liryzm i patos patriotycznych uniesień. Libretto Jana Chęcińskiego osnute na kanwie „Starych gawęd i obrazów” K. W. Wójcickiego okazało się wyjątkowo nośna konstrukcją opery. Pod względem muzycznym dzieło Moniuszki jest popisem inwencji melodycznej, pomysłowości harmonicznej i mistrzowskiej instrumentacji. Każda scena jest całością, każda postać ma swój popisowy numer; co aria to niezwykłego uroku Powstały po upadku powstania styczniowego „Ku pokrzepieniu serc”, okazał się „Straszny dwór” poetycką syntezą polskości i staropolskiej kultury – jej tradycji, obrzędów, obyczajów, stroju i tańców