Logo


BAŁKAŃSKIE MOSTY


MUZYCZNE

BAŁKAŃSKIE MOSTY
Scena w Malarni

[SO]    10.11   |  19.00
Bilety:
5 zł
-

Sprzedaż biletów tylko w kasie teatru








UDZIAŁ BIORĄ

PREZENTACJE LITERACKIE 
Milena Bogavac (Serbia)
Goran Ferčec (Chorwacja), 
Tanja Šljivar (Bośnia). 

PROWADZENIE
Gabriela Abrasowicz

KONCERT
Daniel Kovač And His Autumn Orchestra (Serbia)





ŚCIEŻKA SZTUKI



BAŁKAŃSKIE MOSTY

Bałkańskie mosty
prezentacje literackie i koncert zespołu ​Daniel Kovač And His Autumn Orchestra (Serbia)
Festiwal Ars Cameralis 2018


Przez ostatnie dziesięciolecia bałkański tygiel kulturowy był źródłem niezliczonej ilości tragedii i dramatów. Przyniósł jednak także fascynujące międzykulturowe objawienia, zrodzone z frapującego, choć nie zawsze łatwego sąsiedztwa, wymagającego zajęcia jasnego stanowiska w kwestii dookreślenia swego miejsca na mapie. Odniesienia do geopolitycznego i historycznego kontekstu, artystyczne i estetyczne próby odnalezienia języka opisującego kondycję współczesnych bałkańskich kultur wiążą się coraz częściej z uwzględnieniem pojęć takich jak transfer kulturowy, mobilność, transkulturowość, usieciowienie oraz „(od)budowanie mostów” jako wyraz współpracy i wspólnoty.

Czy takie narzędzia stosować jednak beztrosko w przypadku obszarów, które charakteryzują rozłamy, wielojęzyczność, wielowyznaniowość, skomplikowane stosunki tożsamościowe i zależnościowe? Czy w regionie, który współtworzy dziś siedem krajów powstałych po rozpadzie Jugosławii, możliwe jest rozbudowanie strefy powiązań i konstruktywnych interakcji?

Pomimo dość wyraźnych na tych terenach dążeń do podkreślania narodowej i kulturowej odrębności w oficjalnym dyskursie, odnotować można coraz większą aktywność artystów świadomych, że ich twórczość nie powstaje w izolacji, a w pewnej sieci relacji. Rozwijają oni wyobraźnię dialogu oraz usprawniają cyrkulację i wymianę treści. Taką postawę reprezentują zaproszeni festiwalowi goście: Goran Ferčec – dramatopisarz i prozaik, współrealizator projektów teatralnych z Chorwacji, Milena Minja Bogavac – pisarka i reżyserka teatralna z Serbii, Tanja Šljivar – dramatopisarka z Bośni i Hercegowiny i Daniel Kovač – pisarz, muzyk i grafik z Serbii. Efektem ich praktyk polegających na pewnego rodzaju przekraczaniu i transgranicznym spotkaniu są nowe jakości, które nie prowadzą do ujednolicenia, ale różnicują oraz wzbogacają kultury, przynosząc nade wszystko literaturę i muzykę, która staje się propozycją współuczestnictwa w nauce bycia razem, tu i teraz, na płaszczyźnie humanistycznych wartości Europy.


Gabriela Abrasowicz
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Absolwentka Instytutu Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej rozprawa doktorska była poświęcona twórczości współczesnych serbskich i chorwackich dramatopisarek. Autorka monografii Dramat ciała, ciało w dramacie. Twórczość serbskich i chorwackich dramatopisarek w latach 1990–2010 oraz serii artykułów naukowych. Obecnie realizuje projekt naukowy (Trans)pozycje idei w chorwackim i serbskim dramatopisarstwie oraz teatrze (1990–2020). Perspektywa transkulturowa.

Milena Minja Bogavac
Serbska pisarka, dramaturżka, reżyserka teatralna, scenarzystka filmowa, poetka i działaczka kultury, zajmuje się również pedagogiką dramy. Ukończyła Wydział Sztuk Dramatycznych w Belgradzie. Jej dramaty tłumaczone były na wiele języków, w tym na polski: ukazały się w antologiach Serbska ruletka i Postpolityczność. Na podstawie jej tekstów dramatycznych powstały liczne spektakle zrealizowane w serbskich, regionalnych i europejskich teatrach, które prezentowano na międzynarodowych festiwalach teatralnych w całej Europie. Z reżyserką Jeleną Bogavac założyła grupę Drama Mental Studio (DMS), a z reżyserem Vojkanem Arsiciem – Reflektor teatar. W 2016 roku zadebiutowała jako powieściopisarka. Obecnie pracuje jako dyrektorka Teatru w serbskim Šabacu.

Goran Ferčec
Chorwacki pisarz i dramaturg. Ukończył Akademię Sztuki Dramatycznej w Zagrzebiu. Autor powieści Tutaj cudów nie będzie (Ovdje neće biti čuda), która została doceniona przez jurorów najważniejszych chorwackich konkursów literackich. Książka została przetłumaczona na język macedoński. Opublikował zbiór trzynastu esejów, w których przekazuje fragmenty historii swojej rodziny. Materiał ten powstał jako cykl przygotowywany dla Trzeciego Programu Chorwackiego Radia. Na podstawie jego tekstów w Zagrzebskim Teatrze Młodych powstały spektakle List do Heinera Müllera w reżyserii Bojana Đorđeva oraz Robotnice podczas strajku głodowego (Radnice u gladovanju) w reżyserii Olji Lozicy. Współpracował z teatrem Fringe Ensemble z Bonn, Schaubühne Lindenfels z Lipska oraz zagrzebską grupą performerską BADco.

Tanja Šljivar
Bośniacka dramatopisarka i teatrolożka. Zadebiutowała w wieku dwudziestu kilku lat, równolegle studiując na Wydziale Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, a następnie na Uniwersytecie w Gießen (Niemcy). Na swoim koncie ma sześć tekstów dramatycznych, które zostały opublikowane w czasopismach poświęconych teatrowi, antologiach współczesnego dramatu, a także przeniesione na deski teatru w formie spektakli lub czytań scenicznych w Bośni i Hercegowinie, Serbii, Chorwacji, Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii i Albanii. Pisze i publikuje również opowiadania, dramaty radiowe, scenariusze i teksty naukowe z zakresu teatrologii. Jej dramaty zostały przetłumaczone na kilkanaście języków. Brała udział w programach rezydencji artystycznych w Grazu, Wiedniu i Prisztinie. Obecnie mieszka i pracuje w Belgradzie.

Daniel Kovač
Serbski muzyk, artysta, pisarz i elektroinżynier. Autor czterech powieści zbudowanych na motywie podróży – istotnego elementu zawodowego i prywatnego życia autora. Członek zespołu rockowego Jarboli (gitara i wokal), z którym wydał pięć albumów. Założyciel folkowo-bluesowej grupy Jesenji Orkestar, która również może pochwalić się pięcioma wydanymi albumami. Pisze wiersze i teksty piosenek, do których komponuje muzykę i które sam wykonuje podczas kameralnych występów. Autor zbioru tekstów i ilustracji Ciche słowo. Od czasu do czasu jego grafiki tworzone w programie komputerowym Paint oraz prace konceptualne można zobaczyć na wystawach organizowanych w galeriach i kawiarniach. Na uwagę zasługuje tegoroczna wystawa Daniela Kovača Uvek može surovije w belgradzkiej galerii Remont.


Wydarzenie odbywa się we współpracy z Zakładem Teorii Literatury i Translacji Instytutu Filologii Słowiańskiej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego – organizatorami międzynarodowej konferencji naukowo-artystycznej Od mobilności do interakcji.


Więcej szczegółów na: www.arscameralisfestiwal.pl



Polecane Studentom Wydarzenie Gościnne Spotkanie Autorskie Koncert