Nikołaj Kolada gość
Lidia Mięsowska tłumaczenie
Renata Goliasz-Janiszewska prowadzenie
Nikołaj Kolada to jeden z najwybitniejszych współczesnych reżyserów i dramatopisarzy rosyjskich. Studiował w szkole teatralnej w Swierdłowsku (dziś Jekaterynburg) oraz w Instytucie Literackim im. M. Gorkiego w Moskwie. Choć pochodzi z Kazachstanu, na stałe związany jest z Jekaterynburgiem, gdzie prowadzi seminarium dramaturgiczne w Państwowym Instytucie Teatralnym i kieruje Centrum Dramaturgii Współczesnej oraz prywatnym „Kolada Teatr”. Kolejne pokolenia jego studentów tworzą tzw. „uralską szkołę dramaturgiczną”, a ich teksty wystawiane są na całym świecie. W latach 90. jego wpływ na rosyjski teatr był tak duży, że okres ten nazywa się dziś „dekadą Kolady”. Jest także dyrektorem największego konkursu dramaturgicznego w Rosji „Eurazja” oraz szefem istniejącego od ponad 20 lat Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Kolyada Plays”, na którym teatry z całego świata prezentują spektakle na podstawie sztuk Kolady i jego uczniów.
Jako dramatopisarz zadebiutował w 1986 roku uznaną sztuką „Gramy w fanty”. Wydana trzy lata później „Proca” przyniosła mu sławę w Europie i Stanach Zjednoczonych, dzięki czemu Kolada szybko zyskał status międzynarodowej gwiazdy świata teatru. Jest autorem ponad 100 dramatów, które z powodzeniem realizowane są na scenach całego świata. W Polsce do najbardziej znanych tytułów należą m.in. „Gąska”, „Merylin Mongoł” czy „Martwa królewna”. Kolada najczęściej reżyseruje własne sztuki (np. „Statek szaleńców” w gdańskim Teatrze Wybrzeże), choć uważany jest również za specjalistę od klasyki, zwłaszcza rosyjskiej (m.in. „Maskarada” M. Lermontowa w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, „Rewizor” M. Gogola w warszawskim Teatrze Studio, czy „Ożenek” M. Gogola w naszym Teatrze). Aktualnie na naszej Dużej Scenie przygotowuje komedię według autorskiej adaptacji kultowej radzieckiej powieści „Dwanaście krzeseł” w nowym, uwspółcześnionym tłumaczeniu Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej.