Logo




T. GRZĄDZIELA ("SPELL")
Staś i Zła Noga - spektakl wyjazdowy


Premiera
14.12.2018

Poza siedzibą
1 h

Bilety normalne:
-

Bilety ulgowe:
-


SPEKTAKL

ZZA KULIS

WIDEO

KUP BILET
[ŚR]
18.09
| 09.00
[ŚR]
02.10
| 10.00
[NI]
06.10
| 18.00
> wszystkie terminy






REALIZATORZY

Katarzyna Błaszczyńska adaptacja

Bartłomiej Błaszczyński reżyseria

Magdalena Grundwald scenografia, kostiumy i reżyseria światła (KatoDebiut)

Sylwia Hefczyńska-Lewandowska choreografia

Jakub Adamiak muzyka

Patrycja Hefczyńska muzyka na żywo



OBSADA

Katarzyna Błaszczyńska Mama

Dawid Kobiela Staś

Michał Rolnicki Zła Noga




PLAKAT / PROGRAM

STAŚ I ZŁA NOGA - SPEKTAKL WYJAZDOWY

Staś przyjaźni się ze swoją Złą Nogą, ale Mama powoli zaczyna martwić się, że ten nietypowy przyjaciel sprowadzi na jej syna nieszczęście. Chłopiec, choć nie traci dobrego humoru, zaczyna przynosić ze szkoły kiepskie oceny i powoli traci kolejnych znajomych. Mama również wydaje się nie mieć szczególnego szczęścia do międzyludzkich relacji. Czy Zła Noga jest naprawdę taka zła? A może to tylko wymysł Stasia, który próbuje wymigać się od obowiązków i kar?

„Staś i Zła Noga” to opowieść o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością, którego samotnie wychowuje Mama. O ich zmaganiach z codzienną rzeczywistością, przezwyciężaniu przeciwności i poszukiwaniu przyjaciół. Wszystko to podszyte solidną dawką ironicznego humoru, bo przecież ta historia to znacznie więcej! Mama walczy z systemem, Staś trenuje zdolności telepatyczne, a Zła Noga marzy, by zostać kosmonautką. Jak więc potoczą się ich historie?

Spektakl nie tylko dla młodego widza.


Spektakl powstaje na bazie komiksu „Przygody Stasia i Złej Nogi” i jest koprodukcją ze Śląskim Teatrem Lalki i Aktora ATENEUM.


Działania edukacyjno- terapeutyczne towarzyszące spektaklowi przygotowano we współpracy z Fundacją Iskierka. Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w tę kooperację: Joli Czernickiej – Siweckiej (Prezes Fundacji Iskierka), Marioli Czernohorskiej (Dyrektor Operacyjna), Anecie Klimek – Jędryce, Aleksandrze Kalecie – Żmudzie, Grażynie Siweckiej i  Magdzie Stajno.


Spektaklowi towarzyszą warsztaty dedykowane zorganizowanym grupom szkolnym, których celem warsztatów jest stworzenie przestrzeni do rozmowy i działań teatralnych związanych z tematem i problematyką przedstawienia. Warsztaty prowadzone są przez Annę Nowak – instruktor teatralny, animator kultury, arteterapeutka, edukatorkę Teatru Lalki i Aktora ATENEUM.

Nauczycieli i opiekunów zainteresowanych warsztatami prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Widza.


fot. Okładka komiksu „Staś i zła noga" wydawnictwa Kultura Gniewu 

Fragment komiksu "Staś i zła noga" autorstwa Tomasza "Spella" Grządzieli / Wydawnictwo Kultura Gniewu


KOPRODUCENT


PARTNERZY


Partnerami premiery są Fundacja Iskierka i Fundacja Teatru Śląskiego WYPIAŃSKI



Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.



MEDIA O SPEKTAKLU

Dowcipne, chwilami gorzkie przedstawienie inspirowane komiksem Tomasza Grządzieli ani na moment nie osuwa się w ckliwy banał. Nie ma też w nim nachalnej dydaktyki. Jest za to slapstickowe tempo, humor i wdzięk. Duża w tym zaśługa trójki młodych aktorów. Świetny jest dawid Kobiela jako nietracący optymizmu Staś, dobrze w roli kobiety na skraju załamania odnajduje się Katarzyna Błaszczyńska. Gwiazdą jest pełna zawadiackiego uroku Noga w wykonaniu Michała Rolnickiego
Michał Centkowski, Newsweek

Teatr Śląski swoim spektaklem „Staś i Zła Noga” porusza czułą strunę, oglądanie tej sztuki boli ponieważ zdajemy sobie sprawę, że postaci z tej historii żyją gdzieś obok nas, są prawdziwe, namacalne i najczęściej tak samo bezradne wobec otaczającej ich rzeczywistości. […] Zdecydowanie polecam go wszystkim, którzy chcą poczuć emocje w teatrze, którzy chcą żeby spektakl drążył, żeby nie dawał spokoju i żeby naprawdę wzruszył.
Tomasz Sknadaj, Teraz Teatr

Bartłomiej Błaszczyński świetnie panuje nad materiałem, bezbłędnie utrzymując odpowiednie tempo, nie dając spektaklowi na dłużej ugrzęznąć w jednej dominującej emocji. Bardzo słusznie. Bo życie ludzkie nawet w wypadku takiej borykającej się z licznymi problemami rodziny jest w istocie swej tragikomiczne. [...] Dorosły widz też nie ma szans na to, żeby się nudzić. Ma własne punkty identyfikacji i odniesienia. Poza tym twórcy przygotowali kilka żarcików, uśmiechów i oczek puszczanych jakby ponad głowami nieletniej publiczności. […] Historia relacji Stasia, jego Złej Nogi oraz wychowującej tę dziwną dwójkę samotnej matki jest wzruszająca, chwilami sentymentalna, często bardzo zabawna, lecz zawsze gdzieś przynajmniej na jednym ze scenicznych poziomów – czy to muzyki, czy to aktorstwa, czy to wykorzystania świateł i kolorów – mroczna i tragiczna.
Henryk Mazurkiewicz, Teatralny.pl

„Staś i Zła Noga” to przedstawienie, które nie narzuca wzorców relacji z osobami wykluczonymi. Nie jest po belfersku autorytatywne i nie wymusza na widzu solidarności. Poznając tę historię z perspektywy uśmiechniętego i żywiołowego chłopca, mamy szasnę sami odnaleźć w sobie odpowiednią wrażliwość – co jest jedną z największych zalet katowickiego spektaklu. Wyrugowanie z kreacji głównego bohatera płaczliwych tonów i rezygnacji, którą widzimy raczej u dręczonej codziennym mozołem Mamy, sprawia, że Staś nie wzbudza w nas litości, lecz sympatię. Kibicujemy mu, bo jest fajny, a nie dlatego, że jest biedny.
Dominik Gac, Komisja Artystyczna 25. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej