Logo





BĄDŹ NA BIEŻĄCO



Czytaj co ważnego dzieje się w naszym teatrze.








Projekt


data publikacji: 2021.01.14

Anna Kadulska i Artur Święs docenieni za role w 2020 roku

Nasi aktorzy w rankingu Tomasza Domagały podsumowującym miniony rok na scenach w Polsce

WIĘCEJ

W rankingu Tomasza Domagały z portalu DOMAGAŁAsięKULTURY mamy i my swoje miejsce! Gratulacje dla Anny Kadulskiej i Artura Święsa - oto uzasadnienie do ich kreacji. Całość rankingu do przeczytania tutaj.
 
AKTORKI DRUGIEGO PLANU:
Anna Kadulska, / Potop, reż. Jakub Roszkowski /– bardzo trudno jest grać aktorom w takich spektaklach, w których do zagrania jest kilka epizodów. Tu, w Potopie Jakuba Roszkowskiego, z racji konwencji jeszcze jakby trudniej. Nie wystarczy bowiem przebrać się w inny kostium, żeby było dobrze. Trzeba kilkoma sztychami zarysować postać, po czym w kilka minut ją wypełnić. Anna Kadulska doprowadziła jednak tę formę aktorskiego rzemiosła w Śląskim do perfekcji. Zagrała tu kilka ról: smakowitą postać ciotki Kulwiecówny, obłędną tańczącą królową, Szwecję, wreszcie króla dewocji i Polski – Jana Kazimierza. Najpełniej widać jednak jej kunszt w roli Matki Boskiej, która ukazuje się Kmicicowi w dość dramatycznym momencie jego życia. Jako że Sienkiewicz jest w spektaklu puentowany piosenkami ostatniego ćwierćwiecza, Kmicic śpiewa tu Na zakręcie Agnieszki Osieckiej. Anna Kadulska tuli go w ramionach, niczym na obrazie jakiegoś dawnego mistrza i popala papierosa (przepyszny cytat z Krystyny Jandy, świętującej kiedyś triumfy wykonaniem tej piosenki). Patrzy przeciągle, zamyślona, a ja, w obliczu tej współczesnej piety, nie mogę się pozbyć wrażenia, że „na zakręcie” jeszcze bardziej od Kmicica jest właśnie Matka Boska… tak się właśnie buduje „złote, a skromne” role.
 
GŁÓWNA ROLA MĘSKA:
Artur Święs / On wrócił, reż. Robert Talarczyk / – Święs gra Hitlera, który w zagadkowy sposób powrócił w nasze czasy. Współcześni mu bohaterowie biorą go za uczestnika talent show i cała opowieść nie byłaby warta wspomnienia, gdyby nie przemowy Hitlera, które Święs w ramach występów w teleshow odtwarza z niezwykłą precyzją i zaangażowaniem. Monologi te po kilku minutach sprawiają, że skóra zaczyna cierpnąć, czujemy bowiem, że tak podany faszyzm naprawdę mógł porwać tłumy, co fabuła tej tragikomedii dodatkowo podkreśla. Wielka to zasługa Święsa, widzowie scenicznego Mam talent oraz spektaklu Roberta Talarczyka musieli bowiem uwierzyć, że to naprawdę Hitler, i że tamci, „sceniczni” mieli prawo uznać go za prawdziwego. Ta właśnie podwójna sztuka udaje się Arturowi Święsowi! Muszę przyznać, że pierwszy raz w teatrze się przestraszyłem, bałem się samego święsowego Hitlera, ale i tego, że swoim zaangażowaniem i ohydnymi poglądami przekona widownię, a może nawet i mnie! W końcu od „dobrze mówi!” do pieców Auschwitz upłynęło zaledwie siedem lat. Niezwykła transformacja, niezwykła rola.
fot. Przemysław Jendroska
 

MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.01.08

Dziś wieczorem TKACZKI online

Transmisja spektaklu dyplomowego Szkoły Aktorskiej

WIĘCEJ

Kolejną propozycją repertuarową z cyklu "Teatr Śląski w twoim domu" jest spektakl dyplomowy studentów Szkoły Aktorskiej.

"Tkaczki" w reżyserii Jana Hussakowskiego powstały na podtawie "Trylogii tekstylnej" Volkera Schmidta: "Trzeba być wdzęczną", "Macie szczęście" i "Jesteśmy szczęśliwe"Młode aktorki zagrają dla nas prosto ze Sceny Kameralnej naszego teatru. Zasiądźmy zatem wygodnie na fotelach - tym razem jeszcze w naszych domach - i stwórzymy jak zawsze wspólnie prawdziwą widownię teatralną.

Zaczynamy wraz z trzecim dzwonkiem o godz. 19:00.

 


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.01.04

Koncert piosenek Ewy Demarczyk dostępny 24 h online

Oglądaj powtórkę naszego koncertu świątecznego

WIĘCEJ

Dzięki technologii mogliśmy być 30 grudnia w tym samym czasie w domach widzów na przedmieściach Chicago, w Hamburgu, Toronto czy Lublinie. I na wasze życzenie powtarzamy ten koncert - macie dostęp do niego na 24 h. Od godziny 12.00 6 stycznia zostawiamy wam dostęp na naszym kanale YouTube.

Na scenie aktorom podczas koncertu towarzyszyła Ewa Zug przy fortepianie. Całość wyreżyserował Robert Talarczyk. W koncercie udział wzięli:

Klara Broda
Dorota Chaniecka
Karina Grabowska
Anna Lemieszek
Barbara Lubos
Agnieszka Radzikowska
Kamil Franczak – gościnnie
Antoni Gryzik
Wiesław Kupczak
Arkadiusz Machel
Ewa Zug - fortepian

Realizatorzy:

Robert Talarczyk reżyseria
Ewa Zug kierownictwo muzyczne
Piotr Roszczenko, Maria Machowska realizacja światła
Piotr Roszczenko, Szymon Suchoń operator konsolety oświetleniowej
Waldemar Janiszek, Tomasz Wurstrau technika światło
Target Sound, Teatr Śląski sprzęt
Mikołaj Lichtański, Marcin Łyczkowski, Marek Skutnik, Jakub Domin, Mirek Witek Akustyka, obsługa sprzętu, mikroporty
Marcin Całka inspicjent
Barbara Dudek  sufler
Krzysztof Gumiś Woźniak Realizacja wizji
Kamil Małecki  Koordynacja streamingu
Anna Ryń, Piotr Januszkiewicz, Bartłomiej Sowa, Kamil Małecki Kamery
Mateusz Znaniecki realizator wizji
Dagmara Habryka Asystent realizatora
Sebastian Krysiak, Mateusz Banek,  Mariusz Konieczny,  Sebastian Zastróżny, Piotr Stanusz, Piotr Sobota, Andrzej Kozak, Robert Witkowski obsługa techniczna sceny

fot. Przemysław Jendroska

 


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.01.03

Dziś PSUBRACIA na żywo

Spektakl dla dorosłych w duchu Quentina Tarantino

WIĘCEJ

Pierwszą transmisją na żywo w Nowym Roku są cieszący się powodzeniem od kilku sezonów "Psubracia" - spektakl, ktróry powstawałw w drodze improwizacji pod okiem naszego dramaturga Artura Pałygi. W przedstawieniu dedykowanym pełnoletniej publiczności występuje plejada naszych aktorów: od Antoniego Gryzika począwszy przez Grzegorza Przybyła po Dariusza Chojnackiego, Mateusza Znanieckiego, Michała Rolnickiego i Marcina Szaforza. Wszyscy oni, jako super macho mają za zadanie obrabować zasoby bankomatu. Czy uda się gangsterska akcja?

Do zobaczenia przed ekranami o 19.00. Próbę do strimingu dokumentował Przemysław Jendroska.


MNIEJ