Logo





BĄDŹ NA BIEŻĄCO



Czytaj co ważnego dzieje się w naszym teatrze.








Projekt


data publikacji: 2021.06.25

Festiwal OPEN THE DOOR - dzień trzeci

Sprawdż, co w piątkowym programie festiwalu - 6 propozycji do wyboru, w tym dyskusja i mistrzowski pokaz "Mewy" Czechowa

WIĘCEJ

Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Trwa międzynarodowy festiwal OPEN THE DOOR w Teatrze Śląskim, podczas którego zaplanowano 14 wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.

Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl. Międzynarodowy Festiwal potrwa do 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Sponsorem festiwalu jest firma Gaz-System.(www.gaz-system.pl)

CO DZISIAJ? zaloguj się na openthedoor.teatrslaski.art.pl

25 czerwca (piątek)
2 nowe propozycje w programie:

CENTRUM REZYDENCJI TEATRALNEJ SCENA ROBOCZA (POLSKA)
DZIECI SATURNA

Agata Baumgart, Aleksandra Matlingiewicz. Lucyna Kicińska
16.30 - spotkanie, które będzie transmitowane na kanale Facebook Teatru Śląskiego
hipertekst oraz link do słuchowiska ASMR: dziecisaturna.pl

Zachęcamy do eksploracji hipertekstu umieszczonego w sieci, odtworzenia słuchowiska "Dzieci Saturna" oraz zapraszamy na dyskusję online 25 czerwca o godz. 16.30. Udział w niej wezmą twórczynie projektu oraz Lucyna Kicińska – pedagożka i trenerka, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Tematem będą kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz samobójstwa, które nasiliły się w czasie pandemii.

Tygodniowo dwoje lub nawet troje nastolatków i młodych dorosłych ginie w wyniku podjętej, skutecznej próby samobójczej. „Dzieci Saturna” to artystyczny projekt dokumentalny o zaostrzającym się kryzysie zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. Celem było zrozumienie, co ich pcha w otchłań, z której – jak im się zdaje – jedynym ratunkiem jest rezygnacja z życia. Inspiracją dla projektu jest figura Saturna – w zachodniej astrologii utożsamiana z melancholią i stanami depresyjnymi, w mitologii Saturn jest natomiast patronem cierpiących na utratę chęci do życia. Dzisiejsza rzeczywistość, którą współtworzymy, niczym Saturn pożera własne dzieci. Jak możemy je uratować?

Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza to internetowy hipertekst umożliwiający podróżowanie szlakiem prawdziwych historii bohaterek i bohaterów opowiadających o własnych doświadczeniach. Druga część to słuchowisko ASMR. ASMR (ang. autonomous sensory meridian response) to zjawisko przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi i w innych obszarach ludzkiego ciała. Twórcom zależało na odczarowaniu mrocznej figury Saturna, stąd zaproponowali dla przeciwwagi relaksującą ASMR-ową podróż. W słuchowisku wykorzystany został fragment książki „Odyseja kosmiczna” Arthura C. Clarke’a.

ROSYJSKI PAŃSTWOWY TEATR „SATYRYKON” im. ARKADIUSZA RAJKINA
(ROSJA)
MEWA

dostęp od 18.00 25 czerwca do 27 czerwca do godz. 18.00
link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 3 h 45’
spektakl grany po rosyjsku z napisami w języku polskim
dostępność: język migowy (PJM)

Moskiewski „Times” po premierze „Mewy” opublikował recenzję określającą spektakl jako niezwykły. Brytyjscy recenzenci chwalili, że tylko Rosjanie mają odwagę zagrać intymną, pełną ciszy sztukę Czechowa z takim teatralnym rozmachem. Bo teatr, artyści i sztuka są głównym motywem w spektaklu Teatru „Satyrykon”. Reżyser przed premierą podkreślał, że jego bohaterowie żyją w fikcyjnym świecie, który determinuje sztuka i teatralność. Teatr jest dla nich ważniejszy niż życie czy miłość, jest substytutem wszystkiego. Przynosi im jednak ból i czechowowską samotność. Szalony spektakl Butusova obfituje w niesamowite zwroty akcji i sceniczne obrazy prezentujące wir twórczości artystycznej i udrękę artysty, który usiłuje znaleźć własny artystyczny język. W obsadzie gwiazdy rosyjskiej sceny: Timofiej Tribuncew czy Agrippina Stieklowa.

Pozostałe dostępne tytuły:

DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA)
ENTER ACHILLES

dostępne do 26 czerwca godz. 19.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania filmu: 48' | rekomendowany wiek widzów 16+
film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja

Tuż po wyprzedanej trasie po Europie spektakl „Enter Achilles” (1995) został także zrealizowany w formie filmowej (1996). Lloyd Newson we współpracy z wykonawcami podjął temat stereotypów związanych z męskością. Opierając się na obserwacjach i doświadczeniach, stworzył choreografię, w której klasyczna męska mowa ciała, zachowania i gesty przeradzają się w niemal hipnotyczny taniec. Obserwujemy „zwyczajną sytuację”: kilku mężczyzn w pubie, słuchają hitów z szafy grającej, oglądają mecz, żartują z kuflami w rękach. Ich głupie zabawy podszyte są jednak sporą dawką brutalności oraz przemocy i z każdą minutą bohaterowie ujawniają coraz bardziej mroczne strony męskiej psychiki.

DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA)
DEAD DREAMS OF MONOCHROME

dostępne do 26 czerwca godz. 20.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania filmu: 50' | rekomendowany wiek widzów 16+
film bez słów
dostępność: audiodeskrypcja

„Dead Dreams of Monochrome Men” to pierwsze tak obsypane nagrodami przedstawienie budzącej kontrowersje w świecie teatru tańca formacji DV8 Physical Theatre. Punktem wyjścia dla twórców stała się historia Dennisa Nilsena, seryjnego mordercy młodych mężczyzn. U podstaw pracy nad spektaklem leżało również przekonanie, że społeczna homofobia musi pociągać za sobą tragiczne konsekwencje. DV8 wiele swoich spektakli przygotowuje zarówno w wersji scenicznej, jak i filmowej, dlatego też podczas tegorocznej edycji festiwalu zobaczymy dwie spośród ich produkcji przeniesionych na ekran.

COMPAGNIA PIPPO DELBONO (WŁOCHY)
TEN OKRUTNY MROK (QUESTO BUIO FEROCE)

dostępne do 25 czerwca do godz.19.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 1 h 15'
spektakl w języku włoskim z napisami w języku polskim
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)

Spektakle spod reżyserskiego szyldu Pippo Delbono to gwarancja nie tylko doskonałego teatru od strony artystycznej, ale to przede wszystkim przedstawienia, które budzą niezwykłe emocje. Włoski wizjoner należy do grona najważniejszych teatralnych reżyserów światowych scen. Niegdyś współpracował z Piną Bausch, dziś znany jest przede wszystkim z autorskich spektakli z własnym zespołem. Do współpracy często zaprasza ludzi wykluczonych i bez profesjonalnego aktorskiego przygotowania. Najważniejszym z nich był m.in. głuchoniemy i chory na mikrocefalię Bobo, który spędził wiele lat zamknięty w szpitalu psychiatrycznym (aktor zmarł w 2019 r.). Inspiracją do prezentowanego podczas festiwalu spektaklu była przeczytana przez reżysera autobiografia umierającego na AIDS amerykańskiego pisarza Harolda Brodkaya. Autor opisuje ostatnie lata swojego życia, od momentu poznania diagnozy aż po śmierć. Delbono dzięki tej lekturze postanowił nie tyle zrobić spektakl o śmierci, co o umieraniu – o odważnym, świadomym odchodzeniu w kierunku ostateczności. Jego przedstawienie paradoksalnie jest jednak także niezwykłym hymnem na cześć życia.

TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA)
ALICJA 0700

21–27 czerwca | dostęp do interaktywnego słuchowiska online: www.alicja.sos.pl

Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.

Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.06.25

Teatr Śląski zaangażowany w obchody rocznic Powstań Śląskich

Pamiątkowy medal trafia w nasze ręce

WIĘCEJ

Kapituła Medalu Pamiątkowego – „100. Rocznicy Wybuchu III Powstania Śląskiego” utworzona przy Związku Solidarności Kombatantów i Osób Represjonowanych w Gdyni postanowiła wyróżnić nas jubileuszowym Medalem. Uroczystość odznaczenia medalem odbyła się  w dniu 25 czerwca 2021 roku w Bytomi podczas odsłonięcia specjalnego muralu poświeconego III Powstaniu Śląskiemu. Wyróżnienie dla Teatru odbierał zastępca dyrektora, Bogusław Jasiok.
 
Zdjęcia pochodzą z portalu Miasta Bytom, cała relacja dostępna tutaj.
 
 

MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.06.24

Festiwal OPEN THE DOOR - dzień drugi

Zobacz, co możesz oglądać 23 czerwca - 5 propozycji do wyboru, w tym dwa głośne tytuły brytyjskiej formacji DV8 Phisical Theatre

WIĘCEJ

Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Trwa międzynarodowy festiwal OPEN THE DOOR w Teatrze Śląskim, podczas którego zaplanowano 14 wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.

Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl. Międzynarodowy Festiwal potrwa do 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Sponsorem festiwalu jest firma Gaz-System.(www.gaz-system.pl)

CO DZISIAJ? zaloguj się na openthedoor.teatrslaski.art.pl

24 czerwca (czwartek)
2 nowe dostępne tytuły:

DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA)
ENTER ACHILLES

od 24 czerwca godz. 19.00 do 26 czerwca godz. 19.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania filmu: 48' | rekomendowany wiek widzów 16+
film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja

Tuż po wyprzedanej trasie po Europie spektakl „Enter Achilles” (1995) został także zrealizowany w formie filmowej (1996). Lloyd Newson we współpracy z wykonawcami podjął temat stereotypów związanych z męskością. Opierając się na obserwacjach i doświadczeniach, stworzył choreografię, w której klasyczna męska mowa ciała, zachowania i gesty przeradzają się w niemal hipnotyczny taniec. Obserwujemy „zwyczajną sytuację”: kilku mężczyzn w pubie, słuchają hitów z szafy grającej, oglądają mecz, żartują z kuflami w rękach. Ich głupie zabawy podszyte są jednak sporą dawką brutalności oraz przemocy i z każdą minutą bohaterowie ujawniają coraz bardziej mroczne strony męskiej psychiki.

DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA)
DEAD DREAMS OF MONOCHROME

od 24 czerwca godz. 20.00 do 26 czerwca godz. 20.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania filmu: 50' | rekomendowany wiek widzów 16+
film bez słów
dostępność: audiodeskrypcja

„Dead Dreams of Monochrome Men” to pierwsze tak obsypane nagrodami przedstawienie budzącej kontrowersje w świecie teatru tańca formacji DV8 Physical Theatre. Punktem wyjścia dla twórców stała się historia Dennisa Nilsena, seryjnego mordercy młodych mężczyzn. U podstaw pracy nad spektaklem leżało również przekonanie, że społeczna homofobia musi pociągać za sobą tragiczne konsekwencje. DV8 wiele swoich spektakli przygotowuje zarówno w wersji scenicznej, jak i filmowej, dlatego też podczas tegorocznej edycji festiwalu zobaczymy dwie spośród ich produkcji przeniesionych na ekran.

Pozostałe dostępne tytuły:

COMPAGNIA PIPPO DELBONO (WŁOCHY)
TEN OKRUTNY MROK (QUESTO BUIO FEROCE)

dostępne do 25 czerwca do godz.19.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 1 h 15'
spektakl w języku włoskim z napisami w języku polskim
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)

Spektakle spod reżyserskiego szyldu Pippo Delbono to gwarancja nie tylko doskonałego teatru od strony artystycznej, ale to przede wszystkim przedstawienia, które budzą niezwykłe emocje. Włoski wizjoner należy do grona najważniejszych teatralnych reżyserów światowych scen. Niegdyś współpracował z Piną Bausch, dziś znany jest przede wszystkim z autorskich spektakli z własnym zespołem. Do współpracy często zaprasza ludzi wykluczonych i bez profesjonalnego aktorskiego przygotowania. Najważniejszym z nich był m.in. głuchoniemy i chory na mikrocefalię Bobo, który spędził wiele lat zamknięty w szpitalu psychiatrycznym (aktor zmarł w 2019 r.). Inspiracją do prezentowanego podczas festiwalu spektaklu była przeczytana przez reżysera autobiografia umierającego na AIDS amerykańskiego pisarza Harolda Brodkaya. Autor opisuje ostatnie lata swojego życia, od momentu poznania diagnozy aż po śmierć. Delbono dzięki tej lekturze postanowił nie tyle zrobić spektakl o śmierci, co o umieraniu – o odważnym, świadomym odchodzeniu w kierunku ostateczności. Jego przedstawienie paradoksalnie jest jednak także niezwykłym hymnem na cześć życia.

TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA)
ALICJA 0700

21–27 czerwca | dostęp do interaktywnego słuchowiska online: www.alicja.sos.pl

Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.

Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.


CENTRUM REZYDENCJI TEATRALNEJ SCENA ROBOCZA (POLSKA)
DZIECI SATURNA

Agata Baumgart, Aleksandra Matlingiewicz
23–27 czerwca
hipertekst oraz link do słuchowiska ASMR: dziecisaturna.pl
czas trwania słuchowiska: 47’

Tygodniowo dwoje lub nawet troje nastolatków i młodych dorosłych ginie w wyniku podjętej, skutecznej próby samobójczej. „Dzieci Saturna” to artystyczny projekt dokumentalny o zaostrzającym się kryzysie zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. Celem było zrozumienie, co ich pcha w otchłań, z której – jak im się zdaje – jedynym ratunkiem jest rezygnacja z życia. Inspiracją dla projektu jest figura Saturna – w zachodniej astrologii utożsamiana z melancholią i stanami depresyjnymi, w mitologii Saturn jest natomiast patronem cierpiących na utratę chęci do życia. Dzisiejsza rzeczywistość, którą współtworzymy, niczym Saturn pożera własne dzieci. Jak możemy je uratować?

Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza to internetowy hipertekst umożliwiający podróżowanie szlakiem prawdziwych historii bohaterek i bohaterów opowiadających o własnych doświadczeniach. Druga część to słuchowisko ASMR. ASMR (ang. autonomous sensory meridian response) to zjawisko przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi i w innych obszarach ludzkiego ciała. Twórcom zależało na odczarowaniu mrocznej figury Saturna, stąd zaproponowali dla przeciwwagi relaksującą ASMR-ową podróż. W słuchowisku wykorzystany został fragment książki „Odyseja kosmiczna” Arthura C. Clarke’a.

Zachęcamy do eksploracji hipertekstu umieszczonego w sieci, odtworzenia słuchowiska oraz zapraszamy na dyskusję online 25 czerwca o godz. 16.30. Udział w niej wezmą twórczynie projektu oraz Lucyna Kicińska – pedagożka i trenerka, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Tematem będą kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz samobójstwa, które nasiliły się w czasie pandemii.


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.06.23

Festiwal OPEN THE DOOR - dzień pierwszy

Zobacz, co dziś możesz oglądać - 3 propozycje do wyboru, w tym spektakl słynnego Pippo Delbono

WIĘCEJ

Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Rozpoczyna się trwający pięć dni festiwal w Teatrze Śląskim podczas którego zaplanowano 14 wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.

Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl. Międzynarodowy Festiwal potrwa do 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Sponsorem festiwalu jest firma Gaz-System.(www.gaz-system.pl)

CO DZISIAJ? zaloguj się na openthedoor.teatrslaski.art.pl

23 czerwca (środa)

COMPAGNIA PIPPO DELBONO (WŁOCHY)
TEN OKRUTNY MROK (QUESTO BUIO FEROCE)

Od godz.19.00 (dostęp na 48 h) openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 1 h 15'
spektakl w języku włoskim z napisami w języku polskim
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)

Spektakle spod reżyserskiego szyldu Pippo Delbono to gwarancja nie tylko doskonałego teatru od strony artystycznej, ale to przede wszystkim przedstawienia, które budzą niezwykłe emocje. Włoski wizjoner należy do grona najważniejszych teatralnych reżyserów światowych scen. Niegdyś współpracował z Piną Bausch, dziś znany jest przede wszystkim z autorskich spektakli z własnym zespołem. Do współpracy często zaprasza ludzi wykluczonych i bez profesjonalnego aktorskiego przygotowania. Najważniejszym z nich był m.in. głuchoniemy i chory na mikrocefalię Bobo, który spędził wiele lat zamknięty w szpitalu psychiatrycznym (aktor zmarł w 2019 r.). Inspiracją do prezentowanego podczas festiwalu spektaklu była przeczytana przez reżysera autobiografia umierającego na AIDS amerykańskiego pisarza Harolda Brodkaya. Autor opisuje ostatnie lata swojego życia, od momentu poznania diagnozy aż po śmierć. Delbono dzięki tej lekturze postanowił nie tyle zrobić spektakl o śmierci, co o umieraniu – o odważnym, świadomym odchodzeniu w kierunku ostateczności. Jego przedstawienie paradoksalnie jest jednak także niezwykłym hymnem na cześć życia.

TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA)
ALICJA 0700

21–27 czerwca | dostęp do interaktywnego słuchowiska online: www.alicja.sos.pl

Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.

Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.


CENTRUM REZYDENCJI TEATRALNEJ SCENA ROBOCZA (POLSKA)
DZIECI SATURNA

Agata Baumgart, Aleksandra Matlingiewicz
23–27 czerwca
hipertekst oraz link do słuchowiska ASMR: dziecisaturna.pl
czas trwania słuchowiska: 47’

Tygodniowo dwoje lub nawet troje nastolatków i młodych dorosłych ginie w wyniku podjętej, skutecznej próby samobójczej. „Dzieci Saturna” to artystyczny projekt dokumentalny o zaostrzającym się kryzysie zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. Celem było zrozumienie, co ich pcha w otchłań, z której – jak im się zdaje – jedynym ratunkiem jest rezygnacja z życia. Inspiracją dla projektu jest figura Saturna – w zachodniej astrologii utożsamiana z melancholią i stanami depresyjnymi, w mitologii Saturn jest natomiast patronem cierpiących na utratę chęci do życia. Dzisiejsza rzeczywistość, którą współtworzymy, niczym Saturn pożera własne dzieci. Jak możemy je uratować?

Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza to internetowy hipertekst umożliwiający podróżowanie szlakiem prawdziwych historii bohaterek i bohaterów opowiadających o własnych doświadczeniach. Druga część to słuchowisko ASMR. ASMR (ang. autonomous sensory meridian response) to zjawisko przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi i w innych obszarach ludzkiego ciała. Twórcom zależało na odczarowaniu mrocznej figury Saturna, stąd zaproponowali dla przeciwwagi relaksującą ASMR-ową podróż. W słuchowisku wykorzystany został fragment książki „Odyseja kosmiczna” Arthura C. Clarke’a.

Zachęcamy do eksploracji hipertekstu umieszczonego w sieci, odtworzenia słuchowiska oraz zapraszamy na dyskusję online 25 czerwca o godz. 16.30. Udział w niej wezmą twórczynie projektu oraz Lucyna Kicińska – pedagożka i trenerka, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Tematem będą kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz samobójstwa, które nasiliły się w czasie pandemii.


MNIEJ