Logo





BĄDŹ NA BIEŻĄCO



Czytaj co ważnego dzieje się w naszym teatrze.








Projekt


data publikacji: 2021.10.25

Już dzisiaj inauguracja cyklu TEATR KONESERA TEATRU ŚLĄSKIEGO

Zapraszamy na spektakl z Janem Peszkiem "Minetti. Portret artysty z czasów starości" Teatru Polonia

WIĘCEJ

Spektakl z kreacją Jana Peszka w Teatrze Polonia inauguruje przegląd Teatru Konesera w Teatrze Śląskim. Cykl mistrzowskich spektakli jest prezentowany pod patronatem Marszałka Województwa Śląskiego - Jakuba Chełstowskiego. Kolejne tytuły w cyklu: ŚNIEG 21 listopada oraz NIESPODZIEWANY POWRÓT 6 grudnia.

Jan Peszek: „To szalenie prosta historia o niezwykle trudnej rzeczywistości artystycznej, w której przychodzi aktorom żyć".  Spektakl zaczyna się w chwili, gdy aktor  Minetti, po trzydziestu latach niegrania umawia się na spotkanie z dyrektorem teatru w hotelu w nadmorskiej Ostendzie, by móc po raz ostatni wrócić na scenę…. Tekst austriackiego dramatopisarza Thomasa Bernharda to niezwykła spowiedź starego, wielkiego artysty, opowieść o jego stosunku do autorów i publiczności. Bolesny i ponadczasowy dramat. Tytułowa postać wzorowana jest na wybitnym niemieckim aktorze, Bernhardzie Minettim, przyjacielu i długoletnim współpracowniku Thomasa Bernharda, z którego autor robi symboliczną figurę Aktora. W tej roli wybitny kreator ról - Jan Peszek.

Spektakl miał premierę w Teatrze Polonia w czerwcu br. W Katowicach zostanie zagrany dwukrotnie - o 17.00 i 20.00. Po drugim pokazie zapraszmay także na spotkanie z aktorem Janem Peszkiem, które poprowadzi Marta Fox.

Bilety do kupienia już w kasie oraz online. Kliknij w link do sprzedaży.

GŁOSY RECENZENTÓW:

Spektakl Domalika warto obejrzeć co najmniej dwa razy. Za pierwszym percepcyjnie obejmujemy całość - reżyserię, przejrzystą formę, światło, kostiumy, role aktorskie, ale i na przykład toporne scenki choreograficzne z udziałem statystów w rolach gości hotelowych, czy burzącą rytm przedstawienia muzykę, nadmiar muzyki. Kolejne spotkanie pozwala w pełni docenić kreację Peszka, ruch sceniczny Minettiego, który jest giętkością z teatru Schaeffera zderzoną z garbem zgorzknienia postaci. Wieczna ruchliwość Peszka zatrzymała się w Minettim. Aktor mówi, chociaż wolałby może tańczyć. Skarży się, chociaż wolałby się śmiać. Jest chodzącą wolnością, poddaną przymusowemu zniewoleniu.

 „Teatr”

To wielka rola - pokaz siły, jaką potrafi wzniecać teatr, jaką dysponuje aktor o tak potężnej skali emocjonalnej i rozpiętości środków jak Jan Peszek. Wszystko w tej roli ze sobą współpracuje: słowo, gest, ruch, modulacja głosu, spojrzenie - istny gejzer sposobów usidlenia publiczności, z którą zawsze aktor się zmaga. Peszek odstania niesłychanie trudną do ujarzmienia amplitudę uczuć, wątpliwości, lęków i sprzecznych dążeń, które się mnożą. Reszta aktorów towarzyszy artyście w roli świadków spowiedzi z czasów starości. Młodzi podpatrują Mistrza.

„Przegląd”

Prawdziwy artysta musi publiczność kąsać, podgryzać zawsze i wszędzie, a nie leniwie rozsiadać się w klasyce. Ta myśl tytułowego bohatera sztuki Thomasa Bernharda, choć wypowiadana z goryczą przez człowieka pokonanego, ma w sobie pierwiastek buntu.

 „Newsweek"


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.10.20

Nasza praca doceniona!

Adaptacja „Pokory” w spisie najlepszych miesięcznika „Teatr” oraz „Staś i Zła Noga” z wyróżnieniem na Konkursie Słuchowisk

WIĘCEJ

W corocznym rankingu „Najlepszy, Najlepsza, Najlepsi” miesięcznika „Teatr”  doceniono adaptację „Pokory” w wykonaniu autora powieści, Szczepana Twardocha w kategorii NAJLEPSZA ADAPTACJA TEATRALNA. W kategorii NAJLEPSZA NOWA POLSKA SZTUKA jest także wzmianka o Julii Holewińskiej i jej sztuce „Katyń. Teoria Barw”, której pierwsze zalążki pojawiły się podczas pracy nad naszym projektem edukacyjnym o tym samym tytule (realizacja z Fundacją Teatru Śląskiego „Wyspiański).

Dobre wieści płyną także z Poznania – tam jurorzy po przesłuchaniu ponad 50 produkcji wyróżnili naszą radiową wersję „Stasia i Złej Nogi” doceniając  nowatorskie przedstawienie trudnego tematu adresowane do młodego słuchacza.

 


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.10.14

Teatr jako lekcja kreatywności?

Życzenia dla wszystkich edukatorów w dniu ich święta

WIĘCEJ

„Edukując dzieci, skupiamy się na ich głowach. Nie istnieje żaden system edukacji na świecie, gdzie np. taniec czy teatr jest przedmiotem nauczanym tak intensywnie jak matematyka. Ja uważam, że jest tak samo istotny” - powiedział geniusz edukacji, Ken Robinson w słynnym wystąpieniu TED.
Szczególnie dziś DZIĘKUJEMY wszystkim tym, którzy wykorzystują sztukę do edukowania, którzy przychodzą do teatru, by prowokować i młodych widzów i dorosłych do myślenia, dyskutowania. Dziękujemy nauczycielkom, nauczycielom, różnorodnym edukatorom za to, że dzięki m.in. teatrowi uczycie najważniejszej lekcji życia - KREATYWNOŚCI!
I życzymy wam przede wszystkim sukcesów zawodowych oraz niekończącej się pasji do dzielenia wiedzą i doświadczeniem!

MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2021.10.12

Zakończył się międzynarodowy festiwal Bez Granic w Cieszynie

Widownia wysoko oceniła naszą prezentację „Pokory”

WIĘCEJ

Spektakl „Runners” w wykonaniu praskiej sceny Cirk La Putyka zwyciężył podczas 30. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Bez Granic, który w niedzielę wieczorem zakończył się w Cieszynie i w Czeskim Cieszynie. Laur przyznali widzowie. Gratulujemy zwycięzcom i jednocześnie cieszymy się, że na 17 prezentowanych spektakli nasza „Pokora” zdobyła trzecie miejsce w rankingu publiczności.

Widzowie oceniali każdy z 17 prezentowanych na festiwalu spektakli. Przydzielali im oceny od 0 do 5. Zwycięskie przedstawienie uzyskało średnią ocen 4,81. Drugie miejsce przypadło spektaklowi „Opowieści małej Lupitiny Gonzalez” Loutky bez hranic z Pragi. Średnia oceń wyniosła 4,79. Publiczność doceniła również katowicki Teatr Śląski za „Pokorę”. Spektakl otrzymał ocenę 4,65” – poinformował  dyrektor festiwalu Janusz Legoń.


MNIEJ