Logo





BĄDŹ NA BIEŻĄCO



Czytaj co ważnego dzieje się w naszym teatrze.








Projekt


data publikacji: 2015.09.22

Teatr Śląski wskazany wśród najlepszych

20 kategorii i 16 recenzentów i recenzentek oceniających miniony sezon. Nasz teatr znalazł się w ankiecie miesięcznika „Teatr”.

WIĘCEJ

Realizacja „Morfiny” na naszej scenie została wskazana dwadzieścia razy w corocznej ankiecie miesięcznika „Teatr” w następujących kategoriach:

- Najlepsza Scenografia Katarzyny Borkowskiej (wskazanie Jolanty Kowalskiej oraz Kalina Zalewska)

-  Najlepsza Choreografia Dominiki Knapik (wskazanie Jacka Kopcińskiego, Witolda Mrozka, Jacka Wakara, Kaliny Zalewskiej oraz Jolanty Kowalskiej)

- Najlepsza Muzyka zespołu Chłopcy kontra Basia (wskazanie Anaty Kyzioł, Jacka Sieradzkiego, Jacka Wakara, Kaliny Zalewskiej, Łukasza Maciejewskiego, Wojciecha Majcherka, Michała Centkowskiego, Jacka Kopcińskiego)

- Najlepsza rola kobieca Katarzyny Błaszczyńskiej jako Salome (wskazanie Anety Kyzioł) dla wspólnej pracy Aleksandry Fielek, Katarzyny Błaszczyńskiej, Anny Kadulskiej, Natalii Jesionowskiej i Violetty Smolińskiej (wskazanie Witolda Mrozka)

- Najciekawszy debiut dla zespołu Chłopcy kontra Basia (wskazanie Jacka Kopcińskiego, Kaliny Zalewskiej i Jacka Wakara)


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2015.09.21

Pracujemy z mistrzami

Bernard Krawczyk i Ingmar Villqist wyróżnieni za perfekcyjną polszczyznę.

WIĘCEJ

21 września w Chorzowskim Centrum Kultury odbyła się piętnasta Gala Finałowa Programu Mistrz Mowy Polskiej. Wśród nominowanej do tytułu dziesiątki znalazły się dwie osoby, z którymi nasz teatr ma przyjemność współpracować. Pierwsza z nich to aktor teatralny i filmowy Bernard Krawczyk, którego obecnie można oglądać w spektaklach „Piąta strona świata”, „Czarny ogród” i „Śmieszny staruszek”. Drugi to dramatopisarz i reżyser Ingmar Villqist – w tym sezonie na deskach Teatru Śląskiego zobaczyć można jego spektakl „Chłopiec z łabędziem”.

Już od piętnastu lat w ramach programu wybierane są osoby, które posługują się najczystszą, perfekcyjną polszczyzną, a przez to najbardziej zasługują na tytuł Mistrza Mowy Polskiej. Wyboru dokonuje grono ekspertów złożone z językoznawców, literaturoznawców i socjologów języka. Laureatami tegorocznej edycji zostali Janusz Kukuła, Grzegorz Miecugow i Magdalena Zawadzka.


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2015.09.20

Zastępstwo w obsadzie „Morfiny”

Dwie nowe aktorki w spektaklu w reżyserii Eweliny Marciniak: Natalia Kalita oraz Agata Woźnicka.

WIĘCEJ

Szanowni Widzowie, miło nam poinformować, że dwie nasze aktorki spodziewają się potomstwa. W związku z tym w obsadzie „Morfiny” od 24 września 2015 r. pojawią się w zastępstwie nowe aktorki. Rolę Salome za Katarzynę Błaszczyńską zagra Agata Woźnicka, zaś Aleksandrę Fielek w roli Dzidzi zastąpi Natalia Kalita.

Natalia Kalita – aktorka związana z warszawskim Teatrem Dramatycznym. Absolwentka Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST. Debiutowała w warszawskim Teatrze Rozmaitości rolą Karli w spektaklu „Beztelnowce” w reż. Ingmara Villqista. Wystąpiła w spektaklach Krystiana Lupy – warsztat dyplomowy „Marat/Sade” (2008), w spektaklu dyplomowym „Zatopiona katedra” w reż. Anny Augustynowicz (za rolę w tym przedstawieniu otrzymała nagrodę aktorską Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi), w spektaklu „Versus. W gęstwinie miast” w reż. Radosława Rychcika (wyróżnienie na Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie).
Najważniejsze spektakle: „Starosta Kaniowski” w reż. Marii Spiss (2009), „Madame Bovary” w reż. Radosława Rychcika (2010), „Kupieckie kontrakty” w reż. Pawła Miśkiewicza (2011), „Kto zabił Alonę Iwanowną?” w reż. Michała Kmiecika (2012), „Powstanie” w reż. Radosława Rychcika (2012).

Agata Woźnicka – łodzianka, absolwentka krakowskiej PWST. Jej spektaklem dyplomowym był „Samobójca” N. Erdmana pod opieką Jerzego Treli. Zadebiutowała w 2014 r. na deskach Teatru Dramatycznego rolą Rachel w spektaklu „Noc żywych Żydów” w reż. Aleksandry Popławskiej i Marka Kality. W tym samym roku związała się z Teatrem Stu w Krakowie, gdzie gra w kilku spektaklach, m.in. w „Wariacie i Zakonnicy” (reż. Krzysztof Jasiński). Jej ostatnia realizacja (kwiecień 2015) to autorski spektakl/performance „Dali”, prezentowany w Teatrze Barakah w Krakowie


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2015.09.19

Premiera „Śmiesznego staruszka"

Monodram Bernarda Krawczyka do tekstu Różewicza już w repertuarze

WIĘCEJ

Bernard Krawczyk, nestor naszego teatru pokazał się w roli Staruszka w monodramie Tadeusza Różewicza. Spektakl reżyserowała Ewe Wyskoczyl - przedstawienie jest koprodukcją z wrocławską sceną i powstało jako wybrane w drodze konkursu do realizacji. Katowicki „Śmieszny staruszek" to druga - po tarnowskim spektaklu „Kajzar. Odyseja 1982" w reżyserii Macieja Podstawnego - z koprodukcji realizowanych w polskich teatrach we współpracy z Wrocławskim Teatrem Współczesnym w ramach projektu wtw://strefy_kontaktu 2016, który jest częścią działań programu Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu.

 

W przygotowaniu są jeszcze kolejne premiery:

- w Teatrze Ludowym w Krakowie „Kartoteka / Kartoteka rozrzucona" wg Tadeusza Różewicza (adaptacja i reżyseria: Marcin Kalisz, premiera: 30 października 2015);

- w Polskim Teatrze Tańca - Balet Poznański „Matka odchodzi" Tadeusza Różewicza (reżyseria i choreografia: Ewa Wycichowska, premiera 28-29 listopada 2015);

- na Polskiej Scenie Teatru Cieszyńskiego / Teśinske divadlo Ćesky Teśin „Obora" Helmuta Kajzara (reżyseria: Janusz Klimsza, premiera 23 stycznia 2016).

 
 
 
 
 
fot. K. Lisiak

MNIEJ