Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Trwa międzynarodowy festiwal OPEN THE DOOR w Teatrze Śląskim, podczas którego zaplanowano 14 wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.
Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl. Międzynarodowy Festiwal potrwa do niedzieli 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Sponsorem festiwalu jest firma Gaz-System.(www.gaz-system.pl)otwiera się w nowej oknie
CO DZISIAJ? zaloguj się na openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie
26 czerwca (sobota) 3 nowe propozycje w programie:
KOOPERATYWA: FUNDACJA „KUCHNIA KONFLIKTU”, RESTAURACJA „AMFORA”, TEATR ŚLĄSKI (CZECZENIA, POLSKA) KUCHNIA KONFLIKTU Khedi Alieva, Katarzyna Rogowska Restauracja & Coctail Bar Amfora, Katowice, ul. Francuska 1a kultura kulinarna Czeczenii | 14.00–20.00
Po raz pierwszy na festiwalu zapraszamy na kulinarną kooperatywę i projekt odnoszący się z jednej strony wprost do problemu kryzysu migracyjnego w Europie, z drugiej promujący dziedzictwo kultury niematerialnej – kultury kulinarnej Czeczenii. Warszawska Kuchnia Konfliktu to znane zaangażowane społecznie bistro-sklep oraz przestrzeń do dialogu współtworzona przez uchodźców i uchodźczynie. To miejsce dające kluczowe wsparcie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa oraz szansę podzielenia się znakomitą wegetariańską kuchnią. To tu pracę znajdują uchodźcy i uchodźczynie, którzy uciekli do Polski przed wojną i konfliktami. Do Katowic przyjedzie związana z Kuchnią Konfliktu Khedi Alieva, która wraz z Katarzyną Rogowską będzie przygotowywała dania kuchni czeczeńskiej. Goście restauracji będą mogli spróbować m.in. placka hingalsz z farszem z batatami oraz kuli czeczeńskich z mąki kukurydzianej ze szczypiorkiem.
Khedi Alieva to członkini Rady Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku, pochodzi z Czeczenii, z wykształcenia pedagożka. Uczestniczyła w tworzeniu i wdrażaniu Modelu Integracji Imigrantów w Gdańsku. Absolwentka Szkoły Mentorów Międzykulturowych Fundacji Ocalenie, Szkoły Liderów Fundacji RCI, Programu „Draw the line” Fundacji Feminoteka oraz kursów rozwoju kompetencji międzykulturowych. Współautorka i realizatorka programów edukacyjnych dla szkół, badań i artykułów naukowych na temat integracji imigrantów i uchodźców. Prezeska zarządu Fundacji Kobiety Wędrowne. We wspólnym gotowaniu będzie towarzyszyła jej Katarzyna Rogowska, szefowa kuchni, która swoje doświadczenie i inspiracje czerpie z licznych miejsc pracy i podróży po Europie i Kaukazie. Z wykształcenia artystka, od 2015 r. z powodzeniem prowadzi autorską kuchnię w Katowicach, dla której zdobyła m.in. dwie czapki Gault&Milleau, odebrała też nagrodę dla najlepszej kobiety szef południa oraz najlepszej kobiety szef w Polsce.
TEATR 21 (POLSKA) CIAŁO W CIAŁO Z MARILYN dostępne od 17.00 26 czerwca do 17.00 28 czerwca link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania performansu: 1 h dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)
W wideoperformansie „Ciało w ciało z Marilyn” aktorki Teatru 21 Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek wcielają się w postać Marilyn Monroe. Gest sięgnięcia przez aktorki Teatru 21 po figurę słynnej amerykańskiej aktorki jest grą z wyobrażeniami i oczekiwaniami widzów związanymi z postrzeganiem kobiecości, aktorstwa i seksualności osób z niepełnosprawnościami. Lektura dzienników Monroe odkrywa obraz artystki bardzo świadomej, zgłębiającej techniki aktorskie, poetki i intelektualistki, co pozornie nie mieści się w wizerunku seksbomby. A czy w wizerunku tym jest miejsce na chorobę lub niepełnosprawność? Artystki Teatru 21 wchodzą w grę z postacią Monroe i badają, w jaki sposób postrzegane jest ciało niepełnosprawne w społeczeństwie. Jakie są granice między normą i nienormatywnością, ludzkim i nie-ludzkim, męskością i kobiecością?
Teatr 21, tegoroczny laureat Paszportu „POLITYKI”, brawurowo przełamał stereotypy dotyczące pracy teatralnej z osobami niepełnosprawnymi. W zespole aktorami są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i spektrum autyzmu, które stały się pełnoprawnymi uczestnikami scenicznego życia. Performans „Ciało w ciało z Marilyn” został zamówiony przez Sašę Asentića w ramach projektu „DIS- is not included”. Wydarzenie ufundowano ze środków Departamentu Kultury i Europy Senatu Miasta Berlina. Miało ono swoją premierę w lutym 2021 r. w Sophiensæle w Berlinie.
PAŃSTWOWY AKADEMICKI TEATR DRAMATYCZNY „CZERWONA POCHODNIA” (ROSJA) ONIEGIN dostępne od 19.00 26 czerwca do 19.00 28 czerwca link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania spektaklu: 2 h 45’ spektakl grany w języku rosyjskim z polskimi napisami dostępność: język migowy (PJM)
Głośny „Oniegin”, nagrodzony aż w dwóch kategoriach najbardziej prestiżową rosyjską nagrodą teatralną, Złotą Maską, zachwyca nawet najwierniejszych miłośników znanego na całym świecie poematu Puszkina. Inscenizacja Kuliabina zanurzona jest w wewnętrznych myślach bohaterów, w ich nadziejach, rozpaczach, namiętnościach i rozczarowaniach. Jego adaptacja koncentruje się na przeżyciach czwórki głównych postaci: Oniegina, Tatiany, Olgi i Leńskiego. Nie oglądamy wielkich balów, tłumów i wszystkiego, co składa się na puszkinowski obraz rosyjskiego życia. Zostajemy natomiast z intymną historią miłosną, która doskonale pokazuje, że „Eugeniusz Oniegin” to wciąż arcydzieło, które może idealnie rezonować z naszą współczesną rzeczywistością XXI wieku.
Pozostałe dostępne tytuły:
ROSYJSKI PAŃSTWOWY TEATR „SATYRYKON” im. ARKADIUSZA RAJKINA (ROSJA) MEWA dostęp do 27 czerwca do godz. 18.00 link do spektaklu openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania spektaklu: 3 h 45’ spektakl grany po rosyjsku z napisami w języku polskim dostępność: język migowy (PJM)
Moskiewski „Times” po premierze „Mewy” opublikował recenzję określającą spektakl jako niezwykły. Brytyjscy recenzenci chwalili, że tylko Rosjanie mają odwagę zagrać intymną, pełną ciszy sztukę Czechowa z takim teatralnym rozmachem. Bo teatr, artyści i sztuka są głównym motywem w spektaklu Teatru „Satyrykon”. Reżyser przed premierą podkreślał, że jego bohaterowie żyją w fikcyjnym świecie, który determinuje sztuka i teatralność. Teatr jest dla nich ważniejszy niż życie czy miłość, jest substytutem wszystkiego. Przynosi im jednak ból i czechowowską samotność. Szalony spektakl Butusova obfituje w niesamowite zwroty akcji i sceniczne obrazy prezentujące wir twórczości artystycznej i udrękę artysty, który usiłuje znaleźć własny artystyczny język. W obsadzie gwiazdy rosyjskiej sceny: Timofiej Tribuncew czy Agrippina Stieklowa.
DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA) ENTER ACHILLES dostępne do 26 czerwca godz. 19.00 openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania filmu: 48' | rekomendowany wiek widzów 16+ film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja
Tuż po wyprzedanej trasie po Europie spektakl „Enter Achilles” (1995) został także zrealizowany w formie filmowej (1996). Lloyd Newson we współpracy z wykonawcami podjął temat stereotypów związanych z męskością. Opierając się na obserwacjach i doświadczeniach, stworzył choreografię, w której klasyczna męska mowa ciała, zachowania i gesty przeradzają się w niemal hipnotyczny taniec. Obserwujemy „zwyczajną sytuację”: kilku mężczyzn w pubie, słuchają hitów z szafy grającej, oglądają mecz, żartują z kuflami w rękach. Ich głupie zabawy podszyte są jednak sporą dawką brutalności oraz przemocy i z każdą minutą bohaterowie ujawniają coraz bardziej mroczne strony męskiej psychiki. DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA) DEAD DREAMS OF MONOCHROME dostępne do 26 czerwca godz. 20.00 openthedoor.teatrslaski.art.plotwiera się w nowej oknie czas trwania filmu: 50' | rekomendowany wiek widzów 16+ film bez słów dostępność: audiodeskrypcja
„Dead Dreams of Monochrome Men” to pierwsze tak obsypane nagrodami przedstawienie budzącej kontrowersje w świecie teatru tańca formacji DV8 Physical Theatre. Punktem wyjścia dla twórców stała się historia Dennisa Nilsena, seryjnego mordercy młodych mężczyzn. U podstaw pracy nad spektaklem leżało również przekonanie, że społeczna homofobia musi pociągać za sobą tragiczne konsekwencje. DV8 wiele swoich spektakli przygotowuje zarówno w wersji scenicznej, jak i filmowej, dlatego też podczas tegorocznej edycji festiwalu zobaczymy dwie spośród ich produkcji przeniesionych na ekran.
TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA) ALICJA 0700 21–27 czerwca | dostęp do interaktywnego słuchowiska online: www.alicja.sos.plotwiera się w nowej oknie
Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.
Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.