Logo




I. ILF, J. PIETROW
Dwanaście krzeseł


Premiera
31.12.2017

Duża Scena
3 h 15 min.

Bilety normalne:
25–60 zł

Bilety ulgowe:
20–45 zł







REALIZATORZY

Nikołaj Kolada adaptacja, reżyseria, opracowanie muzyczne
Agnieszka Lubomira Piotrowska przekład
Anna Tomczyńska, Nikołaj Kolada scenografia i kostiumy
Jakub Lewandowski choreografia
Kamil Małecki, Mateusz Znaniecki video
Maria Machowska światło
Zbigniew Wróbel asystent reżysera
Klara Filipowicz asystentka scenografki
Kaśka Dudek asystentka choreografa
Ewa Zug przygotowanie wokalne
Kamil Sobczyk, Bartosz Równicki współpraca kostiumograficzna
Maria Machowska / Piotr Roszczenko realizacja światła
Marcin Łyczkowski, Mirosław Witek realizacja dźwięku
Marcin Müller realizacja projekcji
Dagmara Habryka-Białas inspicjent
Anna Wesołowska sufler
Lidia Mięsowska tłumaczenie podczas prób
Małgorzata Długowska-Błach producent wykonawczy
Maciej Rokita kierownik techniczny
Jadwiga Lemańska projekt plakatu



OBSADA

Bartłomiej Błaszczyński Ostap Bender
Mateusz Znaniecki Hipolit Worobjaninow
Ewa Leśniak Madame Pietuchowa / Starucha
Marek Rachoń Ojciec Fiodor
Alina Chechelska Jekaterina (żona Fiodora)
Jerzy Kuczera Tichon (stróż)
Marcin Szaforz Alchien (kierownik domu opieki społecznej) / Licytator
Grażyna Bułka Madame Gracacujewa
Krystyna Wiśniewska Jelena Stanisławowna
Michał Piotrowski Polesow (mechanik)
Wiesław Sławik Czarusznikow / Lapis-Trubeckoj
Natalia Jesionowska Liza
Arkadiusz Machel Kislarski / Kola (mąż Lizy) / Kierownik administracyjny
Anna Wesołowska Kelnerka
Agnieszka Radzikowska Elka Ludożerka
Dorota Chaniecka Fima Sobak
Wiesław Kupczak Iznurionkow
Antoni Gryzik Persicki
Zbigniew Wróbel Gawrilin / Miecznikow / Konferansjer
Violetta Smolińska Warwara Iwanowna Godlewska (śpiewaczka)

oraz studenci i absolwenci Szkoły Aktorskiej
Krzysztof Ciemierz
Kaśka Dudek
Agnieszka Gorzkiewicz
Mikołaj Hajduk
Wiktoria Łuczak
Oliwia Spisak
Cecylia Wadas
Joachim Węgrzynek
Wojciech Wójcik

oraz statyści z zespołu technicznego
Sebastian Krysiak
Wojciech Smolarczyk
Piotr Sobota
Jerzy Śpiewakowski
Robert Witkowski
Sebastian Zastróżny




PLAKAT / PROGRAM

DWANAŚCIE KRZESEŁ

Nikołaj Kolada powraca do Teatru Śląskiego z rosyjską klasyką. „Dwanaście krzeseł” to kultowa powieść satyryczna z okresu międzywojennego, napisana przez Ilję Ilfa i Jewgienija Pietrowa. Hipolit Worobjaninow poszukuje diamentowego skarbu swojej ciotki, ukrytego w jednym z dwunastu zabytkowych krzeseł. W poszukiwaniach towarzyszy mu Ostap Bender, kanciarz i oszust, a może raczej – jak sam siebie określa – „wielki kombinator”, który dostrzega w tej okazji świetny interes...

Publiczność może kojarzyć „Dwanaście krzeseł” z popularnego radzieckiego serialu bądź filmowej ekranizacji w reżyserii Mela Brooksa. Spektakl w naszym Teatrze będzie oparty na nowym, uwspółcześnionym tłumaczeniu tekstu, autorstwa Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej.


Partnerem premiery jest Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek



Komediowe Klasyka



MEDIA O SPEKTAKLU

Reżyser Nikołaj Kolada, wspierany przez Annę Tomczyńską, współautorkę kapitalnie mobilnej scenografii, buduje inscenizację jak kalejdoskop. Pulsują obrazy, motywy muzyczne, sytuacyjne flesze, światła i nieustający ruch, a wszystko składa się na wrzący kocioł ludzkich emocji. (…) Ciężar spektaklu spoczywa na barkach Bartłomieja Błaszczyńskiego w roli brawurowego Ostapa oraz Mateusza Znanieckiego, który w cichej postaci swojego Hipolita zawarł całą wściekłość odchodzącej klasy społecznej. Dobre role.
„Dziennik Zachodni”

Na scenie znajdziesz, drogi widzu, i toczącą się złowieszczo olbrzymią głowę właśnie ściętego cara, kadry ze słynnych filmów autorstwa Rosjan, wizerunki świętych czy sowieckie hasła propagandowe. Rekwizyty, elementy scenografii, kostiumy czy pomysłowe projekcje wideo nadają całej scenie niebywałą głębię, rzadko spotykaną monumentalność, wyjątkową widowiskowość.
„Gazeta Wyborcza”

Jak się to ogląda na scenie w wersji Nikołaja Kolady? Znakomicie. Fantastyczne są sceny zbiorowe: tańców, śpiewów, występów kawiarnianych, wieców czy podróży, w których bierze udział jednocześnie nawet 30 aktorów. Kolada znany jest u nas przede wszystkim ze swoich sztuk z "Merlin Mongoł" na czele, ale to również świetny inscenizator. Również zespół Teatru Śląskiego pokazuje w tym przedstawieniu, że (...) wszyscy trzymają wysoki poziom. Dobry jest zarówno pierwszy plan - zaczepny Bartłomiej Błaszczyński (Bender) w fioletowym garniturze; nieustannie udręczony Mateusz Znaniecki (Worobjaninow), jak i drugi, gdzie wyróżniają się zwłaszcza kobiety Alina Chechelska (żona popa), Grażyna Bułka (Gracacujewa) czy Violetta Smolińska (śpiewaczka).
„Rzeczpospolita”