Logo




ANGERMAN, KIDAWA-BŁOŃSKI
Skazany na bluesa


Premiera
07.03.2014

Duża Scena
2 h 25 min.

Bilety normalne:
60 – 95 zł

Bilety ulgowe:
50 – 85 zł







REALIZATORZY

Arkadiusz Jakubik adaptacja i reżyseria 
Jarosław Staniek ruch sceniczny 
Joanna Macha scenografia
Agnieszka Werner kostiumy
Olaf Deriglasoff kierownictwo muzyczne 
Adam Snopek przygotowanie wokalne i muzyczne 
Maria Machowska kompozycja i realizacja światła
Mirosław Witek realizacja dźwięku 
Zbigniew Wróbel asystent reżysera
Radek Zielonka asystent scenografki 
Małgorzata Orzechowska autorka plakatu 
Dagmara Habryka / Marcin Całka inspicjent 
Maria Krupa / Anna Wesołowska / Katarzyna Dudek sufler
Krzysztof Lisiak dokumentacja fotograficzna



OBSADA

Maciej Lipina (od września 2014) / Tomasz Kowalski (do czerwca 2014) /  Rysiek
Ewa Kutynia Dziewczyna Przeźroczysta (Gola)
Dariusz Chojnacki / Marcin Szaforz Indianer 
Adam Baumann / Wiesław Sławik Mundurowy (Ojciec)
Karol Huget / Tymoteusz Huget / Franciszek Borgiel (gościnnie) Chłopiec (Bastek)
Alina Chechelska Kobieta z Cepelii (Matka, Reżyserka)
Ewa Leśniak Kobieta z Siatkami (Matka Goli)
Andrzej Warcaba Kloszard (Menago)
Grzegorz Przybył Mistrz (Kapral, Radiowiec, Lekarz)
Zbigniew Wróbel Urzędnik (Gruber, Dozorca, Żołnierz)
Adam Snopek Berger 
Maciej Lipina / Paweł Ambroziak Adam
Grzegorz Lamik Pan Młody (Andrzej, Handlarz)
Katarzyna Błaszczyńska / Dorota Chaniecka Panna Młoda (Baśka)
Karina Grabowska / Dorota Chaniecka Plastikowa Barbara (Blondi, Ćpunka, Pielęgniarka)
Antoni Gryzik / Ryszard Zaorski Generał (Sąsiad, Powstaniec II)
Maria Stokowska / Anna Wesołowska / Teresa Kałuda   Stara Święta z Wózkiem (Dyrektorka)

oraz
Marek Orłowski Niebieski Budda (Powstaniec I)
Maria Baładżanow Goła Baba (Bufetowa)
Jan Bulla Człowiek Reklamówka
Oskar Mafa / Arkadiusz Machel Czarny Górnik
Piotr Nowak Mały Wasyl
Wojciech Żak Anioł z Tektury
Sebastian Krysiak Szary 
Sebastian Zastróżny Ciemnoszary

Zespół muzyczny:
Adam Snopek instrumenty klawiszowe
Paweł Ambroziak / Maciej Lipina gitara 
Sebastian Kret gitara
Ronald Tuczykont gitara basowa
Przemysław Smaczny perkusja




PLAKAT / PROGRAM



ŚCIEŻKA SZTUKI

SKAZANY NA BLUESA

Prawie 4000 sprzedanych biletów w niecały miesiąc od premiery! W Teatrze Śląskim przygotowano pierwsze w Polsce przeniesienie filmowej historii Przemysława Angermana i Jana Kidawy-Błońskiego na teatralne deski. Adaptacji i reżyserii historii o Ryśku Riedlu podjął się Arkadiusz Jakubik. Reżyser główną rolę powierzył na początku wyłonionemu w castingu Tomaszowi Kowalskiemu, zwycięzcy IV edycji programu „Must Be The Music”. Od września 2014 r. główną rolę gra Maciej Lipina, lider zespołu Ścigani.

Kilkunastu aktorów Teatru Śląskiego, grająca na żywo kapela, klimat śląskich malarzy naiwnych i nieśmiertelne piosenki Dżemu układają się w poruszającą historię o przyjaźni, wolności i miłości, lecz przede wszystkim o nie zawsze wygranej walce z samym sobą.

Maciej Lipina (od 2014 r. odtwórca roli Ryśka Riedla w spektaklu) – wokalista, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów i pedagog muzyczny. Założyciel i lider grupy Ścigani. Główny głos na akustycznej płycie legendy polskiego rocka i metalu – KAT „Acoustic 8 filmów”. Jeden z szóstki solistów (Hanna Banaszak, Beata Rybotycka, Elżbieta Towarnicka, Zbigniew Wodecki i Jacek Wójcicki) w oratorium Jana Kantego-Pawluśkiewicza i Leszka Aleksandra Moczulskiego – „Nieszpory Ludźmierskie”. 

 



Tematyka Śląska Spektakl Muzyczny Bestseller Prapremiera



MEDIA O SPEKTAKLU

Wszelkie wątpliwości, które mogły narodzić się podczas oglądania pierwszego aktu, a chwilami również drugiego, na dobre rozwiewa finał, w którym M. Lipinie udaje się nawiązać fantastyczny kontakt z publicznością i nadludzką mocą zamienić scenę Teatru Śląskiego na tę z Jarocina czy z festiwalu Rawa Blues. Rola Lipiny, który nie stara się w śpiewie za wszelką naśladować Riedla, a jednocześnie wiernie i z namaszczeniem odtwarza ponadczasowe przeboje jest tu oczywiście wiodąca – to w końcu jego charyzma, a nie tylko pamięć o Ryśku podrywa ludzi z foteli.

miesięcznik "Pismo ludzi przełomowych"

Teatralna adaptacja jest brawurowa. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Dzięki oryginalnemu wykorzystaniu tych [śląskich] symboli powstał magiczny sen o Ryśku. Tak, dziś w teatrze przyśnił mi się Rysiek…

Beno Otręba, basista Dżemu, w komentarzu dla „Gazety Wyborczej” Katowice

Najtrudniejsze zadanie czekało jednak Macieja Lipinę, który co prawda nie jest zawodowym aktorem, ale charyzmatycznym liderem wielokrotnie nagradzanej grupy bluesowej Ścigani, wokalistą, gitarzystą, autorem piosenek i pedagogiem muzycznym. Ryśka Riedla raczej każdy kinoman utożsamia z ekranową kreacją Tomasza Kota. Tymczasem Maciej Lipina starał się interpretować tę postać nieco inaczej. I to właśnie on jako odtwórca głównej roli stał się bez wątpienia najmocniejszą stroną spektaklu.

portal „Dziennik Teatralny"

Arkadiusz Jakubik wykreował śląsko-hipisowską formę spektaklu, inspirując się obrazami prymitywistów z Szopienic. Dał zespołowi swobodę, której celem nie jest perfekcja detali, tylko siła emocji i zbiorowej kreacji. Odnajdują się w niej naturszczycy, w tym karzeł w kostiumie cyrkowca, nieme postaci powstańców śląskich, ormowca, bab i świętych, a także niebieskiego Buddy.

„Rzeczpospolita”

Wrażenie jest niesamowite. Śląsk mo bluesa we krwi. Wszyscy Ślązacy czują bluesa. Ta muzyka jest nieprzemijająca, trafia do serca każdego, kto jej słucha.

Erwin Sówka, malarz z Nikiszowca w komentarzu dla „Gazety Wyborczej” Katowice

„Skazany na bluesa” w Teatrze Śląskim w Katowicach jest jak narkotyk. Uzależnia i wciąga z każdą kolejną minutą (…). Premierowy wieczór zakończył się kilkunastominutową owacją na stojąco, podwójnym bisowaniem i głośnym skandowaniem imienia Riedla.

„Gazeta Wyborcza” Katowice 

Mamy Przystanek Woodstock w skali mikro połączony ze stadionową (tudzież ostatnio koncertową) oprawą na miarę przestrzeni teatru. I to zdecydowanie jeden z najbardziej intrygujących, bo nieprzewidywalnych momentów spektaklu, w dużej mierze kreowany z emocji, jakie wytwarzają się na linii aktorzy-publiczność.

„Dziennik Zachodni” 

Wyreżyserowany przez Arkadiusza Jakubika, twórcy wybitnych kreacji aktorskich w filmach Wojtka Smarzowskiego spektakl ma jeden wielki atut: Tomasza Kowalskiego w głównej roli, z fenomenalnym głosem i genialnym wyczuciem bluesa.

„Polityka”

Zespół towarzyszący Kowalskiemu na scenie (m.in. z Maćkiem Lipiną w miejscu Jurka Styczyńskiego) grał głośno, na żywo i perfekcyjnie, każdą kolejną piosenką przypominając, jak fantastycznej klasy utwory wprowadził do historii polskiej muzyki rozrywkowej Dżem.

„Twój Blues”

Najmocniejszą sceną przedstawienia jest wykonanie „Listu do M.” przez Riedla - Kowalskiego, który w stanie wycieńczenia narkotykowego staje ostatkami sił przed mikrofonem, by zawalczyć o kolejny kontrakt z wytwórnią płyt (…). Artystom udało się rozgrzać widownię do czerwoności, więc już teraz można postawić tezę, że w regionie powstał kolejny muzyczno-teatralny hit obok „Jesus Christ Superstar” z Teatru Rozrywki w Chorzowie.

BLOG: Miernik Teatru

Castingowym strzałem w dziesiątkę jest główna rola. Tomasz „Kowal” Kowalski nie jest aktorem, ze swoim zespołem FBB gra na co dzień w Trzebnicy. Był też laureatem „Must Be The Music” - polsatowskiego talent show. „Kowal” ma na scenie bezpretensjonalny wdzięk naturszczyka, a do tego piekielnie dobrze śpiewa.

„Gazeta Wyborcza” Warszawa

[Tomasz Kowalski] niecnie kradnie pozostałym aktorom zasłużone wyrazy uznania ze strony krytyków i to on (…) dał Riedlowi nowe życie.

portal teatrakcje.pl

Świetnie zaprogramowany i brawurowo przeprowadzony finał muzyczny z bisami Kowalskiego, który wprawił w koncertowy nastrój nawet tę najchłodniejszą część publiczności, usunął w cień wszystkie moje osobiste znaki zapytania i postawił wielki pytajnik nad sensem zastanawiania się o czym była cała wcześniejsza opowieść: ile w niej prawdy biograficznej, zmyślenia, wmówienia, literacko-filmowych cytatów i parafraz, reżyserskiego hołdu dla idola czy świętej i przeklętej śląskości.

blog Szmaragdowy Śląsk

To spektakl o wielkiej samotności, na którą skazany jest każdy inny, wystający poza myślenie własnego klanu.

Blog Marty Fox

„Skazany na bluesa" zachwyca od strony fabularnej i wizualnej. Dominuje tu oniryczny klimat śląskich malarzy naiwnych, przepełniony magią, splendorem i znanymi przebojami Dżemu, na których wyrosły już co najmniej dwa pokolenia młodych Polaków.

Dziennik Teatralny, opinia po pokazie na 46. Jeleniogórskich Spotkaniach Teatralnych




NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

> Trzy wskazania w ankiecie miesięcznika „Teatr” Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014: Aneta Kyzioł z „Polityki" w kategorii muzyka uzasadnia, że najlepsze okazały się: głos i charyzma Tomasza Kowalskiego w hitach Dżemu, scenicznego Riedla docenia też Jacek Sieradzki z „Dialogu”. Jest też wskazanie dla Tomasza Kowalskiego za najciekawszy debiut ze strony serwisu teatralny.pl 

> Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego dla młodych twórców dla Tomasza Kowalskiego w dziedzinie teatru i muzyki

> Nominacja do Złotej Maski w kategorii „Męska rola wokalno-aktorska” dla Tomasza Kowalskiego za rolę Ryśka w spektaklu „Skazany na bluesa”



POKAZY

> 11. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych „R@Port” w Gdyni
> 46. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne
> Prezentacja spektaklu na scenie Teatru im. Słowackiego w Krakowie
Prezentacja spektaklu na scenie Teatru Polskiego w Bielsku-Białej
> Prezentacja spektaklu na scenie Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie
> Prezentacja spektaklu na scenie Chorzowskiego Centrum Kultury
> Prezentacja spektaklu na scenie Centrum Kultury Muza w Lubinie
> Plenerowy pokaz spektaklu w Rudzie Śląskiej
Prezentacja spektaklu w Hali Arena w Gdyni
Prezentacja spektaklu w Hali Arena w Poznaniu
> Prezentacja spektaklu w Hali Orbita we Wrocławiu
> Prezentacja spektaklu w hali Azoty Arena w Szczecinie



PATRONI I MECENASI PREMIERY


Patronat medialny: