Logo




I. GAŃCZARCZYK, Ł. WOJTYSKO
Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci


Premiera
05.11.2016

Poza siedzibą
1 h 45 min.

Bilety normalne:
80 zł

Bilety ulgowe:
50 zł


SPEKTAKL

ZZA KULIS

WIDEO






REALIZATORZY

Ewelina Marciniak reżyseria
Iga Gańczarczyk, Łukasz Wojtysko tekst
Katarzyna Borkowska scenografia, kostiumy i reżyseria światła
Dominika Knapik choreografia
Piotr Kubiak, Daniel Szwed muzyka
Krzysztof Woźniak / Piotr Roszczenko / Maria Machowska światło
Grzegorz Grocholski, Marek Skutnik, Paweł Szymkowiak dźwięk
Karzysztof Woźniak / Marcin Müller  projekcie video
Karolina Szczypek asystentka reżyserki
Paula Grocholska asystentka scenografki
Marcin Całka inspicjent
Katarzyna Dudek suflerka
Małgorzata Długowska-Błach producent wykonawczy
Katarzyna Borkowska projekt plakatu
Natalia Kabanow sesja zdjęciowa
Galeria Szyb Wilson partner premiery 



OBSADA

Natalia Dinges / Dominika Wiak Ewa Braun
Małgorzata Gorol Leni Riefenstahl
Natalia Jesionowska Sophie Scholl
Anna Kadulska Marlena Dietrich
Violetta Smolińska Magda Goebbels
Alona Szostak Elfriede Jelinek
Agata Woźnicka Kochanek (Horst) / Młoda Leni
Bartłomiej Cabaj Heinrich Hoffmann
Michał Piotrowski Hans Scholl
Mateusz Znaniecki Adolf Hitler
Ambroży Żychiewicz Joseph Goebbels
Natalia Dinges / Dominika Wiak, Paulina Jóźwicka,
Krystian Łysoń / Maciej Kosteczka, Oskar Malinowski,
Kamil Wawrzuta (Tancerze z zespołu Ruchomy Kolektyw) Kamerzyści, Asy Narciarstwa

 




PLAKAT / PROGRAM



ŚCIEŻKA SZTUKI

LENI RIEFENSTAHL. EPIZODY NIEPAMIĘCI

Człowiek Roku 1938 według tygodnika „Time”, Adolf Hitler. Nazista. Minister oświecenia i propagandy Goebbels z żoną. Naziści. Heinrich Hoffman, autor twarzy Hitlera. Też nazista. Brawa. Odwiedzają Leni Riefenstahl – autorkę słynnego „Triumfu woli”. Owacje na stojąco.

Czy Hitler zaproponuje jej zrobienie nowego filmu? Czy Leni ulegnie Führerowi? Czy nasi goście będą rozmawiać o polityce kulturalnej? Czy zamienią słówko na temat ostatecznego rozwiązania?

Na te pytania spróbują odpowiedzieć Sophie i Hans Scholl, członkowie antyhitlerowskiej organizacji Biała Róża. To oni przeprowadzą dochodzenie w sprawie amnezji Leni Riefenstahl. Kierować nimi będzie nie kto inny, jak Jelinek. Elfriede Jelinek. Agentka specjalna od wyparcia i analfabetyzmu.

- - -

Spektakl dla widzów pełnoletnich.

SPEKTAKL POZA SIEDZIBĄ TEATRU
GALERIA SZYB WILSON, Katowice, ul. Oswobodzenia 1

Bilety do nabycia w kasach teatru oraz na godzinę przed spektaklem w Szybie Wilson. Miejsca nienumerowane.
Premiera spektaklu odbywa się w obiekcie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

W spektaklu wykorzystano fragmenty następujących filmów:
- „Cudowne i straszne życie Leni Riefenstahl", reż. R. Müller (1993)
- „Dama z Szanghaju” reż. O. Welles (1947)

- „Gilda” reż. Ch. Vidor (1946)
- „Leni Riefenstahl. Ihr Traum von Afrika”, reż. R. Müller (2003)
- „Olimpiada”, reż. L. Riefenstahl (1938)
- „Tag der Freiheit - Unsere Wehrmacht”, reż. L. Riefenstahl (1935)
- Program „Kobiety Hitlera”, odc. „Leni Riefenstahl”,reż. S. Dehnhard, F. Dreykluf, (2010)


Spektakl bierze udział w 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.



Polecane Studentom Pokazywane Na Festiwalach Sztuka Współczesna Prapremiera



MEDIA O SPEKTAKLU

Spektakl Eweliny Marciniak to nie jest biografia, ale kunsztowna i olśniewająca wizualnie impresja na temat Leni Riefenstahl. Opatrzona zjadliwym komentarzem Elfriede Jelinek (Alona Szostak), specjalistki od przywracania tego, co wyparte.

„Newsweek”

Twórcom, pomysłodawcom i gospodarzom należą się gratulacje. Za ponowne odkrycie i świetne wykorzystanie przestrzeni Szybu Wilson. Za wysiłek związany ze zrealizowaniem tak kosztownej, pracochłonnej i wymagającej premiery. Za próbę zrealizowania w Katowicach głośnego przedsięwzięcia teatralnego, o którym z pewnością będą pisały nie tylko lokalne media.

„Gazeta Wyborcza” Katowice

Najlepiej wypada wątek niezwykłej witalności Leni i jej fascynacji ludzkim ciałem, w czym także zasługa tancerzy z zespołu Ruchomy Kolektyw i choreografki Dominiki Knapik.
 
„Dziennik Zachodni”.


Sztuka dotyka spraw ważnych w sposób uniwersalny i niebanalny. Nie męczy i nie przytłacza widza, ale daje mu odetchnąć i nawet uśmiechnąć się. Proszę bowiem wyobrazić sobie pijanego Hitlera wołającego do Marleny Dietrich, która właśnie usiłuje wyrazić swoją niechęć do Niemiec, „singen, singen, tanzen, tanzen” czy oburzającego się do Goebbelsa, że wygasły mu prawa autorskie do „Mein Kampf”. Przy tym wszystkim widz nie traci poczucia, że oto właśnie dotyka bardzo ważnej i bardzo aktualnej wady świata: tendencji do niepamięci.

Portal Historyczny histmag.org

To widowisko brzmiące aktualnie, dotykające ponadczasowego problemu. – Zastanawiałaś się, kto wchodzi do historii, gdy ty z niej wychodzisz? – pyta reżyserkę Hitlera Elfriede Jelinek. (…) Spektakl „Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci”, w reżyserii Eweliny Marciniak, zrealizowany został z takim rozmachem, z jakim jego bohaterka, reżyserka dokumentów „Triumf woli” i „Olimpiada”, propagujących nazistowską politykę Hitlera, realizowała swoje filmy, nowatorskie w pracy kamery i montażu.

Blog Marty Fox

Tym, co zajmuje reżyserkę najbardziej, jest problem stosunku artysty do władzy, nawet bardziej teraz niż kiedyś, gdy coraz silniej odzywają się tendencje nacjonalistyczne, a populistyczny, prawicowy rząd ogłasza nowe priorytety dla kultury. Trudno Marciniak imputować treści, których nie wyraża wprost. Nie można jednak zaprzeczyć, że Leni powtarzając, iż III Rzesza pozwoliła jej zostać reżyserką (z naciskiem na żeńską formę), myśli współczesnymi, feministycznymi kategoriami.

miesięcznik „Teatr"




NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

> Złota Maska dla Dominiki Knapik za choreografię do spektaklu „Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci” w reż. E. Marciniak

> nominacja do Złotej Maski w kategorii „Aktorstwo – rola kobieca” dla Anny Kadulskiej za rolę Marlene Dietrich w spektaklu „Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci” w reżyserii Eweliny Marciniak



PATRONI I MECENASI PREMIERY