Logo




M. HŁASKO
Piękni dwudziestoletni


Premiera
03.07.2015

Scena Kameralna
1 h 15 min.

Bilety normalne:
35 zł

Bilety ulgowe:
30 zł







REALIZATORZY

Piotr Ratajczak reżyseria i opracowanie muzyczne
Michał Pabian adaptacja i dramaturgia
Matylda Kotlińska scenografia i kostiumy
Adam Zapała wizualizacje
Arkadiusz Buszko ruch sceniczny
Maria Machowska koncepcja światła
Waldemar Janiszek realizacja światła
Marek Skutnik realizacja dźwięku
Marcin Müller realizacje projekcji 
Barbara Dudek inspicjent i sufler
Justyna Brząkalik projekt plakatu
Maciej Plewiński - fotografie Michała Rolnickiego (sesja promocyjna)
Krzysztof Lisiak dokumentacja fotograficzna



OBSADA

Michał Rolnicki H.
Natalia Jesionowska A / Chór Dobrej i Złej Pamięci
Marcin Szaforz C / Chór Dobrej i Złej Pamięci
Artur Święs B / Chór Dobrej i Złej Pamięci

Muzycy:

Arkadiusz Kaliński saksofon
Ronald Tuczykont kontrabas




PLAKAT / PROGRAM



ŚCIEŻKA SZTUKI

PIĘKNI DWUDZIESTOLETNI

Należy żyć jak się pisze czy pisać jak się żyje?

 

Jego literacki debiut był sensacją, krótkie życie pełne prowokacji, a śmierć zagadką. Piękny dwudziestoletni. Poczekalnia na lotnisku, granica, ziemia niczyja. Pośrodku niej tylko jeden człowiek: Marek Hłasko. Spektakl o ikonie polskiej literatury, buntowniku z wyboru, wiecznym emigrancie wyreżyserował Piotr Ratajczak, a adaptację kultowej powieści przygotował Michał Pabian. Główną rolę w spektaklu gra Michał Rolnicki, który prowadzi kameralną spowiedź ze swojego literackiego i towarzyskiego życia. Czwórce aktorów w przedstawieniu towarzyszą dodatkowo muzycy jazzowi improwizujący na żywo do dialogów.

 

„Piękni dwudziestoletni” na Scenie Kameralnej to nie tylko opowieść o autorze Marku Hłasce, ale i rodzaj przewodnika po czasach PRL-u, ówczesnych miejscach i wydarzeniach, które rozpalały wyobraźnię młodych artystów. Książka po raz pierwszy została wydana w Paryżu w 1966 roku, a w Polsce – z powodu ingerencji cenzury – ukazała się dopiero po ponad 20 latach. Autobiograficzna powieść Marka Hłaski to jedno z tych dzieł, o które do dziś spierają się nie tylko literaturoznawcy. Przyczyniła się do większości mitów i legend, które narosły wokół postaci autora.


Pomysł na realizację tego przedstawienia został wyróżniony w konkursie Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego „Klasyka żywa” – inscenizacja otrzymała dofinansowanie oraz zaproszenie do ogólnopolskiego konkursu. Planowanemu przedstawieniu towarzyszyć będą różnorodne działania edukacyjne, angażujące mieszkańców Katowic w odkrywanie śladów Marka Hłaski we współczesnej rzeczywistości.

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.

Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl oraz www.250teatr.pl

 

 

W przedstawieniu zostały wykorzystane fragmenty następujących filmów:

  • „Piękny dwudziestoletni”  reż. Andrzej Titkow, ze zbiorów Wytwórni Filmów Fabularnych i Dokumentalnych
  • „Z nimi jadłem, z nimi piłem, ich kochałem – Marek Hłasko” reż. Jan Sosiński, ze zbiorów Telewizji Polskiej
  • „Życie bujne i tragiczne” reż. Temida Stankiewiczówna, ze zbiorów Telewizji Polskiej
  • „Ludzie z pustego obszaru” reż. Kazimierz Karabasz i Władysław Ślesicki, ze zbiorów Wytwórni Filmów Dokumentalnych


Polecane Studentom Klasyka



MEDIA O SPEKTAKLU

Spektakl Piotra Ratajczaka jest przede wszystkim opowieścią o kilku ponurych, choć literacko na swój sposób inspirujących dekadach PRL. Twórcy spektaklu opowiadają pijacką odyseję pisarza świetną, graną na żywo muzyką oraz choreografią Arkadiusza Buszki. Szalone imprezy, jazzowe standardy, deliryczne objawienia mieszają się z toporną rzeczywistością realnego socjalizmu.
„Newsweek"


Autor adaptacji, dramaturg Michał Pabian wydobył z tekstu Hłaskę-włóczęgę po samym krańcu świata, amerykańskim nowhere, po peryferiach nizin społecznych, odludziach pełnych „podludzi" – pariasów spychanych na margines, poza ugłaskany pod włos, ładnie wyglądający świat amerykańskiego snu.

„Dziennik Teatralny"



POKAZY

> 41. Zamojskie Lato Teatralne


PATRONI I MECENASI PREMIERY