Logo





BĄDŹ NA BIEŻĄCO



Czytaj co ważnego dzieje się w naszym teatrze.








Projekt


data publikacji: 2017.04.04

Europa, muzułmanie i terror, czyli trzy prapremiery

Co czeka nas do końca sezonu?

WIĘCEJ

Wczoraj w naszym Teatrze odbyła się konferencja prasowa, na której dziennikarze mogli obejrzeć fragment próby do „Porwania Europy” J.M. Rymkiewicza, które na Dużej Scenie przygotowuje Piotr Cieplak. Prapremiera tego nigdy dotąd niewystawianego tekstu już w najbliższy piątek, 7 kwietnia. Reżyser opowiadał o swojej wizji Europy i o tym, dlaczego nie bał się konfrontacji z tekstem Rymkiewicza, a wręcz – dlaczego w tym spotkaniu jest coś seksownego.

Artur Pałyga opowiedział także o kolejnej nadchodzącej prapremierze. Jego tekst „Muzułmany”, inspirowany publikacjami Oriany Fallaci, wystawi na Scenie Kameralnej Piotr Ratajczak. To historia pracowników galerii handlowej, którzy próbują wykraść chwile wolności i porozmawiać podczas przerw na papierosa, które urządzają sobie podczas prób ewakuacyjnych budynku.

Ostatnią prapremierą w tym sezonie będzie głośny tekst Ferdinanda von Schiracha „Terror”. Opowieść o pilocie, który postanowił – wbrew rozkazom – zestrzelić samolot porwany przez terrorystów i o jego późniejszym procesie przygotuje Robert Talarczyk. Przeniesie ją jednak do nietypowej przestrzeni teatralnej, jaką jest Sala Sejmu Śląskiego. Tam, dzięki systemowi do głosowania, wyrok nad głównym bohaterem zostanie oddany w ręce widzów.

 

Relacje z wczorajszej konferencji:

> „Gazeta Wyborcza”

> SILESION

> e-teatr.pl



MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2017.04.04

„Porwanie Europy” – kto za tym stoi?

Już w piątek prapremiera na naszej Dużej Scenie. Co wiemy o kompozytorze muzyki do spektaklu – Mateuszu Dębskim?

WIĘCEJ

Kompozytor i pianista, wykładowca Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Studia kompozytorskie w klasie prof. M. Błażewicza na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie ukończył w 2011 r. Absolwent szkoły muzycznej I i II stopnia w klasie fortepianu i klarnetu. W 2014 r. podczas Festiwalu Transatlantyk zdobył główną nagrodę w międzynarodowym konkursie natychmiastowej kompozycji i improwizacji do filmu, otrzymując tytuł Transatlantyk Instant Composer 2014.

Pisze przede wszystkim muzykę teatralną, ale także utwory symfoniczne, kameralne, chóralne i piosenki. Jest laureatem nagród, m.in. za „Crux Fidelis” na chór mieszany a cappella otrzymał I nagrodę na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną w Bydgoszczy (2006), natomiast za pieśń do słów T. Różewicza „Jak dobrze” na baryton, altówkę i fortepian przyznano mu II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gliwicach (2006). Ostatnio otrzymał nagrodę na Festiwalu Teatrów Lalkowych w Opolu (2015) za muzykę do spektaklu „Gęś, śmierć i tulipan” oraz na Festiwalu Teatrów Lalkowych w Toruniu (2016), a także za muzykę do „Całego królestwa króla” na Festiwalu Korczaka (2015).

Jako kompozytor i pianista współpracuje z warszawskimi teatrami, m.in. z Ateneum, Polskim, Studio, Capitolem oraz z Teatrem Animacji w Poznaniu i Teatrem Polskiego Radia. Z grupą absolwentów warszawskiej AT współtworzy Kabaret Macież, z którym w 2009 r. zdobył Grand Prix na XXV Przeglądzie Kabaretów PAKA w Krakowie.


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2017.03.31

Teatr też dla rodziców

Jesteś rodzicem, nie masz z kim zostawić dziecka, a chcesz wybrać się na piątkowy spektakl?

WIĘCEJ

Już teraz, dzięki akcji „Rodzic i Gryfna Kultura”, w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego będziemy w stanie zaopiekować się dziećmi, podczas gdy ich rodzice oglądają nasz spektakl!

W jeden piątek każdego miesiąca Gryfne Granie zapewnia fachową opiekę wszystkim pociechom, których rodzice zasiądą na widowni, w godzinach od 18:00 do 21:30 Na dzieci będą czekać gry planszowe, kolorowanki i ciastolina.

Rozpoczynamy już dzisiaj, 31 marca. Rodziców zapraszamy na „Antygonę w Nowym Jorku” bądź „Małe zbrodnie małżeńskie”, a dzieci do zabawy!

 

Cena za opiekę nad dzieckiem przy zakupie biletu na spektakl wynosi 15 złotych. Rezerwacji miejsc można dokonać pod numerem 798807601 (ilość miejsc ograniczona). Opieka nad dzieckiem odbywa się w siedzibie Gryfne Granie, przy ul. Korfantego 8.


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2017.03.31

„Porwanie Europy” – kto za tym stoi?

Już za tydzień prapremiera na naszej Dużej Scenie. Co wiemy o scenografie spektaklu – Andrzeju Witkowskim?

WIĘCEJ

Scenograf. Absolwent historii sztuki UJ w Krakowie i scenografii na krakowskiej ASP. Jako dyplom zrealizował scenografię i kostiumy do „Eugeniusza Oniegina” w Teatrze Wielkim w Łodzi w reżyserii M. Prusa. Pracował w teatrach w całej Polsce, a także na Słowacji, w Słowenii, Japonii i we Włoszech. Przez kilka lat był związany także z naszym teatrem – jego scenografia wraca na nasze sceniczne deski po 15 latach! Realizował przedstawienia także w krakowskich teatrach im. J. Słowackiego i Starym, we wrocławskich Polskim i Współczesnym, w Warszawie w Powszechnym i Narodowym. Przy spektaklach tych współpracował między innymi z Jerzym Jarockim, Rudolfem Zioło i Janem Englertem. Od lat współpracuje także z Piotrem Cieplakiem, tworząc m.in. scenografie i kostiumy do jego spektakli na scenie Teatru Narodowego (m.in. „Suplement. Soplicowo – owocilpoS”, „Królowa śniegu”, „Milczenie o Hiobie”, „Opowiadania dla dzieci”). Łącznie z realizacjami do przedstawień telewizyjnych, jest autorem scenografii i kostiumów do ponad 160 przedstawień.

Jest trzykrotnym laureatem nagrody za scenografię na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska (1985, 1993, 2003), zdobywcą nagrody teatralnej wojewody gdańskiego (1996), został także wyróżniony nagrodą za scenografię przedstawienia „Nieskończona historia” w Teatrze Powszechnym w Warszawie na Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2012). Prowadzi Pracownię Scenografii Teatralnej w Katedrze Scenografii na krakowskiej ASP.


MNIEJ