Logo





BĄDŹ NA BIEŻĄCO



Czytaj co ważnego dzieje się w naszym teatrze.








Projekt


data publikacji: 2017.04.07

„Porwanie Europy” – kto za tym stoi?

Już dziś prapremiera na naszej Dużej Scenie! Kim jest reżyser spektaklu – Piotr Cieplak?

WIĘCEJ

Reżyser teatralny, wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej. Absolwent Wydziału Reżyserii krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Debiutował w toruńskim Teatrze im. Wilama Horzycy jednoaktówkami Fredry (1989). Wystawił kilkadziesiąt spektakli teatralnych na scenach wielu polskich teatrów. Realizował również przedstawienia plenerowe i telewizyjne. Obecnie etatowo związany z Teatrem Narodowym w Warszawie, gdzie jego ostatnimi premierami były „Milczenie o Hiobie” i „Suplement. Soplicowo – owocilpoS” według własnych scenariuszy, inscenizowane czytania dwunastu ksiąg „Pana Tadeusza” oraz spektakle dla dzieci „Opowiadania dla dzieci” według I.B. Singera i „Królowa Śniegu” H.Ch. Andersena.

Laureat wielu nagród, m.in. Paszportu „Polityki”, Nagrody im. Konrada Swinarskiego (dwukrotnie), Feliksów Warszawskich (trzykrotnie). Tegoroczny laureat Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru”.

Autor książki „O niewiedzy w praktyce, czyli droga do Portugalii”.

Mąż swojej żony, ojciec dwojga dorosłych dzieci. Zdeklarowany dendrolog.


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2017.04.06

Twarze i maski – wszystkie oblicza Grażyny Bułki w naszym Teatrze

Zdobywczyni tegorocznej Złotej Maski już za chwilę w spektaklu Piotra Cieplaka

WIĘCEJ

To jedna z ulubionych aktorek śląskiej publiczności. Jej charakterystyczny głos, charyzma i energia czynią z niej artystkę, którą trudno pomylić z jakąkolwiek inną. Ta laureatka 3 Złotych Masek (za rolę Świętkowej w przedstawieniu „Cholonek, czyli dobry Pan Bóg z gliny” w Teatrze Korez, za role Jean w spektaklu C. Hayes „Utarczki” oraz Pani Bouvier w „Napisie” G. Sibleyrasa w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, a w tym roku za monodram „Mianujom mie Hanka” w Teatrze Korez) od 2014 roku jest częścią zespołu aktorskiego naszego Teatru. To właśnie na naszych scenach stworzyła niezapomniane i charakterystyczne postaci:

  • Rut w „Jakobim i Leidentalu” H. Levina
  • Chrobokową w „Piątej stronie świata” K. Kutza
  • bezimienną tajemniczą kobietę w „Chłopcu z łabędziem” I. Villqista
  • Agafię w „Ożenku” N. Czechowa
  • kapitan(a) Bunsby w przedstawieniu „W 80 dni dookoła świata. Tam i z powrotem” R. Górskiego
  • babcię Rafała w spektaklu „Wujek.81. Czarna ballada” R. Talarczyka

Nic więc dziwnego, że Piotr Cieplak obsadził właśnie ją w roli Pompadurowej, francuskiej arystokratki, matki pięknej Europy. Już od piątku, 7 kwietnia, nasi widzowie będą mogli oglądać ją w niewystawianej dotąd farsie Jarosława Marka Rymkiewicza „Porwanie Europy”. Czy będzie to kolejna rola, za którą Grażyna Bułka otrzyma nagrodę? To dopiero przed nami, a tymczasem gratulujemy tegorocznej Złotej Maski!


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2017.04.06

Uczymy teatralnego rzemiosła

Warsztaty organizowane przy współpracy z ZDZ Katowice

WIĘCEJ

TEATRALNE RZEMIOSŁO to wspólny projekt edukacyjny Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego i Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach. Jego głównym celem jest edukacja młodzieży poprzez stworzenie możliwości rozwoju i doskonalenia umiejętności, wiedzy oraz zainteresowań zawodami związanymi z pracą w teatrze.

5 kwietnia uczniowie spotkali się z Przemysławem Jendroską na warsztatach fotograficznych, a 6 kwietnia warsztaty informatyczne poprowadził Krzysztof Lisiak.


MNIEJ




Projekt


data publikacji: 2017.04.04

Talarczyk / Murek / Čapek

W najbliższą niedzielę w Legnicy premiera, za którą trzymamy kciuki

WIĘCEJ

Podczas gdy w Katowicach przygotowujemy się do prapremiery „Porwania Europy” J.M. Rymkiewicza w reż. Piotra Cieplaka, w Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy trwają próby do „Inwazji jaszczurów” według prozy Karela Čapka. Ta satyryczno-katastroficzna powieść z 1936 roku to wizja ludzkiego świata, który opanowują olbrzymie płazy. To również przestroga przed nieodpowiedzialnymi eksperymentami społecznymi, a także przed ludzką chciwością i niegodziwością. Efektem jest alegoryczno-futurystyczna wizja autorytarnego zagrożenia dla ładu społecznego. Adaptacji tekstu dokonała Weronika Murek we współpracy z Robertem Talarczykiem, który jest reżyserem spektaklu.

– Kiedyś tę powieść czytano jako alegorię nadchodzącego faszyzmu. Po latach i tym czego doświadczyliśmy i nadal jesteśmy świadkami okazuje się, że można z niej wyczytać dużo więcej, bo przesłanie zawarte w tekście jest bardziej uniwersalne. Można powieść Čapka odczytać jako rzecz o zderzeniu i końcu cywilizacji, o zmierzchu kolejnego rzymskiego cesarstwa naszej epoki. To także opowieść o ludziach, którzy bezprzytomnie motywowani chciwością gotowi są doprowadzić do zagłady świata. Można było z tego zrobić teatralny spektakl o uchodźcach przybywających do naszego świata, bo ta współczesna nakładka na ten tekst aż się narzuca. Rozmawialiśmy o tym podczas prób z aktorami, ale od takiej doraźności i jednowymiarowości uciekliśmy. Chociaż zdaję sobie sprawę, że i tak każdy zobaczy w tym przedstawieniu to, co chce obejrzeć, albo gotów będzie w nim dostrzec. […] Świat zmierza ku zagładzie. Także na skutek nadmiernej eksploatacji Ziemi, którą we władanie wziął chciwy człowiek. Ten ekologiczny wątek będzie obecny w tle naszego przedstawienia. To już nie jest tylko ostrzeżenie i proroctwo, jakie zawarte są w powieści, ale bardzo współczesna diagnoza. Żyjemy w świecie, który zmierza ku wojnie, która – zapewne tak samo, jak to bywało w historii – wszystko oczyści. A potem cały ten cykl się powtórzy. – opowiadał Robert Talarczyk w rozmowie z Magdą Piekarską i Grzegorzem Chojnowskim na antenie Radia Wrocław Kultura. Fragment audycji do odsłuchania (i obejrzenia) TUTAJ.

– Bardzo się cieszę ze współpracy z Robertem Talarczykiem, którego legnicka publiczność teatralna miała już okazję poznać. Chociażby z głośnej „Piątej strony świata" Kazimierza Kutza, ale też z „Cholonka". Obie te sztuki pokazywaliśmy bowiem na naszej scenie. – mówi dyrektor Teatru Modrzejewskiej, Jacek Głomb. 


MNIEJ