Logo





ROBERT TALARCZYK




WYKSZTAŁCENIE: 

PWST we Wrocławiu

 
NAJWAŻNIEJSZE SPEKTAKLE: 

„Krzyk wg Jacka Kaczmarskiego” (scenariusz i reżyseria), Teatr Rozrywki w Chorzowie, 2004

Janosh „Cholonek” (reżyseria wraz z Mirosławem Neinertem oraz rola Stanika Cholonka),Teatr Korez w Katowicach, 2004

A. Pałyga „Żyd” (reżyseria),
Teatr Polski w Bielsku-Białej, 2008

„Mistrz & Małgorzata Story” wg F. Dostojewskiego (adaptacja i reżyseria),
Teatr Polski w Bielsku-Białej, 2010

K. Kutz „Piąta strona świata” (adaptacja i reżyseria), Teatr Śląski w Katowicach, 2013




DYREKTOR


 

ŚLĄSK TO DLA MNIE…

świętość i przekleństwo.

 


 

O MNIE

Reżyser, aktor, scenarzysta, dramaturg, Ślązak. W latach 2005-2013 dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, od września 2013 dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach. 

Kilkadziesiąt scenicznych realizacji można ułożyć w trzy główne nurty jego reżyserskich poszukiwań. Po pierwsze – interpretacje współczesnych tekstów: jako jeden z nielicznych w Polsce i pierwszy na Śląsku reżyserował dramaty brutalistów („Niezidentyfikowane szczątki ludzkie i prawdziwa natura miłości” B. Frasera, „Miłość Fedry” S. Kane). Dyskusje ogólnopolskie budziły też aktualne tematy podejmowane w „Żydzie” A. Pałygi (laureat Nagrody Głównej gdyńskiego Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@PORT, finalista I edycji programu Teatr Polska) czy współczesna interpretacja
w „Mistrz & Małgorzata Story” (cztery nominacje do nagrody Złota Maska). Sięgał także po teksty Marka Modzelewskiego, Kena Keseya czy Petra Zelenki.

Drugie pole poszukiwań stanowią realizacje na styku teatru dramatycznego
i muzycznego (najważniejsze realizacje to: „Ballady kochanków i morderców według N. Cave’a”, „Kometa, czyli ten okrutny XX wiek według Nohavicy”, „Krzyk według Jacka Kaczmarskiego”, „Underground” z utworami N. Cave’a
i T. Waitsa, „Monsters. Pieśni Morderczyń” – spektakl na podstawie własnego scenariusza z premierowymi piosenkami R. Przemyk).

Trzeci nurt to teatralne poszukiwania związane z historią, mitologią i tożsamością miejsca (Śląska i Ślązaków). Najsłynniejsze ze spektakli to „Cholonek” wg Janoscha (grany już 10 lat – prawie 500 pokazów w kraju i za granicą), bielskie eksponowanie lokalnej opowieści w „Testamencie Teodora Sixta” w Teatrze Polskim czy jeden z najgłośniejszych spektakli w regionie „Piąta strona świata” wg prozy Kazimierza Kutza (kilkanaście nagród w prestiżowych konkursach, m.in. wygrana w 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, nagrody Złote Maski oraz pokazy na wielu polskich festiwalach).

Robert Talarczyk jest laureatem m.in. Specjalnej Złotej Maski za kreatywność
i wszechstronność umiejętności adaptatorskich, aktorskich i reżyserskich, dwóch Złotych Masek za spektakle roku oraz Złotej Maski za reżyserię. Jego spektakle były laureatami międzynarodowych festiwali: Sąsiedzi, Teatrów  Moraw i Śląska oraz Zderzenie. W 2012 roku został zgłoszony do Paszportu Polityki w kategorii Teatr. Decyzją czytelników „Gazety Wyborczej” w grudniu 2013 r. został uhonorowany Cegłą z Gazety – Nagrodą im. Janoscha. Na XIV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” – Sopot 2014 uhonorowano go nagrodami za reżyserię telewizyjnej wersji „Piątej strony świata” oraz za adaptację powieści Kazimierza Kutza.